Vereniging Nederlandse Gemeenten

Terugblik bestuursvergadering VNG van 10 november 2011

18.11.2011

De Tweede kamer heeft twee moties aangenomen over de Wmo en de aanstaande decentralisatie van de AWBZ-begeleiding. De moties zijn in strijd zijn met de Bestuurlijke afspraken die VNG en Rijk gemaakt hebben. Als de regering de moties gaat uitvoeren, zal de VNG een beroep doen op de disclaimer uit de Bestuurlijke afspraken en vragen om nader overleg.

Volgens de disclaimer komt er nader overleg als de doelen of de uitvoerbaarheid van de decentralisaties in gevaar komen doordat in het parlementair traject wijzigingen worden aangebracht.

De moties die de Kamer heeft aangenomen, hebben de volgende inhoud:
- Het geld voor begeleiding dat naar gemeenten overgaat, moet worden geoormerkt (door er een `doeluitkering' van te maken)
- De toezichthoudende rol van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op de Wmo moet behouden blijven.

De moties zijn in strijd met de bestuurlijke afspraken:
1. Een doeluitkering is het tegendeel van ontschotting, de Inspectie leidt tot landelijke normen 'hoe het eigenlijk hoort'. Dit frustreert de gemeentelijke beleidsvrijheid en innovatie in de Wmo.
2. Het kabinet veronderstelt dat beleidsvrijheid en ontschot werken gemeenten in staat stelt om besparingen te realiseren. Als gemeenten die vrijheid niet krijgen, is ook de bezuinigingstaakstelling niet haalbaar.

Zie ook:

* VNG-nieuwsbericht (4 november 2011)

* VNG-dossier Van AWBZ naar Wmo

Organisatie fysieke veiligheid
Het eindrapport van COT/Crisislab over de organisatie van de fysieke veiligheid is verschenen en besproken in de VNG-commissie Bestuur en Veiligheid. De VNG-commissie stemde in grote lijnen in met de aanbevelingen, die gericht zijn op versterking van de lokale verankering van de fysieke veiligheid.

Inmiddels is het COT-rapport ook in het dagelijks bestuur van het Veiligheidsberaad besproken.

Het VNG-bestuur besluit om met een aantal bestuursleden de discussie met het bestuur van het Veiligheidsberaad hierover verder aan te gaan.
* VNG-nieuwsbericht (14 oktober 2011)

Uitname gemeentefonds voor digitalisering bibliotheek Het bestuur besluit om akkoord te gaan met de door het ministerie van OCW voorgestelde uitname uit het gemeentefonds voor bibliotheken en de centralisatie van inkoop e-content.

Door de technologische ontwikkelingen kan de openbare bibliotheek verdeeld worden in een fysieke en een digitale component. De digitale component is nog in ontwikkeling. In het voorstel van OCW neemt het Rijk de digitale bibliotheek voor zijn rekening (zowel de infrastructuur als de e-content). De fysieke bibliotheek blijft bij de gemeenten.

Herverdeling Gemeentefonds
Het Rijk heeft de VNG om advies gevraagd over een herverdeling van het gemeentefonds.

De VNG heeft kort en intensief overlegd met haar leden. Daaruit is gebleken dat een meerderheid van de leden op dit moment geen voorstander is van herverdeling. Er staan twee grote decentralisaties voor de deur en de Wet werken naar vermogen wordt ingevoerd. Dat brengt grote onzekerheid en financiële risico's met zich mee. Gemeenten moeten goed samenwerken, elkaar opzoeken om deze grote operaties te laten slagen.

In die situatie is het niet gewenst om rivaliteit en discussie tussen voordeel- en nadeelgemeenten op te wekken via een herverdeling van het gemeentefonds. Verder bestaat er onzekerheid over de ontwikkeling van de accressen gemeentefonds en de uitkomsten uit de grondexploitatie.

Wat de gemeenten betreft is er slechts sprake van uitstel, niet van afstel. Als de decentralisaties in de steigers staan, kan het proces worden hervat. Maar dan wel zonder de normatieve weging zoals door het Rijk voorgesteld. Deze wordt door de gemeenten verworpen.

Het bestuur besluit om het kabinet via een brief op de hoogte te stellen van de uitkomst van de discussie.

* VNG-brief aan kabinet (16 november 2011)
* VNG-dossier Herverdeling gemeentefonds

Extra budget voor VVE, schakelklassen en zomerscholen In het Regeerakkoord is een extra budget opgenomen van EUR 50 miljoen voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en EUR 50 miljoen voor schakelklassen en zomerscholen. In reactie op een CDA-motie ingediend tijdens de Algemene Beschouwingen heeft het kabinet besloten om dit geld uitsluitend te verdelen over de G4 en G32.

Het VNG-bestuur vindt het een goede zaak dat de grote steden met extra rijksgeld de kwaliteit van de voorschoolse educatie verder kunnen ontwikkelen. Het is alleen jammer dat het kabinet daarbij geen oog heeft voor de problemen in de overige Nederlandse gemeenten.

Het bestuur besluit de Tweede Kamer via een brief te vragen om ook de problemen van middelgrote en kleine gemeenten te onderkennen en ook voor deze gemeenten extra geld beschikbaar te stellen.

Commissievergaderingen
De voorzitters van de reguliere commissievergaderingen, die 's ochtends voorafgaand aan de bestuursvergadering bijeen zijn gekomen, geven een terugkoppeling in de bestuursvergadering. Zie:

* VNG-commissie Werk en Inkomen

* VNG-commissie Milieu en Mobiliteit

* VNG-commissie Financiën

* VNG-commissie Onderwijs, Cultuur en Sport

Strategisch traject VNG
Het strategisch traject `Sterke VNG, krachtige gemeenten' nadert de afronding. De rapportages over de deeltrajecten zijn opgeleverd. Het advies is vooral om meer focus aan te brengen, selectiever te zijn bij het kiezen van de onderwerpen waar de VNG aandacht aan schenkt. In het verlengde hiervan wordt geadviseerd om meer rond thema's te gaan werken en daarbij meer samen te werken met andere organisaties.

Het bestuur bespreekt de rapportages uitvoerig tijdens de heidag op vrijdag 13 januari 2012.

Bestuursmededelingen
Het bestuur krijgt de bestuursmededelingen ter kennisname voorgelegd. Het bestuur neemt zonder verdere opmerkingen kennis van de mededelingen.

* Bestuursmededelingen voor de vergadering van 10 november 2011

Ledenpeiling
Het bestuur kiest als onderwerp voor de ledenpeiling van november `Voorbereiding oud en nieuw'.

* VNG-ledenpeiling