Tom Coronel

20 November 2011
Tom Coronel sluit WTCC seizoen af met podium in Macau

De afsluiting van het FIA WTCC-kampioenschap (WK Toerwagens) vond ook dit jaar plaats op het smalle stratencircuit van Macau. Voor Tom Coronel, rijdend met de BMW 320 TC van ROAL Motorsport, leverden de hectisch verlopen trainingen een keurige vijfde en vierde startpositie op. De eerste race op het listige circuit eindigde voor de 39-jarige coureur uit Eemnes met een vierde plaats. Een slimme zigzag manoeuvre bij de staande start bracht hem aan de leiding van Race 2. Vervolgens naderde titelkandidaat Rob Huff hem snel en passeerde de Nederlandse BMW-coureur. Coronel behield tot het einde zijn tweede plaats in de race en stelde daarmee zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 veilig. Daarmee was hij tevens de snelste BMW-rijder en Best of the rest in het WK voor Toerwagens.

Een titelstrijd die werd beheerst door het machtige Chevrolet fabrieksteam, dat de eerste drie plaatsen voor zich opeiste. Van de rijders binnen dit team behaalde Yvan Muller de meeste punten en is daarmee de kampioen voor 2011.

Tom Coronel: De vrije training verliep rommelig. Met rijders die de baan nog niet kenden, en anderen die op zoek waren naar de juiste set-up of de juiste bandenkeuze. Zelf heb ik die eerste ronden gebruikt om het circuit weer even te verkennen. Eigenlijk was er weinig anders dan de vorige keren dat ik hier reed. Tijdens de eerste training was er sprake van een halfnatte baan. Goed oppassen dus dat je niets raakt. Dat laatste lukte niet helemaal, want aan het eind van een goede sessie schoof ik in de laatste bocht onderstuurd de vangrails in. De schade leek erger dan het was. Het meeste was optisch en de monteurs konden dat toch vrij snel weer in orde maken. In de tweede sessie lag ik rond een zesde-zevende plaats, dus op zich ook prima. Maar ook nu parkeerden meerdere coureurs hun auto in de vangrail.

Voor de eerste kwalificatie was de auto weer in orde en na een paar goede ronden ben ik in de pits blijven staan. Via de boordradio hoorde ik wat de anderen deden en uiteindelijk stond ik keurig vierde voor de tweede race. In de tweede kwalificatie ging er weer het nodige mis op de baan. Daar tussendoor lukte het toch om een vijfde tijd te pakken. Op zich ging het best lekker, ik had een goede swing en kon netjes mijn ronden maken. Overigens kreeg ik nog wel een boete van 2.000 euro, omdat ik na mijn schade een stukje achteruit ben gereden om zo mijn auto sneller en veiliger naar de pits te krijgen. Maar, achteruitrijden wordt op dit circuit zeer zwaar bestraft.

In de eerste race was ik goed weg. In de eerste ronde heb ik iets prijsgegeven om niet gelijk in de vangrail te belandden. Daarmee verloor ik ook een plek, maar die had ik redelijk snel weer terug. Nadat zich hier en daar al wat had voorgedaan reed ik achter Bennani en OYoung. Zij streden stevig en raakten elkaar meerdere malen. Het duurde dan ook niet zo heel lang voor zij er alle twee afvlogen en ik twee plaatsen opschoof. Om de baanposten kans te geven alles weer veilig op te ruimen kwam er weer een Safety Car in de baan en naderde de race snel zijn einde. Na de herstart heb ik verder mijn eigen race gereden. Geen risicos genomen en goed gelet op wat de anderen deden. Jammer, net geen podium, maar ook geen schade en wel veel punten voor het kampioenschap.

Voor de tweede race hebben we de set-up van de auto nog wat gewijzigd. Dat pakte goed uit, net als de start. Echt een raketstart! Ik wilde eerst links langs de voor mij staande Nykjaer, maar daar was niet voldoende ruimte en toen ben ik er rechts langs gegaan en schoof in een keer door naar de leiding. De auto voelde niet alleen beter aan, hij was ook sneller. Kwam ik in de eerste race niet verder dan een 2.35.221, nu reed ik in de 2.32. In die eerste ronden sloeg ik een gaatje, maar toen Huff langs Nykjaer was, kwam hij snel dichterbij. Ik liet hem passeren en sloot direct aan om zo samen verder weg te komen. Door een volgende Safety Car-situatie verloren wij die voorsprong op de rest van het veld. Vanaf de zevende ronde ging de race weer verder. Huff was echt sneller, die moest ik laten gaan. In de slotfase klom Yvan Muller in een van de andere Chevys naar de derde plaats en daarmee reed ik tussen de snelste man van het veld en de nieuwe wereldkampioen. Heel veel beter kon het niet.

Ik ben supertevreden met deze tweede plaats in de laatste race. Daarmee eindig ik ook als beste BMW-rijder op een vierde plaats in het kampioenschap, dat dit jaar werd gedomineerd door de drie Chevrolet fabrieksautos. Het hele seizoen roepen we al dat we Best of the rest zijn en heel eerlijk geloof ik dat er ook niet meer inzat. Met ROAL Motorsport kijk ik terug op een prima seizoen. We zaten er altijd bij, een overwinning in Japan gepakt en een mooie eindklassering geboekt. Alle reden om tevreden te zijn. We wisten dat dit het meest realistische doel was. Natuurlijk kijken we al naar volgend jaar, maar niets is nog zeker. Ik hoop dat het dit jaar allemaal voor de Kerst lukt en dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC actief kunnen zijn. Uiteraard het liefst met dit team en deze auto, besluit Tom Coronel.