GroenLinks Almere



GroenLinks mist visie bij overslagterminal bij Blocq van Kuffeler

GroenLinks is voor vervoer over water maar mist bij de verlangde overslagterminal bij Blocq van Kuffeler een duidelijke visie van de gemeente op duurzame gebiedsontwikkeling op die plek. Op 24 maart liet de stemming over de overslagterminal bij de Blocq van Kuffeler een meerderheid zien tegen het gevraagde voorbereidingskrediet.
Opnieuw werd dit onderwerp op 17 november geagendeerd door VVD, CDA, D66 en SP.
Het is vrij ongebruikelijk om ......

Het is vrij ongebruikelijk om een stemming over te doen als er eenmaal 'n besluit is genomen. Toch benadert GroenLinks dit voorstel positief vanwege het maatschappelijk belang, hoewel we geen duidelijke nieuwe feiten zien.
Het is ook goed dat de VVD reductie van wegtransport inbrengt. Dat is verrassend voor 'n partij die steeds meer asfalt wil en 130 wil scheuren. De VVD ziet duurzaamheid als 'n hobby van Adri Duivesteijn en bleek bij de begrotingsbehandeling niet bereid om voor de duurzaamheidswinkel een financiële achtervang te creëren. Het is ook goed dat het CDA vervoer in stelling brengt, terwijl op dezelfde avond bezuinigingen op 't Openbaar Vervoer op de agenda staan. Ook goed dat D66 bespaarde vrachtwagenkilometers inbrengt, terwijl deze partij de IJmeerverbinding graag als 'n autoweg ziet. Ook dapper dat de SP meedoet en voor dit onderzoek een beroep moet doen op financiële middelen uit 'n begroting waar ze bij de begrotingsbehandeling nog tegen hebben gestemd.

GroenLinks is voor vervoer over water, maar bij de gekozen plek spelen ook andere maatschappelijke belangen. De vraag waarom belangen als natuur- en cultuurwaarden, recreatie, ed in het voorstel van de 4 partijen niet genoemd worden, blijft in de lucht hangen. Daarvoor zou meer onderzoek nodig zijn. De vraag naar een visie op het gebied blijft onbeantwoord. Dat is jammer, want de plek voor de terminal ligt in de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en pal bij Natura2000 gebied. Volgens GroenLinks moet de externe werking van dit initiatief meegewogen worden in de natuurtoets. Daardoor maakt dit voorstel volgens velen weinig kans.
De mooie plannen voor een ecologische schaalsprong van het Markermeer met vooroevers en wetlands ter plekke komen in de knel. In de structuurvisie wordt steeds deze visie op het gebied benadrukt. Ook in de Toekomstvisie Markermeer-IJmeer (TMIJ) vinden we veel aanknopingspunten voor deze benadering.

Nu wordt het reanimeren van bedrijventerrein de Vaart er bij gehaald om die terminal te rechtvaardigen. Natuurlijk is bedrijvigheid en werkgelegenheid op de Vaart van groot maatschappelijk belang, maar het lijkt er nu op dat er ad hoc beleid gevoerd wordt. Waarom niet gekeken naar Flevokust, de regionale overslaghaven langs de A6 bij Lelystad? Pal op een knooppunt van spoor- en snelwegen, een voorwaarde voor een rendabele exploitatie. Een infrastructuur die node gemist wordt bij bedrijventerrein de Vaart.

Het argument van D66 dat GroenLinks specifiek moet opkomen van de belangen van Almere vindt GroenLinks eng. Almere doet toch ook mee aan Omala en Lelystad doet ook mee aan de Floriade. Moeten we straks ook onderzoek doen naar 'n vliegveldje in Almere?
Regionale samenwerking is hard nodig om dit soort ruimtelijke ontwikkelingen duurzaam in te passen in de metropoolregio Amsterdam. Versnippering doet hier afbreuk aan.
Opvallend is ook het bericht in de media; http://bit.ly/qinZlg, waarbij vermeld wordt dat Almere geen interesse toonde om met het Havenbedrijf Amsterdam in zee te gaan.

Almere zou volgens GroenLinks voor het gebied bij de Blocq van Kuffeler een visie moeten opstellen en de natuur/cultuur en de recreatieve potenties verder moeten ontwikkelen.
GroenLinks wil vasthouden aan de Almere Principles en regionaal de krachten bundelen.
Voor ons mag dit initiatief landen in http://www.flevokust.nl/