Universiteit Leiden

Besparingen door aanpassing ontslagrecht ambtenaren financieel riskant

Aanpassing van ontslagrecht voor ambtenaren staat door een initiatiefwetsvoorstel van CDA en D66 weer op de politieke agenda. Wie denkt dat die aanpassing eenvoudige besparingen oplevert, rekent zich rijk, menen onderzoekers van het Centre for Public Sector Reform van de Universiteit Leiden. De kans op een financiële beleidsmislukking is zeer groot.

Hoge kosten, vrij geringe baten

De aanpassing van het ontslagrecht voor ambtenaren aan dat in de private sector stond al eerder op de politieke agenda. Een eerste onderzoek van onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek uit 2006, wees uit dat de invoeringskosten hoog zijn en de baten betrekkelijk gering. In het somberste scenario zou het dan ook bijna een halve eeuw duren om tot besparingen te komen. âDe terugverdientijd van de aanvankelijke investering varieert van tien tot vijftig jaar, met 23 jaar als meest waarschijnlijk termijnâ, schreef SEO in 2006. Toenmalig minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken baseerde haar afwijzing van een verdere aanpassing van het ontslagrecht voor het rijkspersoneel mede op deze conclusies.

Opnieuw op de agenda

Protest tegen maatregelen van het kabinet Rutte.

Protest tegen maatregelen van het kabinet Rutte.

In 2011 heeft minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner de aanpassing als uitvloeisel van afspraken in het regeerakkoord opnieuw geagendeerd. En nu ligt er het initiatiefwetsvoorstel, voor een belangrijk deel gebaseerd op herzien onderzoek van SEO dat uitgaat van gunstiger, maar volgens de Leidse onderzoekers mr.dr. Gerrit Dijkstra, prof.dr. Frits van der Meer en dr. Caspar van den Berg, arbitraire aannames. De geschatte kosten zijn hierdoor stelselmatig verlaagd. En op grond van de nieuwe gekozen aannames stelt SEO de âmeest waarschijnlijke terugverdientijdâ drastisch bij van 23 jaar naar zeven jaar. Bij deze nieuwe resultaten plaatsen de Leidse bestuurskundigen serieuze kanttekeningen.

Minder realistisch

Dijkstra, Van der Meer en Van den Berg, verbonden aan het Centre for Public Sector Reform, menen dat bij de herberekening wordt uitgegaan wordt van minder realistische aannames en dat belangrijke kosten niet worden meegeteld. Dit ondergraaft de gunstigere conclusies van het nieuwe SEO-rapport. Op 4 november 2011 plaatsten ze een artikel in Public Mission (PM) waarin ze hun argumenten onderbouwen.

Volledige tekst: Besparingen ontslagrecht ambtenaren financieel riskant, Public Mission, 4 november 2011.

Inhoud wetsvoorstel Koser Kaya (D66) en Van Hijum (CDA)

Het wetsvoorstel beoogt de publiekrechtelijke ambtelijke status voor de meeste ambtenaren op te heffen. Bij aanvaarding van dit wetsvoorstel verandert de aanstelling- en ontslagprocedure voor ambtenaren en wordt de eenzijdige vaststelling van arbeidsvoorwaarden omgezet in een tweezijdige arbeidsovereenkomst, in de meeste gevallen een collectieve arbeidsovereenkomst. In plaats van via de bestuursrechter zal ontslag privaatrechtelijk verlopen. De procedure zal dan via de kantonrechter (en na wijziging van het Buitengewoon Besluit Arbeidsverhoudingen via het UWV) plaatsvinden, net zoals het geval is bij werknemers in de private sector. De publiekrechtelijke status blijft wel in stand voor ministers, Kamerleden, rechters en militairen.