Ingezonden persbericht



- Nationaal Congres Citymarketing met wetenschap en werkveld -
|            |
|                 |
|                 |
|Een inititatief  |
|van:             |
|                 |
|            |
|                 |
|&                |
|                 |
|            |
|                 |
|                 |
Eerste sprekers NCC 2012 in Eindhoven bekend

Het programma van het Nationaal Congres Citymarketing (NCC) biedt komend jaar opnieuw een aantal gerenommeerde sprekers uit de wetenschap en het werkveld van citymarketing. De organisatie heeft de eerste keynote inleiders bekend gemaakt. Vanuit de wetenschap zal prof. Frans Boekema een inleiding houden. De andere internationale hoofdspreker is Neil Rami, Chief Executive of Marketing van de Engelse stad Birmingham. NCC 2012 wordt maandag 4 juni gehouden in de gemeente Eindhoven. Tijdens het congres zal traditiegetrouw ook de Nationale Citymarketing Trofee worden uitgereikt.

Professor Frans Boekema is hoogleraar Economische Geografie en bijzonder hoogleraar (Eu)regional Management aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Daarnaast is hij als hoogleraar Regionale Economie verbonden aan de Universiteit Tilburg. Hij geldt als expert op het gebied van regionale samenwerking en branding. Boekema heeft meer dan 200 publicaties op zijn naam staan en wordt met regelmaat als adviseur betrokken bij regionale samenwerkingsverbanden.

Neil Rami is sinds 2004 CEM (Chief Executive of Marketing) in Birmingham. Daarvoor gaf hij leiding aan de Newcastle-Gateshead Initiative en was Marketing Director van The Mersey Partnership. Rami is in eigen land en ook internationaal actief als spreker over thema's als citymarketing, toerisme en stedelijke vernieuwing. Hij heeft veel ervaring in (regionale) samenwerkingsverbanden als West Midlands Marketing Board, het Birmingham City Centre Partnership en de Birmingham Economic Development Partnership.

Thema

Beide sprekers zullen met name ingaan op het congresthema "Kiezen en delen". Overheden en andere spelers op het gebied van city- en regiomarketing moeten steeds vaker scherpe keuzes maken om financiële, maar ook om strategische redenen. Daarnaast is het delen van kennis en samenwerking tussen gemeenten en regio's een belangrijk aandachtspunt geworden.

Thom Ummels, directeur van het organiserend bureau BV De Nieuwe Aanpak, is verheugd over de programmering van beide keynotes. "Zij kunnen vanuit verschillende invalshoeken hun licht laten schijnen op een zeer actueel thema. Een kruisbestuiving tussen wetenschap en praktijk. Daarmee spelen we in op een veelgehoorde vraag van congresdeelnemers in voorgaande jaren", aldus Ummels.

Tijdens het lustrumcongres komen wetenschappelijke en praktische invalshoeken aan bod op het vakgebied van city- en regiomarketing. Bijzondere aandacht is er voor de ontwikkelingen in middelgrote en kleinere gemeenten, en handzame tips en adviezen voor de opzet van beleid en organisatie op dit terrein. Naast een aantal keynote speakers, wordt in deelsessies praktijkgericht ingegaan op de materie. Hierbij staan kennisuitwisseling en vakinformatie centraal.

In de ochtend verzorgt de gastorganisatie Eindhoven Marketing in samenwerking met de gemeente Eindhoven een exclusief excursieprogramma voor de congresdeelnemers. Locatie van het congres is Strijp-S, een markant ontwikkelingsgebied in het centrum van de stad. Strijp-S is een broedplaats van creativiteit en innovatie, kernwaarden in de citymarketing van Eindhoven.

Aan het slot van het NCC zal voor de derde maal de Nationale Citymarketing Trofee (NCT) worden uitgereikt aan de beste gemeenten op het gebied van citymarketing in 2011. Aanmelding

Het NCC is gericht op het brede werkveld dat direct of indirect met citymarketing te maken heeft. Dit kunnen ambtenaren en bestuurders van gemeenten en regio's, citymarketeers en evenementenorganisatoren zijn, maar ook ondernemers, adviesbureaus en organisaties en instellingen op cultureel, onderwijs- en sportgebied. De aanmelding voor het NCC 2012 is inmiddels opengesteld via de website www.nationaalcongrescitymarketing.nl

Noot voor de redactie-