Rijksoverheid


18 november 2011

Verslag Informele Sportraad 13-14 oktober 2011

Geachte voorzitter,

Op 13 en 14 oktober jl. vond in Krakau (Polen) de Informele EU-Sportraad plaats. Bijgaand bied ik u het door de Nederlandse delegatie opgestelde verslag van deze bijeenkomst aan.

Hoogachtend,

de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mw. drs. E.I. Schippers

Verslag informele EU Sportraad Krakau (Polen) op 13 en 14 oktober 2011

Donderdag 13 oktober

Match fixing in de sport

De Poolse Minister van Sport, Giersz, geeft aan dat het Pools Voorzitterschap met de agendering van dit punt een vervolg wil geven op het groenboek over Online Gambling van Eurocommissaris Barnier. De Commissie komt begin volgend jaar met een studie over hoe de strijd tegen match fixing gereguleerd is in de lidstaten.
Commissaris Vassiliou vindt het belangrijk dat in dit dossier alle stakeholders (Raad, Europese Commissie en Europees Parlement (EP) gezamenlijk optrekken. Het EP heeft onlangs een rapport uitgebracht over de noodzaak tot aanpak van deze problematiek. Het EP zal de Commissie vragen om te komen met een voorstel om illegaal wedden en match fixing op te nemen in akkoorden met derde landen. Ook heeft de Raad van Europa recent een resolutie over match fixing aangenomen. Lidstaten zijn het met het Voorzitterschap eens dat het probleem van match fixing een mondiaal probleem is dat vraagt om een krachtig politiek signaal en een internationale aanpak. Het Voorzitterschap wil nu al Raadsconclusies over dit onderwerp opstellen om te bespreken in de komende Sportraad van 29 november. Lidstaten vinden echter ook dat eerst de aanbevelingen van de expertgroep Good Governance over een mogelijke Europa-brede aanpak van dit probleem (medio 2012) en de studie van de Commissie (publicatie begin 2012) moeten worden afgewacht, alvorens Raadsconclusies kunnen worden opgesteld. Daarnaast zijn er twee stromingen over de aanpak van dit probleem: lidstaten die veel specifieke sportwetgeving hebben zijn voorstander van harmonisatie van wet- en regelgeving en het formuleren van een specifieke strafrechtelijke bepaling; lidstaten met een autonome sector (zoals Nederland) zijn hier huiverig voor, omdat match fixing uit veel verschillende aspecten bestaat die al in verschillende nationale wetten en regels geadresseerd worden.

Sport en economie
Minister Giersz licht dit punt toe. Grote sportevenementen hebben hun impact op de economie, maar lang niet altijd is helder hoe groot deze is. Presentaties van o.m. de Universiteit van Warschau en de Warschaw School of Economics, gaan over recente onderzoeken op dit vlak. Zo is er een impact assessment gedaan naar de invloed van UEFA Euro 2012 op bijvoorbeeld transport en mobiliteit, verbetering van de leefomgeving en bijdrage aan de Poolse economie. Commissaris Vassiliou meldt dat sport waarschijnlijk een subprogramma in het Education Europe- Erasmus for All programma krijgt. Het gaat om geoormerkt geld dat uitsluitend bedoeld is voor sport. Het budget zal niet bestemd worden voor de financiering van professionele activiteiten van de sector, maar voor de breedtesport en voor activiteiten die een duidelijke meerwaarde hebben en niet op nationaal niveau aangepakt kunnen worden. Op 23 november van dit jaar wordt bekend of de Commissie daadwerkelijk besluit tot het instellen van een sub-programma voor sport en voor welke doelen het ingezet gaat worden.

Een aantal lidstaten is blij dat er een apart subprogramma komt voor sport en steunen het plan om het structuurfonds in te zetten voor sportdoeleinden. Er zijn lidstaten, waaronder Nederland, die positief staan ten opzichte van een geoormerkt sportbudget, mits dit niet impliceert dat de EUbegroting stijgt en het geld besteed wordt aan doelen die een meerwaarde hebben ten opzichte van het nationale sportbeleid. Er zijn ook lidstaten die tegen een EU-sportbudget zijn, omdat zij geen meerwaarde zien in EU-subsidies voor sportactiviteiten. Het nationale sportbeleid is in hun ogen afdoende.