Nederlandse Spoorwegen

18 november 2011

NS blijft vervoerder op Nederlands Hoofdrailnet

Hoofdrailnet en Hogesnelheidslijn vanaf 2015 samengevoegd in 10-jarige concessie

Reiziger profiteert van meer treinen, meer verbindingen en meer service Toekomst hogesnelheidsvervoer verzekerd NS betaalt 2,2 miljard ( 2,4 miljard lopend prijspeil) aan de Staat NS continueert miljoeneninvesteringen in o.a. nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om 7 miljard.

NS blijft tot 2025 de vervoerder op het Nederlandse Hoofdrailnet. Het Hoofdrailnet en de Hogesnelheidslijn worden samengevoegd in één nieuwe concessie die loopt van 2015 tot 2025. Dat is de uitkomst van intensieve gesprekken tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, NS en HSA. Hierdoor is de toekomst van het hogesnelheidsvervoer in Nederland verzekerd en kan de ingezette groei op het spoor worden voortgezet. De plannen zullen worden besproken in de Tweede Kamer. Nieuwe concessie President-directeur Bert Meerstadt is tevreden dat er nu een resultaat ligt. `Na lange tijd van intensieve gesprekken liggen er nu concrete voorstellen waar de reiziger van profiteert. Dit plan biedt drie keer meer: meer treinen, meer verbindingen en meer service. Ik ben blij dat NS als Nederlands bedrijf de reiziger in eigen land blijft vervoeren en dat de minister ons dit vertrouwen geeft.' De gesprekken waren niet eenvoudig. Van NS zijn zowel op financieel als operationeel vlak stevige offers gevraagd. In totaal committeert NS zich voor 2,2 miljard ( 2,4 miljard lopend prijspeil), waarvan 1,4 miljard aan concessievergoeding voor de oorspronkelijke HSA concessie. Hiermee voldoet NS tevens aan de spoorbezuinigingsdoelstelling van het kabinet. De tienjarige concessie stelt NS in staat om investeringen te doen voor de lange termijn. Zo worden de komende jaren honderden miljoenen gestoken in onder meer het renoveren van bestaand materieel en het aanschaffen van nieuwe treinen. Dit gaat tot 2025 om 7 miljard.

Samenvoegen Hogesnelheidslijn en Hoofdrailnet Zoals bekend heeft `High Speed Alliance' (HSA) de concessie voor het exploiteren van de Hogesnelheidstreinen over de HSL-Zuid. Op deze lijn groeit het aantal reizigers sterk. Fyra groeide in 2010 van ruim 600.000 naar ruim 2 miljoen in 2011. Desondanks staat het resultaat van HSA al enige tijd onder druk door de hoge concessievergoeding die betaald moet worden voor het gebruik van de HSL-Zuid in relatie tot de inkomsten. In het belang van de reiziger en de belastingbetaler heeft minister Schultz er nu voor gekozen om het vervoer over de Hogesnelheidslijn en het normale Hoofdrailnet vanaf 2015 samen te voegen in één nieuwe concessie. Binnenlandse klanten kunnen bovendien in de toekomst tussen Den Haag ­ Eindhoven en Rotterdam ­ Almere sneller reizen door deels over de HSL te rijden. Verder komen er in Nederland meer verbindingen, hogere frequenties, betere toegankelijkheid van treinen en meer service voor onze klanten. Sommige van de ma atregelen gaan al vóór de ingangsdatum van de nieuwe concessie in. Met het hogesnelheidsvervoer in handen van NS, kunnen goede verbindingen in Nederland met grote Europese steden verzekerd blijven. Limburg Het voornemen om een aantal stoptreinen in Limburg aan te besteden is volgens NS niet in het belang van de reiziger. De reiziger krijgt namelijk te maken met meerdere vervoerders op hetzelfde traject. Daar is in Nederland tot nu toe niet voor gekozen. Bij een verstoring kan het daardoor langer duren voordat de treinen weer rijden, omdat niet twee maar drie partijen (ProRail en twee vervoerders) het samen op moeten lossen. Bovendien zouden ook de tarieven van de vervoerders precies hetzelfde moeten zijn. Dat is nu niet zo. Volgens NS is het aanbesteden van een deel van de stoptreinen in het Hoofdrailnet onlogisch: het wordt nu concurrentie op het spoor in plaats van concurrentie om het spoor. De klant is er niet bij gebaat om op hetzelfde traject te kunnen `kiezen' tussen NS-Inte rcity's en stoptreinen van een andere vervoerder. NS is ervan overtuigd dat juist de combinatie van Sprinter en Intercity door één vervoerder voor de reiziger het beste product biedt.

Overzicht verbeteringen voor de treinreiziger Betere aansluitingen voor onze klanten - Eén samenhangend netwerk van Sprinters, Intercity's en Hogesnelheidstreinen. - Uitbreiding hogesnelheidsvervoer door intensiever gebruik van de hogesnelheidslijn voor verbindingen tussen bijvoorbeeld Den Haag ­ Eindhoven en Rotterdam ­ Almere. - Elke tien minuten een trein op de hoofdtrajecten. Nu nog kan de reiziger op drukke trajecten elk kwartier de trein nemen. NS start de komende jaren voorbereidingen om op de drukke trajecten 12 maal per uur een verbinding aan te bieden (6 Intercity's en 6 Sprinters). - Meer grensoverschrijdende treinverbindingen. Tussen Breda en Antwerpen gaat acht keer per dag een Hogesnelheidstrein heen en weer rijden, zonder toeslag. De stoptrein Roosendaal-Antwerpen blijft rijden. De komende periode vinden gesprekken plaats met buitenlandse vervoerders en overheden om meer verbindingen te realiseren naar grote Europese steden. Voorbeelden zijn: Maastricht ­ Luik, Sitt ard ­ Heerlen ­ Aken en Eindhoven ­ Düsseldorf. Deze lijnen sluiten vervolgens weer aan op de hogesnelheidslijnen in het buitenland. - Intercity's rijden in het weekeinde in de Randstad tot 01.00 's nachts naar het eerstvolgende Intercity-station (vanaf Rotterdam, Den Haag, Leiden, Amsterdam, Amersfoort en Utrecht). - Nachtnet als onderdeel van de concessie. - Buiten de spits krijgen de volgende stations minimaal 2x per uur een sprinter-verbinding: MeppelLeeuwarden, Roosendaal-Lage Zwaluwe en Breda-Lage Zwaluwe, Arnhem ­ Ede -Wageningen en als niet-gedecentraliseerd Sittard-Heerlen.

Aangenaam verblijf op stations en in treinen - Snelle assistentie bij in- en uitstappen voor minder validen. Op korte termijn kunnen reizigers met functiebeperkingen in het hele land binnen 1 uur assistentie inroepen bij het in- en uitstappen. Op de 7 grootste stations is hulp zelfs binnen 15 minuten beschikbaar. Nieuw te bestellen treinen beschikken over een gelijkvloerse instap. En NS onderzoekt een instaptrede voor de Sprinters (SLT's) die ook bij gekromde perrons overbrugt. Via reisinformatie wordt inzichtelijk gemaakt welke trein toegankelijk is voor mindervaliden. - Meer stations met kwalitatieve verbeteringen in de ketenvoorziening. - Nieuwe treinen met wc's. Bij de modernisering van de huidige Sprinters (SLT's) zal een wc worden ingebouwd. - Een efficiënt bedrijf dat behoort tot de wereldtop, wat ten goede komt aan de reis van de klant. Persoonlijke service - Persoonlijke service in de treinen en op de stations door aanwezigheid van NS medewerkers. - Verdere verbetering va n de sociale veiligheid. NS investeert hierin 100 miljoen per jaar.

Noot aan de redactie

Neem contact op met NS Persvoorlichting, telefoon 030-2357070 Corporate Communicatie, Persvoorlichting, Postbus 2025, 3500 HA Utrecht

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen NS-klanten hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De elektrische treinen van NS zijn een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot. Op de 385 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn. NS Reizigers verzorgt het vervoeren van de reizigers en de informatie en service op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken zijn om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. NS Hispeed verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De Hogesnelheidstreinen FYRA, Thalys en ICE en de internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternat ief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. Abellio benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren. NS deelt het spoorwegnet - het drukst bereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.