Rijksoverheid

Persconferentie na de MR 18 november 2011

Radio- en TV-tekst | 18-11-2011

Letterlijke tekst van de persconferentie van minister-president Rutte na afloop van de ministerraad op 18 november 2011.

INLEIDEND STATEMENT
Goedemiddag allemaal. Deze week is veel aandacht uitgegaan naar de CBS-cijfers over de Nederlandse economie. In het derde kwartaal van het jaar is de economie op kwartaalbasis met 0,3% gekrompen. Op jaarbasis is er overigens gelukkig wel groei. Er is in Europa en de wereld veel economische onrust. Dat zie je ook terug in die cijfers. Die gaat aan ons eigen land met onze open economie duidelijk niet voorbij. Dat is eigenlijk ook wel vanzelfsprekend voor een land met zo'n economie, zo exportgedreven. Het is wel goed om nog eens met elkaar vast te stellen dat de uitgangspunt van de Nederlandse economie buitengewoon goed is. De werkloosheid loopt op, maar behoort nog steeds tot de laagste van Europa. De jeugdwerkloosheid behoort gelukkig nog steeds tot de laagste van Europa en ook onze financiële positie is vergeleken met landen in Zuid-Europa natuurlijk, steekt zeer gunstig af. Tegelijkertijd, daar moeten we ook gewoon niet voor weglopen, we zitten wel met zijn allen in zwaar weer en we moeten ons dus ook de komende tijd schrap zetten. Iedereen zal het komend jaar de gevolgen van de crisis gaan voelen. We zullen moeten knokken om samen sterker uit de crisis te komen. En daarom is het ook zo belangrijk, juist nu de economische situatie ongewis is, om zoveel mogelijk koersvast te zijn en zeker ook voor het kabinet geldt dat wij koersvast zullen blijven en dat betekent tegelijkertijd ervoor zorgen dat de overheidsfinanciën op orde komen, maar ook ervoor zorgen dat de banenmotor, de groeimotor weer op gang komt en dat er banen voor de toekomst worden geschapen. Daar hebben wij als kabinet ons voor ingezet en daar zullen we ons ook de komende tijd voor blijven inzetten. Tegen die achtergrond ook het bezoek aan het Verenigd Koninkrijk van maandag / dinsdag, een combinatie van een politiek bezoek, maar ook een bedrijfslevenmissie. Gesprekken met Clegg, gesprekken met Cameron, maar ook heel veel gesprekken in de financiële sector en met het bedrijfsleven. Daarbij waren aanwezig dertig bedrijven uit de creatieve industrie, maar er was ook een grote business round table met vijftien bedrijven, grote ondernemingen, bazen van grote ondernemingen, samen met Clegg en Lord Green. Politiek was de missie van belang, omdat we hebben gesproken over het punt dat Nederland van groot belang acht dat de 27, het Europa van de 27, zoveel mogelijk intact blijft en dat we dus niet toe bewegen naar een soort Europa van de 17, de eurolanden. Ja natuurlijk, die moeten af en toe bij elkaar komen, maar de grote vraagstukken van groei, van de interne markt, die moeten worden behandeld op het niveau van de 27 en dat heeft ook een heel inhoudelijke reden, vooral ook een inhoudelijke reden, namelijk dat de landen in Europa die groei-georiënteerd zijn - dat wil Nederland ook zijn, dat zijn landen als het Verenigd Koninkrijk, Zweden, de Baltische Staten, Hongarije, Polen, dat zijn allemaal landen buiten het eurogebied en je hebt die inspiratie en die visie nodig om ervoor te zorgen dat Europa niet alleen praat over de problemen met de schuldencrisis in Zuid-Europa, maar juist ook praat over groei en toekomst.

Toch hebben we uiteraard vandaag ook moeten stilstaan bij de situatie van de 17, in het bijzonder de situatie in Griekenland en Italië. In Athene heeft inmiddels het parlement woensdag met ruime meerderheid het vertrouwen uitgesproken in de regering-Papademos. In Rome lijkt eenzelfde politiek akkoord met de nieuwe regering van Monti aanstaande. Zij zullen beiden zich moeten inzetten om ervoor te zorgen dat niet alleen de overheidsfinanciën in die landen onder controle komt, maar dat ze ook de noodzakelijke hervormingen doorvoeren om ervoor te zorgen dat die economieën in die landen gaan groeien. Dat is een enorme opgave die ze hebben, een enorme klus en wij zullen vanuit Nederland er alles aan doen om deze landen aan de afspraken te houden die ze hebben gemaakt met de rest van Europa.

In de ministerraad hebben we tot slot ook gesproken over de nieuwe concessie voor het hoofdrailnet en we hebben gesproken over de arbeidsmigratie uit EU-lidstaten. Aansluitend aan deze persconferentie zullen achtereenvolgens minister Schultz en minister Kamp over respectievelijk het hoofdrailnet en de arbeidsmigratie een toelichting geven op de genomen besluiten.

WESTER
Heeft u in het kabinet gesproken over de aangenomen motie over de weigerambtenaren?

RUTTE
Nee.

WESTER
Wat u daarmee gaat doen?

RUTTE
Nee.

WESTER
Of die wel of niet wordt uitgevoerd?

RUTTE
Nee, want u weet, het kabinet heeft een advies gevraagd aan de Raad van State. Dat wachten we nu af. Dus we hebben er vandaag niet over gesproken.

WESTER
Deze motie wordt gewoon niet uitgevoerd?

RUTTE
Aangenomen Kamermoties komen bij het kabinet in behandeling, maar niet perse de eerste vrijdag nadat ze zijn aangenomen. Maar we hadden al besloten als ministerraad om eerst advies te vragen aan de Raad van State.

WESTER
En tot die tijd blijft de motie onuitgevoerd liggen?

RUTTE
Er zijn heel veel moties die op termijn worden uitgevoerd en waarvan we eerst advies vragen of nader bestuderen of kijken hoe het zich verhoudt tot andere moties, dus dat zegt op zichzelf niets.

WESTER
Dan over de financiële situatie. Als je kijkt naar de voorspellingen, de cijfers en het kabinet wil vasthouden aan de doelstellingen zoals verwoord in het regeerakkoord, dan kun je bijna niet anders concluderen dan dat het kabinet volgend jaar voor een opgave komt van mogelijk nieuwe bezuinigingen. Hervormingen, denkt u daar ook al over na?

RUTTE
We wachten op dat punt de cijfers van het CPB af. We verwachten in december en begin volgend jaar nadere berichten. De afspraken zijn duidelijk. Als je meer dan 1% afwijkt van het basispad, dan moeten er extra maatregelen worden genomen. Dat kan bezuinigen zijn of hervormen zijn, maar zover is het nog niet. We moeten eerst afwachten wat de cijfers zijn.

WESTER
Maar nu gaan er steeds meer stemmen op om te zeggen van dan moet er toch wellicht hervormd worden. Grote operaties, denk aan zekerheid bieden over de hypotheekrenteaftrek, een nieuw systeem, daar zou nu een excuus voor zijn. Is daar volgend jaar met u over te praten?

RUTTE
Ik wil eerst - voordat ik überhaupt nadenk over extra maatregelen om de overheidsfinanciën op orde te brengen - kijken of dat nodig is en dat zullen we echt moeten afwachten afhankelijk van de uitkomsten van de CPB-ramingen.

WESTER
En als het nodig is?

RUTTE
Dat is een als dan-vraag. Ik wacht eerst op die CPB-ramingen. Die wacht ik echt af.

WESTER
Dus u wilt er niets over zeggen?

RUTTE
Ik kan er niets over zeggen omdat we op dit moment flink stimuleren. Er wordt zo'n zes miljard extra de economie ingepompt op dit moment, omdat we de stabilisatoren maximaal laten werken. Dat kan maximaal oplopen tot een vol procent, dus 6 miljard, extra geld de economie in. Dus dat is voor waar een behoorlijke stimulans voor de economie. Mocht het daarover heen gaan, dan is de afspraak, dan moeten er extra maatregelen worden genomen en of dat zo is, dat zal moeten blijken bij de laatste CPB-ramingen.

WESTER
Maar u ziet toch ook dat op dit moment de coalitiepartijen VVD en CDA al nadenken over wat er volgend jaar eventueel moet gebeuren en welke keuzes eventueel gemaakt zouden moeten worden?

RUTTE
Dat er in kringen van fracties altijd wordt nagedacht over alle mogelijke eventualiteiten, dat vind ik alleen maar verstandig, maar u vraagt uit het kabinet: wij zijn druk bezig om het enorme pakket waar we mee bezig zijn, 18 miljard en daar zitten heel veel hervormingen in. Dat is niet alleen bezuinigen en kosten opnieuw bekijken. We hebben ook grote hervormingen erin zitten. Kijk naar de hele hervorming in het onderwijs. Kijk naar de grote hervormingen in de veiligheid. Zeer grote hervormingen in de sociale zekerheid. Dus we zijn druk bezig dat uit te voeren en we wachten nu de cijfers af van het CPB om te zien of er meer nodig is.

VULLINGS
Economische krimp in het derde kwartaal, de werkloosheid loopt op. Vreest u een recessie?

RUTTE
Ik ga daar allemaal geen voorspellingen over doen. We kijken per kwartaal naar de situatie. Het is zo dat er op dit moment meer banen zijn in Nederland dan een jaar geleden. Tegelijkertijd zie je wel dat de werkloosheid nu kwartaal op kwartaal oploopt. Wat je ook ziet, is dat Nederland als exportgedreven economie natuurlijk als een van de eersten last heeft van het feit dat de economie in Europa door zwaar weer gaat. Dus dat merk je ook terug in de cijfers. Maar ik ga geen voorspellingen doen over of dat zoveel kwartalen aanhoudt en dan wel of niet aan de definities zal voldoen.

VULLINGS
U zegt het ligt aan de export, maar het CBS zei het ligt juist aan het gebrek aan uitgaven van consumenten en door de bezuinigingen van het kabinet. Dat is toch een ander verhaal.

RUTTE
Het is altijd een mix, hè? Maar je ziet dat in alle Noord-Europese landen op dit moment pakketten worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat de overheidsfinanciën op orde worden gebracht. Dus die hebben ook in landen als Duitsland, Finland, andere triple A-landen natuurlijk effect op de consumentenbesteding, op vertrouwen, het feit dat de overheid dus minder stimulerend is in die landen omdat er bezuinigd moet worden. Dat doe je overigens wel met een reden om te voorkomen dat die rekening wordt doorgeschoven en er geen vertrouwen zou zijn in instabiele overheidsfinanciën.

VULLINGS
U zei net over eventuele extra bezuinigingen 'daar wil ik eigenlijk niet op vooruitlopen, ik wacht de cijfers van het CPB af'. Is dat niet wat naïef als u de cijfers van het CPB er weer naast legt?

RUTTE
De afspraken die we hebben gemaakt hebben in Nederland is dat niet zoals in Griekenland en Italië gebeurd is dat we als regering vaststellen hoe groot de tekorten zijn. Daar hebben we onafhankelijke bureaus voor. We hebben inmiddels voor elkaar gekregen dat in heel Europa dat soort onafhankelijke bureaus worden ingevoerd. Dat is een goede traditie. Dat heet bij ons het CPB. Op dit moment wordt er flink gestimuleerd in de economie, omdat de automatische stabilisatoren hun werking doen. Dus dat kan oplopen tot zo'n 6 miljard extra geld wat er in de economie wordt gepompt. Ik denk dat het verstandig is om te bezien of er wel of niet extra bezuinigd moet worden afhankelijk te maken van de vraag wat het CPB ons laat zien, in december en ook later in het voorjaar.

VULLINGS
Even naar Europa en de euro. We kennen u als een zeer optimistisch man, maar Barroso had het deze week over het einde van de euro eventueel. Van Rompuy had het over het splitsen van de euro. Bent u ook zo negatief gestemd?

RUTTE
Ik heb hun opmerkingen gezien. Ik vind dat ze niet helemaal recht worden gedaan. Ze hebben gezegd als niet, dan dan dan dan. Dat is toch wat anders. Dat is wel belangrijk om erbij te vermelden. Ik denk de politiek van deze regering, onze strategie is erop gericht om de eurozone intact te houden. Dat is ons doel. Dat betekent dus dat de gevolgen van het vertrek van landen uit de eurozone, faillissement van landen, ook grote effecten weer heeft op ons bancaire stelsel, ons pensioenstelsel, op de belangen van Nederlanders. Dus onze strategie is erop gericht om de eurozone intact te houden en daar werken we hard aan en alle rest is dan speculatie.

VULLINGS
U zegt we werken er hard aan, maar als ik Barroso beluister zegt hij eigenlijk er moet een flinke stap bovenop. Dat moet binnen drie weken gebeuren anders lopen we echt gevaar met zijn allen.

RUTTE
Er is op dit moment natuurlijk intensief overleg gaande achter de schermen om ervoor te zorgen dat de besluiten van eind oktober worden uitgevoerd. We zijn natuurlijk ook wat onaangenaam verrast geweest door de ontwikkelingen in Griekenland. Die hebben de zaak vertraagd. Ineens dat idee van een referendum en daarna een politieke crisis nu uitmondend in een nieuwe regering met in ieder geval bredere parlementaire steun. We hebben ook te maken met de situatie in Italië waar Berlusconi nu vervangen is door oud-Eurocommissaris Monti. Dat heeft natuurlijk ook vertraging met zich meegebracht. Achter de schermen wordt er hard doorgewerkt.

VULLINGS
De tijd dringt. 9 december moet er in Brussel echt iets gebeuren is het signaal.

RUTTE
Ja dat is het beeld dat altijd op de Eurotoppen, dat dat historische toppen moeten zijn. We gaan van de ene historische top naar de volgende historische top. Wat ik belangrijker vind, is dat we gewoon nu heel structureel uitvoering geven aan de afspraken die we in oktober hebben gemaakt.

VULLINGS
Dat klinkt een stuk minder urgent als deze twee belangrijke meneren in Brussel.

RUTTE
Nee, ik klink zeer urgent, want ik vind dus dat we de afspraken die we gemaakt hebben moeten uitvoeren. Ik schets u welke twee politieke ontwikkelingen zich hebben voorgedaan in Griekenland en Italië waardoor er onvermijdelijk vertraging is opgetreden, bijvoorbeeld in de gesprekken tussen de Griekse regering en de banken over het afslaan van een heel stuk van de private schuld in Griekenland. Dat heeft vertraging opgeleverd. Ik vind dat we zeer urgent moeten werken aan het implementeren van de afspraken in oktober. Ik doe alleen niet mee met speculaties over wat dat zou kunnen betekenen voor de eurozone en de toekomst, omdat ik niet geloof dat dat soort uitspraken iets toevoegt aan het oplossen van het probleem.

VAN DER HEYDE
Het gaat niet goed met de Nederlandse economie. Bent u niet bang dat het verschil tussen de rente die Duitsland moet betalen en die Nederland moet betalen om geld op te halen, dat dat verschil ook steeds groter wordt?

RUTTE
Het is zeker niet zo dat daar een automatische link tussen die twee zit. Wat je nu ziet, is dat Nederland nog steeds wordt gezien als een land, absoluut triple A, wij hebben na Duitsland de laagste rente van heel Europa, ook nog lager dan Finland, de laagste rente van heel Europa, ook een van de laagste rentes in onze geschiedenis, maar je ziet wel dat de spread met Duitsland iets oploopt. Dat heeft er ook mee te maken dat de nervositeit in de hele eurozone natuurlijk groot is en men van groot belang vindt dat urgente afspraken worden geïmplementeerd. Daarnaast hebben we te maken met een lichte teruggang die natuurlijk niet goed is in het laatste kwartaal waarvan we de cijfers hebben gezien en alles is erop gericht om ervoor te zorgen dat we natuurlijk zo snel mogelijk uit deze moeilijke fase komen.

VAN DER HEYDE
Nederland heeft ook een enorme hypotheekschuld. Lopen we niet gewoon risico om die triple A-status op een goed moment kwijt te raken?

RUTTE
Ik denk dat we dan drie dingen bij elkaar gaan brengen die niets met elkaar te maken hebben. Dat is aan de ene kant het feit dat de spread op de Duitse rente iets oploopt. Dat is echt te verklaren uit het feit dat wij het ook nog steeds beter doen dan de Finnen, niet te verklaren uit onze groeicijfers of geen groeicijfers, maar echt te verklaren uit het feit dat in de eurozone instabiliteit is en dat er daardoor ook een iets groter verschil ontstaat tussen de triple A-landen en nog steeds zitten we op een van de laagste rentestanden uit onze hele nationale geschiedenis. Het tweede wat zich voordoet, is een lichte teruggang in de economie. Dat is op zichzelf verklaarbaar vanuit het feit dat in Europa de economie het zwaar heeft en een exportgedreven land als Nederland daar snel mee te maken heeft. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat de staatsfinanciën op orde komen, het vertrouwen zich herstelt en dat er ruimte komt voor banen en groei in Nederland. En het derde wat u aanhaalt is de kwestie van de schuldpositie in Nederland. Dat is echt een heel ander chapiter. De hypotheekschuld, daar staat ook bezit tegenover. Dat is ook het grote verschil met schulden maken voor een vakantie. Dan heb je alleen nog de herinnering na de vakantie, maar die schuld staat nog. Of schulden maken voor een auto, die verliest op dag één een deel van zijn waarde. Tegenover hypotheekschuld staat een bezit van stenen, huizen en ik wijs erop dat Nederland daarnaast uniek is in de wereld omdat wij onze pensioenen voor 600, 700 miljard euro hebben afgedekt, onze pensioenbelangen, voor zeer lange termijn. Er is geen land in de wereld waar dat voor geldt.

VAN DER HEYDE
Behalve dat die pensioenen misschien ook voor een groot deel in Spanje zitten bijvoorbeeld of die zuidelijke landen die nu wel gevaar lopen...

RUTTE
Die pensioenfondsen doen breed beleggen. Het is nooit helemaal te vermijden dat ook daar geld zit in dat soort landen, maar het is niet zo dat ze alleen daar zitten gelukkig. Dus dat is breed gespreid. Pensioenfondsen hebben doorgaans een zeer breed beleggingsbeleid, beleggen wereldwijd en ook voor een groot deel in Nederland zelf. Maar het feit dat wij die pensioenpotten hebben, is natuurlijk ook weer een punt van kracht van onze economie. Ik hoor uw argumenten over de hypotheekschuld, maar nogmaals daar staan huizen tegenover. Er is geen land in de wereld dat zo'n enorme pensioenpot heeft relatief naar de bevolking als Nederland heeft, echt geen land in de wereld. Californië komt in de buurt. Het Verenigd Koninkrijk komt in de buurt. Maar het haalt echt nog niet onze cijfers. Als je dat vergelijkt met landen als Duitsland of Frankrijk waar maar een fractie van de pensioenbelangen is gespaard en waar het allemaal uit de overheidsmiddelen moet komen, ja dan staan we er echt wat dat betreft goed voor.

VAN DER HEYDE
U blijft ervan overtuigd dat het vertrouwen in die Nederlandse economie dat dat voorlopig nog wel blijft?

RUTTE
Mits wij als kabinet koers houden en daarom is het zo belangrijk dat wij doorgaan met de overheidsfinanciën op orde te brengen zonder dat we nu opeens op korte termijn extra gaan bezuinigen. Dus we accepteren dat procent uitslag op wat we ons hadden voorgenomen, dat is die 6 miljard extra maximale extra investering die nu in de economie plaatsvindt, de automatische stabilisatoren. Maar mits we daaraan vasthouden. Als het zo zou zijn, het CPB dadelijk, dat we dan ook kijken naar extra maatregelen. En ten tweede dat we al die maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat Nederland ook weer gaat groeien. Het bedrijfslevenbeleid, het feit dat de universiteiten innovaties naar de markt brengen, het feit dat we bezig zijn regels weg te halen, dat er topsectoren zijn benoemd, dat het probleem van klimaat, energie en de behoefte aan groei met elkaar combineren in bijvoorbeeld Green Deals, in de stimuleringsregeling duurzame energie. Dat zijn allemaal maatregelen die we nu nemen, die ervoor zorgen dat Nederland een land is waarin het goed zakendoen is, waarin geïnvesteerd kan worden. Dat zie je ook terug in zo'n handelsmissie, dat ook in het buitenland - kijk naar Rusland waar ik laatst was en nu het Verenigd Koninkrijk - Nederland in al dat soort landen de eerste, tweede of derde investeerder is, een van de belangrijkste handelspartners is. We hebben echt wat dat betreft een heel bijzonder land. We gaan door een moeilijke fase, maar als we koers houden, komen we daar goed uit.

TELEGRAAF
Er ontstaat deze discussie op Twitter tussen de heer Wilders en de heer Verhagen waarbij ontwikkelingssamenwerking werd genoemd. Wat vond u van die discussie?

RUTTE
Het staat iedereen vrij om te twitteren. Wat ik nu wil doen, is niet vooruitlopen op....

TELEGRAAF
Niet iedereen toch?

RUTTE
Zij behoren ook tot iedereen toch? Iedereen is iedereen. Het staat iedereen vrij om te twitteren. Dat doe ik zelf ook wel eens en nogmaals, we moeten afwachten of het nodig is. In ieder geval is de heer Wilders al aan het nadenken, is hij al een stap verder, maar ik wil toch eerst even kijken of het CPB ook echt meldt dat er extra bezuinigingen nodig zijn.

BROEKHUIZEN (FINANCIEEL DAGBLAD)
Er zijn economen die zeggen de bezuinigingen van de overheid en het dalende consumentenvertrouwen, dat zou misschien verholpen worden met hogere lonen. Dat zou de concurrentiepositie van Nederland die veel te goed is eigenlijk iets meer in verhouding brengen met andere Europese landen. Zou u de polder daartoe willen oproepen?

RUTTE
Ik heb nog nooit zo'n idiote theorie gevonden. U citeert anderen gelukkig, want ik weet dat u het zelf ook onzin vind. Dat gaat er dus vanuit dat wij vooral ons naar het niveau van de zwakker presterende landen. Dat is dan solidariteit. Dat is toch verschrikkelijk. Wat is nu juist zo belangrijk in Nederland, dat we juist proberen gematigde loongroei te hebben zodat onze concurrentiepositie sterk is. En ik ga mij bij niemand excuseren voor het feit dat wij een handelsoverschot hebben. Dat laat gewoon zien dat wij een sterke economie hebben. We zijn een zeer exporterend land. 70% van onze welvaart verdienen we met onze export, waarvan 70% plaatsvindt met landen in de eurozone. Dat is van levensbelang voor onze economie en dat is onze kracht, daar moeten we trots op zijn en daar moeten we ons niet voor excuseren en het idee dat we het dan te goed doen en van we moeten de lonen maar laten stijgen, dan gaan we het net zo slecht doen als sommige Zuid-Europese landen, dat lijkt me nu geen lekkere oplossing.

BROEKHUIZEN
U maakt het nu een beetje zwart-wit. Maar er zijn grijze gebieden. We kunnen misschien wel een stapje terug zonder onze concurrentiepositie te grabbel te gooien.

RUTTE
Wat heeft het nou voor zin in Nederland de lonen te laten stijgen, daardoor minder concurrerend te worden...

BROEKHUIZEN
Om de consumptie op te schroeven..

RUTTE
Ja maar, dat heeft toch maar tijdelijk effect als vervolgens wij daardoor de werkloosheid gaan zien stijgen omdat onze bedrijven minder concurrerend zijn, dan heeft dat toch een enorm negatieve uitwerking. Uiteindelijk is loonmatiging, vanaf het Akkoord van Wassenaar zit dat gelukkig diep in het Nederlandse besef, dat is de kracht van ons poldermodel. Namelijk het feit dat werkgevers en werknemers in Nederland proberen er altijd samen uit te komen, het kabinet proberen te helpen. Dat is een buitengewoon grote verworvenheid. Daar kijkt de hele wereld oprecht met jaloezie naar en daarom staan we nu in het recente staatje dat uitkwam over welke landen alles opgeteld behoren tot de beste landen van de wereld, staan we op de derde plaats, achter Australië en Noorwegen. En waarom staan we daar? Omdat we dit soort dingen gewoon slim aanpakken. Wat je nu moet doen - we gaan nu door zwaar weer - is koers houden. Overheidsfinanciën op orde, de groeimachine weer aan krijgen, koers houden, vertrouwen weer herstellen. Maar de onderliggende kracht van onze economie is enorm en de veerkracht ervan is ook enorm.

HENDRICKS (ALGEMEEN DAGBLAD)
Staatsbezoek van Koningin aan Oman. Er zijn een aantal partijen die daar nogal twijfels over hebben. Begrijpt u die twijfels?

RUTTE
Nee, omdat we hadden afgesproken in de tijd dat we het staatsbezoek zouden uitstellen. Inmiddels is de situatie in Oman een stuk stabieler en wij menen dus dat het staatsbezoek nu kan doorgaan.

HENDRICKS
Is Oman in de tussentijd dan een ander land geworden?

RUTTE
Dat was niet het verzoek aan Oman om een ander land te worden. Wij doen niet alleen zaken met landen die een volledig volgroeide democratie hebben zoals Nederland heeft. Wij doen zaken over de hele wereld. Alleen de situatie in Oman was in maart, vonden we, te instabiel en was reden om een staatsbezoek uit te stellen. De Koningin is er toen overigens wel heen geweest, maar voor een informeel bezoek. We hebben toen gezegd we stellen het uit en wij achten het nu zover dat Oman voldoende stabiel is, ook een aantal hervormingen op gang zijn gebracht om die stabiliteit verder te borgen waardoor wij denken dat het staatsbezoek moet doorgaan.

HENDRICKS
In zekere zin doet de mensenrechtensituatie er ook niet toe dan?

RUTTE
Wij doen zaken over de hele wereld. Mensenrechten als die ons niet bevallen, zijn altijd onderdeel van de gesprekken in die bezoeken. Zo hoort dat ook. Je engageert ook met landen juist ook om dat soort gesprekken te kunnen voeren. Maar als de wens van de politie in Nederland zou zijn om alleen zaken te doen met democratieën die volledig op de onze lijken, dan brengen we weinig bezoeken meer in de wereld en het is juist zaak dat je dit soort contacten wel helpt, dat je probeert ook over alle onderwerpen met elkaar te spreken. Maar in maart was een bijzondere situatie, er was in Oman echt een instabiel beeld en dat is inmiddels gestabiliseerd, hervormingen zijn op gang gebracht. Er hebben verkiezingen plaatsgevonden - ja Omaanse verkiezingen, geen Nederlandse verkiezingen maar die zijn wel relatief rustig verlopen. Wij menen dat het nu zover is dat de Koningin daar heen kan. Ze gaat ook naar de Verenigde Arabische Emiraten en naar Oman.

VRAAG
Vorige maand heeft het kabinet een brief gestuurd naar de regering-Schotte op Curaçao met de vraag om de gerezen integriteitsvraagstukken serieus te nemen. Heeft u daar inmiddels antwoord op gehad?

RUTTE
Ja er is inmiddels een eerste vorm van reactie binnen. We hebben vanochtend ook gesproken in de rijksministerraad. Daar praten wij volgende week verder over en dan komen er nadere mededelingen. Dus ik kan u nog niet zeggen wat de reactie precies is, maar er is een reactie en volgende week wordt die nader besproken en ook van een reactie van ons voorzien en dan denk ik dat ik u daar mededelingen over kan doen.

VRAAG
Maar u kunt niets loslaten over...

RUTTE
.. nee, omdat we nog in die eerste besluitvorming zitten om weer te reageren op de reactie.

VRAAG
Ik vroeg mij af in hoeverre toch de handelsbetrekkingen en de economie een rol speelt bij het toch nu gaan naar Oman van de Koningin.

RUTTE
Bij Oman is afgesproken dat het bezoek wordt uitgesteld, niet afgesteld. Het zou worden uitgesteld tot de situatie weer gestabiliseerd zou zijn. Die is in Oman in alle opzichten weer gestabiliseerd. Nogmaals, daarmee is het niet ineens in zes maanden tijd een democratie geworden zoals Nederland. Dat was ook niet de vraag aan Oman. Maar de zaak is gestabiliseerd en daarom gaat het staatsbezoek door en alle staatsbezoeken of bijna alle staatsbezoeken, daar gaat ook altijd wel iets van een bedrijfslevenmissie mee, dat zal ongetwijfeld ook hier het geval zijn. Maar dat is op zichzelf niet leidend voor de vraag of het wel of niet doorgaat.

VRAAG
En wat zou het betekenen voor de handelsbetrekkingen als het niet door zou gaan of nu nog niet of over een paar maanden, maakt dat uit?

RUTTE
Het uitstel van de missie had niet zozeer te maken met handelsbetrekkingen, maar met het feit dat er een voornemen was van de Koningin om een staatsbezoek te brengen. Het staatsbezoek is niet afgezegd maar uitgesteld tot de situatie gestabiliseerd is. In de slipstream van de Koningin gaan er vaak bedrijven mee, maar dat kan nooit doorslaggevend zijn voor een besluit of een missie wel of niet doorgaat.

VRAAG
Wiens initiatief was het om nu te zeggen we gaan weer. Is dat vanuit Nederland gekomen of vanuit de Koningin?

RUTTE
Dat gaat altijd in mondeling overleg tussen Nederland en het andere land.