Digitalisering dienstverlening helpt klant én participatiecoach

Persbericht van Platform voor Participatie

Proffesionals
22 november bijeenkomst E-dienstverlening bij platform voor participatieprofessionals

Tilburg, 9 november 2011 - Op 22 november aanstaande organiseert het Platform voor participatieprofessionals een bijeenkomst over e-dienstverlening met als titel: 'E-dienstverlening; bezuiniging of verrijking?' Tijdens de bijeenkomst, bedoeld voor mensen uit de praktijk wordt vanuit verschillende invalshoeken de wondere wereld van e-dienstverlening verkend. Het doel is om inzicht te geven in hoe de participatiecoach het digitaliseren van de dienstverlening kan benutten. De bijeenkomst vindt plaats bij NBC te Nieuwegein. Hoewel Nederland zo ongeveer het meest internetdichte land ter wereld is en vrijwel iedere burger zaken regelt via zijn of haar computer, roept toepassing in begeleiding en coaching soms aarzelingen op, bij organisaties en bij mensen. Zijn onze klanten daar wel toe in staat? Is het niet gewoon een bezuinigingsmaatregel? We moeten toch maatwerk leveren, hoe kan dat zonder iemand voor je te zien en echt te spreken? Digitalisering van de dienstverlening is in sommige sectoren, vooral in de GGZ, al behoorlijk ingeburgerd en geaccepteerd. In de wereld van participatiebevordering staat het echter nog in de kinderschoenen. De computer is natuurlijk niet weg te denken, maar meestal in 'één punt nul' toepassingen: om gegevens geautomatiseerd op te slaan, om informatie te verstrekken, et cetera. Niet interactief, wat het kenmerk is van 'twee punt nul'. In de GGZ worden patiënten behandeld via de computer en zelfs dóór de computer. Kan de participatiesector ook de slag naar 2.0 maken? Er is beweging. Gemeenten experimenteren met een elektronische intake. UWV wil het overgrote deel van haar klantcontacten voortaan digitaal laten verlopen. Allerhande partijen ontwikkelen elektronische hulpmiddelen en instrumenten die de professional en de klant kunnen helpen, ook in hun onderlinge contacten. Het gaat niet om óf, maar om hoe!
Maar wat wordt de grote beweging, hoe versnellen we met oog voor alle belanghebbenden en wat zijn de mogelijkheden? Tijdens de bijeenkomst krijgt u verschillende perspectieven belicht en kunt u in discussie met:
- Het uitvoerings- en uitkeringsinstituut: Solke Munneke is bij het UWV verantwoordelijk voor de ontwikkeling van digitale dienstverlening. Hij schetst de ontwikkelingen en de dilemma's als opdrachtgever en uitkeringsinstituut;
- De klant: Jan Laurier, laat vanuit de ogen van de klant de voor en nadelen zien. Als voormalig voorzitter van de landelijke cliëntenraad en betrokken bij diverse consumentenplatforms heeft hij een brede ervaring opgedaan, die garant staat voor een prikkelende inbreng; - De uitvoerders en adviseurs in de praktijk:
o De computer in de rol van therapeut is in de GGZ geen uitzondering meer. Wat kan de participatiecoach daarvan leren? Hierover vertelt Marian van Helden van Minddistrict.
o En wat zijn de mogelijkheden van e-intake, een e-portfolio voor klant en arbeidsmarkt in de praktijk. MatchCare is groot geworden met e-oplossingen, Jeroen Deben van MatchCare geeft daarop zijn visie. Over het Platform voor Participatieprofessionals (PPP) Het Platform voor participatieprofessionals (PPP) is een ontmoetingsplaats voor professionals die cliënten beroepsmatig ondersteunen bij re-integratie en participatie. Doel van het PPP is participatieprofessionals de gelegenheid te geven om vakgenoten te ontmoeten, kennis te delen, ervaringen uit te wisselen, problemen bespreekbaar te maken en te leren van elkaars ervaringen. Iedereen die in zijn dagelijkse werk op de werkvloer direct contact heeft met cliënten en die het leuk en inspirerend vindt om collega's uit het veld te ontmoeten is welkom zich aan te sluiten bij het PPP, zoals werkcoaches, re-integratieconsulenten, klantmanagers, jobcoaches, lifecoaches, casemanagers, arbeidsdeskundigen en participatiecoaches.

*

Links:
http://www.participatieprofessionals.nl



Razende Robot Reporter