ChristenUnie


Europese Commissie moet manipulatie digitale tachograaf aanpakken

Europese Commissie moet manipulatie digitale tachograaf aanpakken

Hybride vrachtauto plat vrijdag 18 november 2011 10:16

Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) heeft schriftelijke vragen gesteld aan de Europese Commissie naar aanleiding van manipulatie met de digitale tachograaf. De manipulatie bleek uit controles die de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft gedaan bij internationale koelvervoerders uit heel Europa. Van Dalen: ,,Manipulatie mag niet voorkomen, het is goed dat de IVW hierop handhaaft. Maar we moeten op Europees niveau vooral de oorzaak van manipulatie aanpakken. Namelijk het ontbreken van een geharmoniseerde interpretatie en toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving in de Europese Unie."

Van Dalen denkt dat manipulatie van de tachograaf vooral voorkomt door het ontbreken van een geharmoniseerde interpretatie en toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving in de Europese Unie. ,,Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van discriminatie van buitenlandse chauffeurs. Daar komt bij dat de tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale boete soms op tot duizenden euro's. Daardoor weten vrachtwagenchauffeurs niet meer waar zij aan toe zijn. Sommige chauffeurs zoeken hun toevlucht dan in manipulatie van de digitale tachograaf. Ik heb schriftelijke vragen aan de Europese Commissie gesteld en gevraagd of de Commissie deze mening deelt. En de Commissie moet natuurlijk werk gaan maken van een geharmoniseerde interpretatie en toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving."

Handboek

De Europarlementariër roept de Europese Commissie op een handboek op te stellen voor de interpretatie en gelijke toepassing van de rij- en rusttijdenwetgeving in Europa. ,,Dat is dé goede stap vooruit om willekeur, onduidelijkheid en discriminatie bij de toepassing van de wetgeving uit te bannen. Daardoor hebben vrachtwagenchauffeurs minder behoefte om de digitale tachograaf te manipuleren. Ik hoor graag van de Europese Commissie of zij bereid is spoedig een dergelijk handboek te maken. Uiteraard in nauw overleg met CORTE, Euro Contrôle Route, TISPOL, werkgeversorganisaties en vakbonden."

Eurofractie
Transport