Universiteit van Tilburg

Persbericht 14 november 2011
Samenwerkingsmodel biedt hoog-technologische bedrijven meer kans op innovatie Inaugurele rede prof. dr. Carla Koen

Hoewel samenwerking tussen hoog-technologische bedrijven steeds vaker geboden is om innovatie te generen, komt die innovatie maar moeizaam van de grond. Wat ontbreekt is een goede samenwerkingsstrategie, betoogt hoogleraar Technology Management and Entrepreneurship Carla Koen vrijdag 18 november in haar inaugurele rede. Ze biedt een model dat bedrijven kan helpen bij samenwerking.

Hoog-technologische bedrijven worden in toenemende mate gedwongen tot samenwerken om te innoveren. De meesten echter slagen er onvoldoende in om via samenwerking waarde te genereren. De redenen die door managers worden aangehaald voor dit falen zijn veelvuldig, gaande van niet nagekomen afspraken, uiteenlopende belangen, spanningen door vertraagde resultaten, tot onderschatting van de commercialiseringsfase.

Dit zijn enkel symptomen van een oorzaak die nauwelijks wordt aangepakt, stelt Carla Koen in haar inaugurele rede. Haar onderzoek onder bedrijven in Noord-Brabant toont aan dat de echte uitdaging ligt in het definiëren van een samenwerkingsstrategie die beantwoordt aan de te behalen doelstellingen.

Om managers te helpen het samenwerkingsproces te optimaliseren ten behoeve van innovatie, heeft Koen een eenvoudig model ontwikkeld dat verband legt tussen de drie belangrijkste strategische samenwerkingsdoelstellingen van bedrijven, vier fasen van de samenwerkingscyclus en organisatiestructuren en principes die voortvloeien uit individuele doelstellingen van bedrijven.

Bedrijven streven doorgaans drie belangrijke strategische doelstellingen na in samenwerkingsrelaties: het beschermen van een bestaande positie, het toevoegen van een positie en het ontwikkelen van een volledig nieuwe positie. Samenwerkingsrelaties worden volgens Koen gekenmerkt door een levenscyclus van vier fasen: het identificeren van de noodzaak voor samenwerking; het zoeken van geschikte partners; het formaliseren van de relatie en het implementeren van de relatie. Het negeren van een fase resulteert in problemen naderhand in de samenwerkingsrelatie.

Prof. dr. Carla I. Koen is hoogleraar Technologie Strategie en Entrepreneurship aan TiasNimbas Business School en Tilburg University; gasthoogleraar aan Duke Executive Corporate Education te Londen; gasthoogleraar aan de Antwerp Management School en Managing Director van BIS Company. Koen behaalde haar PhD en master in Internationale politieke economie aan de Universiteit van Warwick (VK) en een master in de Economie aan de Universiteit van Leuven. Ze werkte als onderzoeker aan de Sophia Universiteit (Tokyo), het Max-Planck-Institut für Sozialforschung (Keulen) en het Wissenschaftszentrum für Sozialforschung (Berlijn). Haar expertise ligt op het gebied van technologie strategie, entrepreneurship en internationaal vergelijkend onderzoek naar organisatie, management en innovatie.