Tweede Kamer der Staten Generaal

18 november 2011

ChristenUnie: Spoorplannen stap in goede richting

De ChristenUnie is blij dat minister Schultz een oplossing heeft gevonden voor de exploitatie van de HSL-Zuid. Tweede Kamerlid Arie Slob: ,,De integratie met de rest van het spoorwegnet is een belangrijke verbetering voor de reiziger. Vanuit Eindhoven ben je straks bijna een kwartier sneller in de Randstad zonder over te stappen. Hiermee wordt een motie van de ChristenUnie uitgevoerd. Ook Almere krijgt een directe verbinding met Rotterdam via de HSL.' Wel heeft het Kamerlid nog zorgen over de financiële afspraken die de minister heeft gemaakt met NS. 'Er blijft een toeslag gelden op de treinkaartjes. Wat nu als dit toch een te hoge drempel is voor de reizigers en de inkomsten daardoor tegenvallen? Ik had liever gezien dat die toeslag was verdwenen!'

De minister heeft ook afspraken gemaakt over het treinaanbod op het hoofdrailnet. Zo wordt de toegankelijkheid van treinen verbeterd, komen er toiletten in alle treinen en wordt het nachtnet uitgebreid. De ChristenUnie vindt dit goede verbeteringen, maar de afspraken gaan nog niet ver genoeg. Arie Slob: ,,Het is mooi dat straks overal door de weeks minimaal 2x per uur een trein gaat rijden, maar de ambities hadden best nog wat hoger gekund. Voor de regionale spoorlijnen worden er gedetailleerde afspraken gemaakt over het treinaanbod. Voor het hoofdrailnet heeft NS de vrije hand.' Ook mist de ChristenUnie een prikkel om de reistijden tussen de Randstad en Noord-, Oost- en Zuid-Nederland verder te verbeteren.

Grensoverschrijdende intercities
Onderdeel van de afspraken met NS is dat er betere grensoverschrijdende spoorverbindingen komen. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan een initiatiefnota van ChristenUnie en CDA. Slob: 'Er lijken eindelijk doorgaande intercities te komen naar Luik, Aken en Dusseldorf. Maar het is nog niet spijkerhard vastgelegd en er zal met name rond Heerlen en vlak over de grens bij Venlo nog moeten worden geïnvesteerd in de infrastructuur. Ook lijkt in de plannen nog steeds de intercity tussen Roosendaal en Antwerpen te verdwijnen, daar ga ik de minister op bevragen.'

Limburg en Leeuwarden
Een aantal stoptreinen in Limburg zal NS moeten afstaan aan regionale vervoerders. Voor drie andere verbindingen (Apeldoorn-Enschede, Zwolle-Groningen en Eindhoven-Weert) wordt dit nog onderzocht. Slob: 'De reiziger moet bij deze plannen voorop staan. Ik snap niet waarom de spoorlijn Zwolle-Groningen wel eventueel naar regionale vervoerders zou kunnen gaan en Zwolle-Leeuwarden niet. Het maakt mij niet uit of NS of een regionale vervoerder op deze lijn de stoptreinen gaat rijden, maar de frequentie moet ook hier omhoog.'