Nieuw stadhuis geeft economische impuls aan stadshart
2011-11-18
Het nieuwe stadhuis kan gebouwd worden voor hetzelfde bedrag als de
gemeente de komende 15 jaar kwijt zal zijn aan het in stand houden van
de huidige huisvesting. De nieuwbouw gaat dus niet ten koste van andere
gemeentelijke uitgaven. De gemeenteraad heeft de grens van 2,1 miljoen
meegegeven als belangrijk kader in de opdracht om de haalbaarheid van
een nieuw stadhuis te onderzoeken. Het college is blij dat nu in de
voorbereiding van de aanbesteding blijkt dat het mogelijk is om aan
deze voorwaarde te voldoen.
Voor hetzelfde geld een nieuw en duurzaam gebouw
"Voor hetzelfde geld zitten we dus in een nieuw gebouw dat voldoet aan
de eisen van deze tijd en past in het hart van de stad." zegt wethouder
Pia Bruin. Wethouder Suzanne den Dulk voegt daaraan toe dat het nieuwe
stadhuis duurzaam is. "We zullen in de toekomst veel zuiniger omgaan
met bijvoorbeeld stookkosten. We hebben nu energielabel F. Dat past
echt niet meer bij deze tijd. Het nieuwe gebouw heeft natuurlijk een A
label en er zal gebruik worden gemaakt van energiebesparende
oplossingen. Welke dat precies zijn weten we op dit moment niet. We
hebben een norm gesteld en de partij die het gebouw gaat ontwerpen,
bouwen en beheren vult dit in."
Stadhuis draagt bij aan levendig stadshart
Het nieuwe stadhuis is onderdeel van een plan om de stad
aantrekkelijker en economisch sterker te maken. Wethouder Bruin: "We
willen inwoners en bedrijven binden en behouden en daar draagt een
nieuw stadhuis in het stadshart aan bij. Het stadhuis trekt ruim 50.000
bezoekers per jaar en dit geeft een enorme economische impuls aan het
stadshart.
Ook het verplaatsen van de schouwburg, de bibliotheek en het opknappen
van de Beatrixstraat horen bij het plan om Den Helder economisch
sterker en aantrekkelijker te maken. Wethouder Bruin: "We leggen een
prachtige laan met bomen aan die loopt van de Beatrixstraat tot aan de
watertoren. Een groene strook verbindt het nieuwe stadhuis, de
Beatrixstraat en Willemsoord met elkaar. Ik vind de tekeningen die er
nu liggen prachtig. Ik zie een groen en levendig stadshart met een
stadhuis dat representatief is en past in de omgeving."
De nieuwbouw van het stadhuis staat dus niet op zich zelf. De kracht
zit juist in de gecombineerde aanpak van projecten in het stadshart, op
Willemsoord en in de haven.
Parkeren
Bij een levendig stadshart hoort ook een goede parkeervoorziening. De
gemeenteraad heeft de opdracht meegegeven om 200 ondergrondse
parkeerplaatsen te bouwen. Uit het haalbaarheidsonderzoek blijkt dat
ondergronds parkeren een dure oplossing is. Volgens wethouder den Dulk
is de grond niet geschikt voor een ondergrondse parkeergarage. De
aanleg kost maar liefst EUR 10 miljoen. Als we ervoor kiezen een
bovengrondse parkeergarage te bouwen voor 130 auto's en 70
parkeerplaatsen aanleggen op het KPN terrein, dan kan het veel
goedkoper. Dan kost hetzelfde aantal parkeerplaatsen EUR 3 miljoen.
Besluitvorming
De plannen voor het nieuwe stadhuis en de omgeving en de haalbaarheid
van de plannen staan beschreven in het ambitiedocument dat op 30
november in een raadsbrede commissievergadering wordt besproken. In mei
2012 neemt de gemeenteraad een besluit over de nieuwbouw van het
stadhuis.