Ingezonden persbericht


Caro Emerald & Fedde Le Grand vechten mee tegen de doorverkoop van tickets

Caro Emerald, bekend van de hitsingles 'Back it up' en 'A Night Like This' en Fedde Le Grand o.a. van de hits 'Put Your Hands Up For Detroit', en recentelijk 'So Much Love' en de remix 'Paradise' van Coldplay, hebben besloten om actief mee te doen met de campagne Weet Waar Je Koopt. Dit doen ze aangezien ook hun fans te maken hebben met doorverkoopadressen waar kaarten te koop worden aangeboden voor meer dan waarvoor Caro en Fedde ze willen verkopen. Caro Emerald en Fedde Le Grand hebben nu een filmpje gemaakt waarin zij hun fans erop wijzen om tickets vooral via officiële verkooppunten te kopen. Het filmpje wordt online doorgestuurd en staat ook op de site http://www.weetwaarjekoopt.nl/ en op het youtubekanaal www.youtube.com/WeetWaarJeKoopt.

Het doorverkopen van kaarten door zogeheten 'Secondary Ticketers' gebeurt al heel lang. Eerst was het een enkeling die bij concerten kaarten voor meer geld verkocht, inmiddels zijn het tientallen bedrijven die via internet verkopen. Deze bedrijven verkopen de tickets door, met oog op winst veelal zonder duidelijk te vermelden dat bezoekers teveel betalen voor hun kaarten.

In de dagelijkse praktijk blijkt dat veel mensen niet weten waar ze hun kaarten voor concerten, theatervoorstellingen of andere evenementen moeten kopen. Het onderscheid tussen officiële en niet-officiële verkooppunten is voor het publiek onduidelijk. Daardoor betalen veel bezoekers niet alleen teveel, maar helpen ze onbedoeld het doorverkopen van tickets in stand te houden. Middels de campagnewebsite http://www.weetwaarjekoopt.nl/, en een ondersteunende promotiecampagne wordt het publiek geadviseerd om vóór het kopen van kaarten eerst de website van de artiest, locatie of organisator te bezoeken. Zo weet je zeker dat je bij het officiële ticketverkooppunt terecht komt. Daarnaast staan op de website tips voor artiesten en organisaties uit de evenementenbranche om doorverkoop van tickets tegen te gaan.

Het idee van de campagne komt voort uit de continue stroom van telefoontjes en mails van bezoekers die, zonder zich hiervan bewust te zijn, veel te veel hebben betaald voor hun toegangskaarten. Bezoekers komen veelal door zoekmachines als Google bij opkoopbedrijven terecht die geen connectie met de artiest of de organisatie hebben, maar wel kaarten verkopen voor meer dan de oorspronkelijke prijs. Door termen als officiële kaarten, de laatste kaarten, betrouwbaar en veilig, denken velen dat ze bij het officiële voorverkoopadres zijn beland.

Het is daarom van groot belang dat de consumenten ingelicht worden over de officiële verkooppunten. Caro Emerald en Fedde Le Grand zetten hiermee de eerste stap om hun fans te behoeden voor de gevolgen van Secondary Ticketing. Dus koop daarom ook voor Caro's clubtours in december 2012 in Utrecht, Tilburg, Amsterdam en Groningen je kaarten bij een officieel verkooppunt!



Ingezonden persbericht