Nederland verliest zijn gezicht
vrijdag 18 november 2011
Want wie zijn wij zonder Swiebertje, zonder Abel en Abeltje, zonder
Kruimeltje en Pietje Bell, zonder Fanfare en Alleman?
Zonder Schatjes of Turbo Kids, zonder Flodder of Floris of `t Schaep
met de Vijf Pooten?
Zonder Gooische Vrouwen, All Stars of Ouwehoeren en André Hazes - Zij
gelooft in mij?
Zonder Oud Geld, Zeg `ns AAA, Flikken Maastricht?
Zonder De Stille Kracht, Dagboek Van Een Herdershond of Ciske de Rat?
Wat is onze geschiedenis zonder De Aanslag, De Heineken Ontvoering, De
Bende Os, zonder Nova Zembla of Zwartboek, zonder Oeroeg of Het Meisje
Met Het Rode Haar?
Wie zijn wij zonder Karakter, zonder Soldaat Van Oranje of Turks Fruit?
Zonder Shouf Shouf Habibi en Rabat? Zonder Goede Tijden, Slechte
Tijden, Ja Zuster, Nee Zuster en Adam en Eva?
Wie zijn wij Nederlanders zonder de spiegel van film en televisie?
Zonder drama, zonder documentaires?
Dagelijks zijn ruim zevenduizend zzp'ers in de film en televisie
industrie aan het werk om Nederlands televisiedrama, speelfilms,
documentaires en animatiefilms vorm te geven. En dat zijn niet alleen
acteurs, scenarioschrijvers, regisseurs en camera- en geluidstechnici.
Ook de toeleveringsbedrijven, cateraars, hoogwaardige digitale en
innovatieve postproductiebedrijven, grafische vormgevers en vele
anderen zijn de onzichtbare krachten die Nederland een gezicht geven.
Zij zijn bepalend voor het gezicht van de creatieve industrie die als
topsector wordt aangewezen en tegelijkertijd in de kern wordt geraakt.
Een gezicht dat dagelijks door miljoenen Nederlanders bekeken wordt. Op
tv, dvd, internet en in de bioscopen. Het is dit gezicht dat wij
herkennen, waar wij met elkaar over praten, waar wij ons aan spiegelen,
tegen afzetten, over verbazen.
Het is dit kleurrijke Nederlands gezicht dat mede onze Nederlandse
identiteit bepaalt. In een taal die wij in alle nuances direct verstaan
en begrijpen. Het is dit Nederlands gezicht dat ons met elkaar bindt.
Een gezicht dat in de laatste jaren van globalisering `Europaficatie'
steeds beter bekeken wordt. Met een consistent groeiend marktaandeel
bestrijkt de Nederlandse film inmiddels 20% marktaandeel in de bioscoop
tegen 2% in de jaren '80 en '90. De behoefte onze eigen wereld te
beleven wordt bevredigd door de Hollandse blik die drama, film en
documentaire makers ons bieden.
Nederland verliest zijn gezicht, als wij de productie van Nederlands
televisie- en bioscoopdrama en documentaires niet op peil kunnen
houden.
Jaarlijks komen er duizenden studenten van HBO's en MBO's die zich
gespecialiseerd hebben in een van de vele disciplines van de creatieve
industrie. Klaar om dat Nederlandse gezicht via de oude of nieuwe media
vorm te geven. Zij gaan ons laten zien hoe wij naar onszelf kunnen
kijken. Wie wij met zijn allen in Nederland zijn. Waar wij in de
wereld staan en waar wij voor staan. Nederland verliest zijn gezicht
als we niet in staat zijn de gezichtbepalers van morgen hun vak te
laten uitoefenen.
Nederland verliest zijn gezicht als de filmproductie met een derde
gekort en het televisiedrama gehalveerd wordt. Nederland verliest zijn
gezicht als de overheid deze creatieve sector niet steunt met
ondersteunende (economische) maatregelen die deze ondernemende sector
haar marktaandeel laat behouden en groei mogelijk maakt.
Laat Nederland zijn gezicht niet verliezen.
Jean van de Velde
18 november 2011
Namens:
ADC , ACT, DDG, DPN, FNV KIEM,
NBF, NVS, Netwerk Scenarioschrijvers,
NCE, NIAF, NSC, OTP,
VERS, VNAP, VCB, VCP
Deze brief is verstuurd aan de cultuurwoordvoerders voor de
commissievergadering van 21 november a.s.
FNV KIEM