FNV KIEM

Nederland verliest zijn gezicht

vrijdag 18 november 2011

Want wie zijn wij zonder Swiebertje, zonder Abel en Abeltje, zonder Kruimeltje en Pietje Bell, zonder Fanfare en Alleman? Zonder Schatjes of Turbo Kids, zonder Flodder of Floris of `t Schaep met de Vijf Pooten?
Zonder Gooische Vrouwen, All Stars of Ouwehoeren en André Hazes - Zij gelooft in mij?
Zonder Oud Geld, Zeg `ns AAA, Flikken Maastricht? Zonder De Stille Kracht, Dagboek Van Een Herdershond of Ciske de Rat? Wat is onze geschiedenis zonder De Aanslag, De Heineken Ontvoering, De Bende Os, zonder Nova Zembla of Zwartboek, zonder Oeroeg of Het Meisje Met Het Rode Haar?
Wie zijn wij zonder Karakter, zonder Soldaat Van Oranje of Turks Fruit? Zonder Shouf Shouf Habibi en Rabat? Zonder Goede Tijden, Slechte Tijden, Ja Zuster, Nee Zuster en Adam en Eva?

Wie zijn wij Nederlanders zonder de spiegel van film en televisie? Zonder drama, zonder documentaires?

Dagelijks zijn ruim zevenduizend zzp'ers in de film en televisie industrie aan het werk om Nederlands televisiedrama, speelfilms, documentaires en animatiefilms vorm te geven. En dat zijn niet alleen acteurs, scenarioschrijvers, regisseurs en camera- en geluidstechnici. Ook de toeleveringsbedrijven, cateraars, hoogwaardige digitale en innovatieve postproductiebedrijven, grafische vormgevers en vele anderen zijn de onzichtbare krachten die Nederland een gezicht geven. Zij zijn bepalend voor het gezicht van de creatieve industrie die als topsector wordt aangewezen en tegelijkertijd in de kern wordt geraakt. Een gezicht dat dagelijks door miljoenen Nederlanders bekeken wordt. Op tv, dvd, internet en in de bioscopen. Het is dit gezicht dat wij herkennen, waar wij met elkaar over praten, waar wij ons aan spiegelen, tegen afzetten, over verbazen.

Het is dit kleurrijke Nederlands gezicht dat mede onze Nederlandse identiteit bepaalt. In een taal die wij in alle nuances direct verstaan en begrijpen. Het is dit Nederlands gezicht dat ons met elkaar bindt. Een gezicht dat in de laatste jaren van globalisering `Europaficatie' steeds beter bekeken wordt. Met een consistent groeiend marktaandeel bestrijkt de Nederlandse film inmiddels 20% marktaandeel in de bioscoop tegen 2% in de jaren '80 en '90. De behoefte onze eigen wereld te beleven wordt bevredigd door de Hollandse blik die drama, film en documentaire makers ons bieden.

Nederland verliest zijn gezicht, als wij de productie van Nederlands televisie- en bioscoopdrama en documentaires niet op peil kunnen houden.

Jaarlijks komen er duizenden studenten van HBO's en MBO's die zich gespecialiseerd hebben in een van de vele disciplines van de creatieve industrie. Klaar om dat Nederlandse gezicht via de oude of nieuwe media vorm te geven. Zij gaan ons laten zien hoe wij naar onszelf kunnen kijken. Wie wij met zijn allen in Nederland zijn. Waar wij in de wereld staan en waar wij voor staan. Nederland verliest zijn gezicht als we niet in staat zijn de gezichtbepalers van morgen hun vak te laten uitoefenen.

Nederland verliest zijn gezicht als de filmproductie met een derde gekort en het televisiedrama gehalveerd wordt. Nederland verliest zijn gezicht als de overheid deze creatieve sector niet steunt met ondersteunende (economische) maatregelen die deze ondernemende sector haar marktaandeel laat behouden en groei mogelijk maakt.

Laat Nederland zijn gezicht niet verliezen.

Jean van de Velde
18 november 2011

Namens:
ADC , ACT, DDG, DPN, FNV KIEM,
NBF, NVS, Netwerk Scenarioschrijvers,
NCE, NIAF, NSC, OTP,
VERS, VNAP, VCB, VCP

Deze brief is verstuurd aan de cultuurwoordvoerders voor de commissievergadering van 21 november a.s.