Ingezonden persbericht

Unilever blijkt Zeeuws Meisje
VCMB: eenzijdige verlenging betalingstermijn door multinationals misbruik van economische crisis

Rotterdam, 17 november 2011 - Het eenzijdig verlengen van de betalingstermijn door multinationals heeft verstrekkende gevolgen voor de gehele keten en heeft een negatief effect op de economie. De betalingstermijnen verkorten, levert juist een enorme economische impuls op. Dat stelt het Verbond van Credit Management Bedrijven (VCMB), de brancheorganisatie van bedrijven die actief zijn binnen het aandachtsgebied creditmanagement.

Deze week maakte Unilever bekend zijn betalingstermijn voor leveranciers eenzijdig te verlengen tot 120 dagen. Hiermee misbruikt het bedrijf het leverancierskrediet om in de eigen liquiditeitsbehoefte te voorzien, stelt het VCMB.

Gevolgen voor de keten en de economie
Door de dominante marktpositie van grote organisaties moeten veel leveranciers de eenzijdige aanpassing wel accepteren. Met name kleinere leveranciers zijn hierdoor niet in staat zelf aan hun betalingsverplichtingen te voldoen en gaan hun toeleveranciers ook trager betalen. Zo heeft een dergelijk besluit gevolgen voor de gehele keten.

Bij grote ondernemingen zoals Unilever, maar eerder ook KPN, Heineken en InBev, is de kans op non-betaling niet groot. Dit kan echter verderop in de keten wel optreden. Geschat wordt dat wanbetaling de oorzaak is van zeker 25 tot 33 procent van de faillissementen in Nederland. Wanneer het bedrijfsleven zijn rekeningen juist binnen 30 dagen zou betalen, levert dit 26.000 banen op en een verbeterde kaspositie van 15 miljard euro voor het bedrijfsleven (bron: Intrum Jusitia). "Zeker in deze tijden van recessie is het voor overheid en bedrijfsleven juist een kans om de economie een impuls te geven die we niet mogen missen," zegt Peter Kramer, secretaris van het VCMB.

Betalingsbeleid staat haaks op MVO-beleid
Kramer wijst verder op de voorbeeldfunctie die grote ondernemingen hebben. "Het is een verkeerd en onverantwoordelijk signaal naar de gehele markt, dat onherroepelijk navolging krijgt door andere ondernemingen. Als grote ondernemingen hun betalingstermijnen aanpassen, waarom zouden kleinere partijen het dan niet ook doen?"

"Vanuit bedrijfseconomisch oogpunt valt bovengenoemde beslissing goed te begrijpen, vervolgt Kramer. "Hierbij gaat Unilever echter volledig voorbij aan zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, die naar eigen zeggen zwaar telt. Als een van onze grootste producenten van consumentenartikelen met een leidende positie in de markt, zowel aan de klantzijde, als aan de zijde van leveranciers, handelt Unilever met deze beslissing tegen zijn eigen MVO beleid."

Het VCMB wijst op de Europese richtlijn voor betalingstermijnen. Het Europees parlement heeft in 2010 een Europese richtlijn over late betalingen opgesteld, waarin de betalingstermijn over 2 jaar op maximaal 30 dagen (en bij uitzondering 60 dagen) wordt gesteld. Het verbond roept Unilever en andere ondernemingen die de betalingstermijnen hebben opgerekt op om in deze lastige tijden hun rekeningen wel keurig binnen 30 dagen te betalen en daarmee, naast hun toeleveranciers, indirect ook hun klanten te ondersteunen.

Over VCMB
VCMB (Verbond van Credit Management Bedrijven) verenigt organisaties die gespecialiseerd zijn in een of meer deelgebieden van creditmanagement. Veel van de leden van VCMB zijn marktleider in hun specialisme. De expertises variëren van debiteurenfinanciering en consultancy tot incassomanagement en kredietverzekering; van debiteurensoftware en debiteureninformatie tot in- of outsourcing van debiteurenbeheer. Meer informatie staat op www.vcmb.nl.