Ingezonden persbericht


CNV Vakmensen

18 november 2011, Utrecht

------

CNV Vakmensen betreurt deel beslissing Schultz van Haegen

'Regionale stoplijnen nu te grabbel'

'Dat de minister van Verkeer en Waterstaat de concessie voor het hoofdrailnet voor nog eens tien jaar aan de Nederlandse Spoorwegen gunt, is goed nieuws. Maar dat ze de regionale stoptreinlijnen in het noorden, zuiden en oosten buiten die concessie houdt - en te koop zet voor zelfs buitenlandse personenvervoerders - is uiterst betreurenswaardig. Die stoplijnen worden hiermee te grabbel gegooid, met alle mogelijke nadelige gevolgen van dien voor betrokken werknemers en reizigers.' Bestuurder Jan Wevers van CNV Vakmensen neemt met teleurstelling kennis van het feit dat de minister de brief, die hij namens de vakbond stuurde over dit onderwerp, heeft genegeerd.

In die brief vroeg de vakbond de minister haar voornemen om het hoofdrailnet te gunnen nog eens secuur te overwegen. En daarbij rekening te houden met de negatieve gevolgen van het opknippen van het Nederlandse spoorwegnetwerk. Wevers: 'Als er meerdere vervoerders actief zijn op hetzelfde netwerk, dan worden de aansluitingen de crux van het geheel. Werkafspraken en dienstregelingen zijn dan eenvoudiger op te stellen. De huidige vervoerder - NS - heeft bovendien op elk treinstel een conducteur die zich richt op veiligheid en service. Het is zeer de vraag of nieuwe concessiehouders hun werk ook zo inrichten. Een mobiel serviceteam is meestal de variant waarmee dan wordt gewerkt. Daarmee is dan zowel de veiligheid als de reiziger in het geding.'

Volgens Wevers dreigt er bovendien een belangenstrijd als het eens wat tegenzit in de reizigersmarkt. 'NS zal het Nederlandse belang van de reiziger feilloos aanvoelen. Dat is immers ook het land waar de bulk van het geld wordt verdiend. Maar wat wordt de opstelling van een buitenlandse vervoerder in een krappere markt? Hoe beoordeelt die te zijner tijd 'die paar extra lijntjes in het buitenland'?'

Wevers hoopt van ganser harte dat de politieke fracties in de Tweede Kamer de minister zullen bewegen terug te keren op haar schreden. 'Wij zullen ze aanschrijven met het verzoek daarom met klem te vragen.'




Ingezonden persbericht