Smart 341 Parkour wint Design Challenge 2011 tijdens L.A. autoshow
Persbericht van PR Newswire
LOS ANGELES, November 18, 2011 /PRNewswire/ --
Mercedes-Benz Advanced Design Germany wint de Design Challenge
wedstrijd van de Los Angeles autoshow 2011, nadat zijn smartvoertuig
341 Parkour, een futuristisch voertuig dat de show steelde in een
gefingeerd actie-avontuur, werd gepresenteerd.
(Foto: http://photos.prnewswire.com/prnh/20111118/LA09635)
(Logo: http://photos.prnewswire.com/prnh/20060612/LAM005LOGO)
De Design Challenge was dit jaar gericht op het ontwerpen van de nieuwe
blitse filmauto voor Hollywood. De ingediende ontwerpen varieerden van
voertuigen die functioneerden als trouwe partners voor hun menselijke
tegenhangers tot sterke beschermers van vrijheid en rechtvaardigheid.
In een stad, bekend om zijn vriendelijke mensen en het prachtige
klimaat, wordt verslaggeefster Annie Angle door de Smart 341 Parkour
bijgestaan in haar missie om haar eerste artikel voor de voorpagina te
schrijven. De opdracht is mogelijk zeer belangrijk voor haar carrière
en de stad is berucht om zijn tekort aan parkeerplaatsen. Op een vroege
zondagochtend ziet Annie een artikel in de krant staan, getiteld:
"Slimme oma-robots kwijt!" Met haar Smart 341 Parkour, uitgevoerd in
drie verschillende modussen - normale rijmodus, een vliegmodus waarmee
het voertuig ver boven de straten kan "hangen", en een klimmodus
waarmee het voertuig langs wolkenkrabbers omhoog kan rijden - begint
Annie aan een onderzoek naar de missende informatie voor haar
journalistieke meesterstuk. Het ontwerp van de Smart 341 Parkour
vertelt het verhaal van een optimistischere kijk op de toekomst.
"Het thema van dit jaar heeft de ontwerpers voor meer creatieve
uitdaging gesteld dan ooit tevoren", zegt Chuck Pelly van Design LA.
"Studio's moesten niet alleen een futuristisch Hollywoodvoertuig
ontwerpen, maar ook nog eens de ingewikkelde verhaallijnen waarin het
voertuig een rol zou spelen. De Smart 341 Parkour heeft de essentie van
de Design Challenge gevangen door de combinatie van innovatie en
functionaliteit binnen een avontuurlijk verhaal."
De ontwerpen werden beoordeeld door ontwerpprofessionals uit meerdere
disciplines. De beoordeling is gebaseerd op hoe de merkattributen van
het voertuig tot hun recht komen in de verhaallijn, hoe het voertuig
zich verhoudt met het merk of de doelgroep, het niveau van
verbeeldingskracht, de ontwikkeling die het karakter van het voertuig
doormaakt, en de unieke kwaliteiten van de combinatie van auto, verhaal
en karakter.
De Design Challenge
is een zeer populaire wedstrijd waarvoor auto-ontwerpstudio's uit de
hele wereld tegen elkaar strijden om hun creativiteit te laten zien.
Ontwerpers doen graag mee aan de wedstrijd omdat het een goede
gelegenheid is om hun talent te tonen en ook nieuwe ideeën uit te
werken binnen ontwerpen in de auto-industrie
.
De deelnemende ontwerpstudio's waren:
- Honda Research and Development Americas, Inc.
- Hyundai Design North America
- Mercedes-Benz Research & Development North America, Inc.:
Advanced Design Center California
- Mercedes-Benz Advanced Design Germany
- Mercedes-Benz Interior Design Studio, Duitsland
- Subaru Design Tokyo Studio
Over de Design Challenge
De Design Challenge maakt onderdeel uit van de conferentie van
automobielontwerpers van Design Los Angeles, die elk jaar gehouden
wordt tijdens de persdagen van de Los Angeles autoshow, 16 en 17
november 2010. De afgelopen acht jaar is telkens een nieuw thema
gekozen voor de ontwerpwedstrijd en de belangrijkste automobiel
ontwerpstudio's binden dan de strijd aan tegen elkaar om hun talenten
en creativiteit te tonen en nieuwe ideeën voor automobielontwerp uit te
proberen. De Design Los Angeles conferentie brengt ontwerpers ook samen
met vooraanstaande mensen in de ontwerpsector en biedt een mogelijkheid
om gemeenschappelijke problemen in de industrie te bespreken.
De ontwerpwedstrijd is erg goed ontvangen door journalisten en heeft
veel media-aandacht gehad in Azië, Europa, en Amerika. Ga naar
LAAutoShow.com/DesignChallenge.html voor meer informatie en
beeldmateriaal.
Los Angeles Auto Show
Razende Robot Reporter