Ingezonden persbericht


Den Haag, 17 november 2011

KNV: Afspraken Ramsauer en Schultz borgen duurzame economische groei

De afspraken die vandaag zijn gemaakt tussen de ministers Ramsauer en Schultz, over zowel de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoornet, als over de invoering van stille goederenwagons, borgen de groei van duurzaam vervoer. De verbindingen van Duitsland met de Noordzee, via Rotterdam, zijn al eeuwenlang de slagader voor de Duitse economie. De Betuweroute fungeert als een stevig fundament voor duurzame economische groei in Duitsland en Nederland.

De Betuweroute en het traject Emmerich-Oberhausen
Dankzij de overeenstemming die nu is bereikt ten aanzien van de financiering, komt de noodzakelijke uitbreiding van de spoorcapaciteit - met een derde spoor tussen de grens en Oberhausen - weer een stap dichterbij. KNV gaat er, net als de Europese Commissie, van uit, dat het derde spoor er in 2017 ligt. Een nauwere samenwerking op het niveau van de spoorcorridors en wederzijdse transparantie over investeringen, maken deel uit van de ontwikkeling van het trans Europese spoornetwerk. KNV-directeur Ad Toet: "Voor duurzame economische groei zal steeds meer vervoer van goederen over de lange afstand per spoor moeten plaatsvinden. De afspraken van de ministers geven het spoorvervoer de ruimte om te groeien".

Stille goederenwagons
De ministers Ramsauer en Schultz hebben eerder dit jaar samen gepleit voor een Europese regeling om de investering in stille goederenwagons te stimuleren. Op Europees niveau was daarvoor te weinig animo. KNV is verheugd dat in plaats daarvan de ministers nu zijn overeengekomen om een bilaterale regeling op te stellen. Met de regeling wordt het mogelijk om wagons met kunststof remblokken uit te rusten, en daarmee ongeveer de helft van het geluid te reduceren.