Kamer van Koophandel

KvK bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?'

vrijdag 18 november 2011

"Er is vaak meer onderhandelingsruimte met de curator dan ondernemers weten"

De economische crisis is nog niet voorbij. Het aantal faillissementen en bedrijven in moeilijkheden neemt nog steeds toe. Veel bedrijven hebben te maken met deze schuldenproblematiek. Bijvoorbeeld doordat ze geconfronteerd worden met afnemers en leveranciers in problemen, waardoor ze zelf ook in moeilijkheden komen. Wat doe je dan? Hierover gaat de bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?', een initiatief van de KvK Midden-Nederland en Van Diepen Van der Kroef Advocaten op donderdag 24 november a.s.

Wat zijn de rechten van een ondernemer in geval van een faillissement of doorstart van een afnemer? Hoe zit het met de vorderingen die hij nog heeft op de failliete partij? Kan de overeenkomst met de failliet gegane partij zomaar eindigen en maakt het uit of de ondernemer nog iets moet leveren of doen? Hoe krijgen ondernemers de door hen geleverde materialen terug? Wanneer mogen ondernemers stoppen met hun activiteiten? Kunnen ze extra zekerheden vragen en zo ja, welke? Hoe ga je als ondernemer om met de curator van de afnemer of leverancier?

Tijdens de bijeenkomst `Een failliete klant, wat nu?' gaan advocaat Erik Jan Bijleveld en curator Dennis Steffens in op deze vragen. Volgens de juristen zijn juist bouwondernemers een tikkeltje laks en reactief. De cijfers liegen er niet om: Negen van de tien surseances eindigen in een faillissement en openstaande rekeningen worden bijna nooit meer betaald. "Doe twee stappen terug en zorg vooraf dat je zaakjes geregeld zijn. Het kan je de kop kosten als een belangrijke klant failliet gaat", luidt de boodschap.

Een andere wijze les is dat een curator ook binnen de wettelijke kaders onderhandelingsruimte heeft. Steffens: "Het is helemaal niet verplicht om meteen `ja' te zeggen op een voorstel van de curator en klakkeloos akkoord te gaan met een doorstart of betalingsregeling. Er zit vaak meer ruimte in de onderhandelingen dan een onderaannemer of leverancier denkt."

Informatie en aanmelden

De bijeenkomst wordt gehouden op donderdag 24 november a.s. om 16.00 uur bij Van Diepen Van der Kroef advocaten aan de Maliebaan 10A in Utrecht. Deze bijeenkomst is gratis.

Aanmelden via www.kvk.nl/bijeenkomsten/een-failliete-klant-wat-nu.

Bron: KvK Midden-Nederland