Ingezonden persbericht


Uitspraak Reclame Code Commissie over 'milkgate':
Wageningen Universiteit prijst melk aan maar het is toch geen reclame

Amsterdam, 17 november 2011; De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de klacht van Wakker Dier tegen een persbericht en artikel van Wageningen Universiteit en Research (WUR) afgewezen. Wel erkent de Commissie dat het bestreden persbericht en het artikel aanprijzend voor melk zijn. Eerder moest de WUR zelf tot tweemaal toe al erkennen dat er onterechte gezondheidsclaims in de berichten staan. De berichten zijn volgens de RCC echter toch geen reclame, omdat de zuivelindustrie, die WUR had betaald voor een gezondheidsonderzoek, niet aantoonbaar betrokken is geweest bij het schrijven van de misleidende berichten over dit onderzoek. Wakker Dier is teleurgesteld over de uitspraak en gaat waarschijnlijk in beroep.

De uitspraak: http://www.wakkerdier.nl/uploads/media_items/uitspraak-dossier-2011-00874-beslissing-1.original.pdf

De Commissie erkent dat Universiteiten ook onder de regels van de Reclame Code kunnen vallen als ze producten van derden aanprijzen. Dat is winst. Maar dan moet bewezen worden dat in dit geval de zuivelindustrie invloed heeft gehad op de inhoud van de artikelen of het publiceren daarvan. Wakker Dier moet aantonen dat de zuivelindustrie achter de schermen met de WUR heeft mee zitten schrijven, zo lijkt de RCC te zeggen. Met die interpretatie kunnen de reclameregels wel erg makkelijk worden omzeild. Wakker Dier: "laat een ander ongefundeerd je product de hemel in prijzen maar blijf zelf onder de radar. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de nieuwe reclameregels. We zien zeker kans om dat in beroep aan de commissie duidelijk te maken."

De Reclame Code Commissie in haar uitspraak:
"Aan elk van de bestreden uitingen, die betrekking hebben op wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen consumptie van melk en hart- en vaatziekten, kan een aanprijzend karakter ten aanzien van (het consumeren van) melk niet worden ontzegd, maar niet kan worden geoordeeld dat deze aanprijzingen door een adverteerder of geheel of deels ten behoeve van een adverteerder plaatsvinden...... nu niet aannemelijk is geworden dat NZO invloed heeft gehad op de inhoud van (één van) de bestreden uitingen of het publiceren daarvan.'', aldus de kernoverweging van de uitspraak.

De zuivelindustrie heeft zich afgelopen decennium in alle lagen (commercieel) verbonden met Wageningen Universiteit. Met de International Dairy School Wageningen heeft de NZO sinds 2005 een dependance binnen de universiteit. Het nieuwe onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van FrieslandCampina voor 350 werknemers, verrijst binnenkort op het campusterrein van de universiteit. Drie Wageningse bijzonder hoogleraren staan dit jaar op de loonlijst van NZO. Los hiervan wordt nog onderzoek zelf gefinancierd. Diverse recente publicaties van de WUR, waaronder het omstreden onderzoek waarover de klachtenprocedure ging, sluiten naadloos aan bij de agenda van de internationale zuivelindustrie, verenigd in het Global Dairy Platform (GDP). Hierin zitten, naast bijvoorbeeld FrieslandCampina, Danone en Nestlé, ook twee hoogleraren van de WUR. GDP stelde in 2008 als prioriteit dat het negatieve imago van melkvet moest worden verbeterd. Wakker Dier publiceerde in september het rapport 'De wetenschap als reclamebureau'.

Einde persbericht




Ingezonden persbericht