Gemeente Oldebroek


Besluiten en Plannen uit het gemeentenieuws van dinsdag 22 november 2011

INGEDIENDE AANVRAGEN VOOR EEN OMGEVINGSVERGUNNING

Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij de volgende aanvragen voor een omgevingsvergunning hebben ontvangen voor het:
-kappen van vier bomen, Hollanderstraat 6, 14, 17 en 23 in Oldebroek (269201101873 - 10 november 2011);
-plaatsen van een aanbouw, Maisakker 33 in Wezep (269201101875 - 14 november 2011);
-vergroten van een kerkgebouw, van Limburg Stirumlaan 18 in Wezep (269201101876 - 11 november 2011);
-plaatsen van een erker aan de voor- en zijgevel van de woning, Stationsweg 12 in Wezep (269201101878 - 11 november 2011);
-kappen bomen, Duivendansweg 9 in Wezep (269201101879 - 14 november 2011);
-slopen van opstallen, Duivendansweg 9 in Wezep (269201101880 - 14 november 2011);
-kappen van twaalf bomen, Middeldijk ongenummerd (bij de viskolk) in Hattemerbroek (269201101884 - 16 november 2011);
-kappen van bomen, Bietenakker 63 in Wezep (269201101885 - 16 november 2011);
-bouwen van een schuur, Groote Woldweg 79 in Oosterwolde (269201101886 - 17 november 2011).

Het dossiernummer en de datum van binnenkomst staan tussen haakjes achter de aanvraag vermeld. Deze bekendmaking is bedoeld als informatie over de nog te behandelen aanvragen. Belanghebbenden worden hiermee in de gelegenheid gesteld kennis te nemen van de inhoud van de aanvragen. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opne men met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERGUNNINGEN

(besluiten waartegen bezwaar mogelijk is)

KENNISGEVING BESCHIKKING WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT - REGULIERE VOORBEREIDINGSPROCEDURE

OMGEVINGSVERGUNNING
Burgemeester en wethouders van Oldebroek maken bekend dat zij de volgende omgevingsver
-gunningen hebben verleend voor het:

-kappen van een boom, Broekerenk 3A in 't Loo (269201101850 - 11 november 2011);
-kappen van drie bomen, Bovenheigraaf 110 in 't Loo (269201101845 - 14 november 2011);
-kappen van zesentwintig bomen, Bovenheigraaf 19A in Oldebroek (269201101860 - 14 november 2011);
-renoveren van een schuur, Grachtenweg 5 in Oosterwolde (269201101834 - 15 november 2011);
-vergroten van een winkel, het vernieuwen van het dak, het slopen van een schuur en het kappen van bomen, Stationsweg 117 in Wezep (269201101828 - 11 november 2011);
-renoveren van een deel van de voorgevel, de linker zijgevel en het slopen van een dakopbouw, Industrieweg 36 in Wezep (269201101809 - 10 november 2011);
-kappen van zeven bomen, Prinses Margrietlaan 4 in Wezep (269201101848 - 10 november 2011).

Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aan vraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, con tact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

Belanghebbenden kunnen op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na ge noemde datum tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift moet uw naam en adres bevatten, duidelijk maken tegen welk besluit u bezwaar maakt en gemotiveerd, gedateerd en ondertekend zijn. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Oldebroek, postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. In afwachting van een beslissing op het bezwaarschrift kan schorsing van het besluit of een andere voorlopige voorziening worden gevraagd bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, postbus 205, 7200 AE te Zutphen. Daarvoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd.

ONTHEFFING DRANK- EN HORECAWET
Burgemeester en wethouders hebben ontheffing verleend voor het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken (artikel 35 Drank- en Horecawet) tijdens een tentfeest t.b.v. een goed doel aan de Koemkolkweg (bedrijfsterrein/opslag van de heer J. Bakker) te Oldebroek op 3 en 4 februari 2012 (90285, 15 november 2012).

Het dossiernummer en de datum van verzending staan tussen haakjes achter de aanvraag/melding vermeld. Voor meer informatie kunt u, op werkdagen tijdens openingsuren, contact opnemen met de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

VERKEERSBESLUIT
Het college van Burgemeester en wethouders hebben het volgende besloten:
-om een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te stellen aan de Turfhorst in Wezep naast Groen van Prinstererlaan 42 door het plaatsen van een bord met op het onderbord het kenteken RZ - JG - 24.

VERGUNNINGEN
De volgende vergunningen zijn verleend aan:

- de heer J. Vos, namens Stichting Soda, voor de verkoop van sinaasappels in de kernen Oldebroek en Oosterwolde op vrijdag 27 en zaterdag 28 januari 2012;
- mevrouw A. Klein-Vink, namens Dorcas Hulp Nederland, voor het houden van een collecte in de gemeente Oldebroek in de periode 13 mei tot en met 19 mei 2012.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende tegen bovengenoemde besluiten binnen zes weken, nadat het besluit aan de aanvrager is toegezonden of anderszins bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. Het indienen van een bezwaar schorst de werking niet. Een voorlopige voorziening kan gevraagd worden bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE, Zutphen. Hiervoor is in het algemeen griffierecht verschuldigd. Voor meer inlichtingen hierover: telefoon (0525) 638 200.

KENNISGEVING ONTWERPBESCHIKKING
WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT - UITGEBREIDE VOORBEREIDINGSPROCEDURE Burgemeester en wethouders van de gemeente Oldebroek maken bekend dat zij in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht voornemens zijn om de volgende aanvraag om omgevingsvergunning te verlenen: Voor: geheel vernieuwen van een cafetaria
Locatie: Zuiderzeestraatweg 587 in Wezep
Nr.: 0269201101086
De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken liggen met ingang van 23 no-vember 2011 tot en met 3 januari 2012, gedurende zes weken ter inzage in het gemeentehuis te Oldebroek, bij het loket op de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling. De aanvraag, de ontwerpbe-schikking en de bijbehorende stukken zijn in te zien elke werkdag tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. De aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken zijn tevens digitaal te raadple-gen op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/web-roo/?planidn=NL.IMRO.0269.OV101-VO01 en op ww.oldebroek.nl. De bestanden van de aanvraag, de ontwerpbeschikking en de bijbehorende stukken kunt u digitaal verkrijgen via www.ruimtelijkeplannen.nl onder "index" Oldebroek. Tijdens de periode van ter inzage legging kunnen door een ieder schriftelijk zienswijzen worden ingebracht. Zij moeten worden gericht aan ons college en worden verzonden aan de gemeente Oldebroek, Postbus 2, 8096 ZG Oldebroek. In deze periode kunnen ook zienswijzen mondeling worden ingebracht . Daartoe kan tijdens kantooruren een afspraak worden gemaakt met de heer J.W. van Hoorn van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, telefoon (0525) 63 83 33. Wij maken u erop attent dat slechts beroep tegen de uiteindelijke beschikking kan worden inge-diend als ook een zienswijze is ingebracht tegen de ontwerpbeschikking en men belanghebbende is.

BELASTINGVERORDENINGEN 2012
Op 8 november 2011 heeft de gemeenteraad voor het jaar 2012 de verordeningen onroerende-zaakbelastingen, hondenbelasting, marktgeld, toeristenbelasting, precariobelasting, forensenbelasting, rechten gemeentelijke begraafplaatsen en de legesverordening vastgesteld. De verordening rechten gemeentelijke begraafplaatsen en de legesverordening treden in werking op de eerste dag van de bekendmaking. De overige verordeningen treden in werking op de achtste dag van de bekendmaking. De datum van ingang van de heffingen is 1 januari 2012. De verordeningen afvalstoffenheffing en rioolheffing komen aan de orde in de raadsvergadering van 13 december 2011. In bijgaand overzicht staan de door de gemeenteraad vastgestelde tarieven voor 2012. Ook zijn de tarieven van 2011 vermeld.

In het overzicht ontbreken de legestarieven, omdat hiervoor meerdere tarieven gelden. Voor de berekening van de legestarieven is uitgegaan van de voor 2012 berekende uurlonen en een prijsindexverhoging van 2,25% voor materialen e.d. Voor de precariobelasting geldt met ingang van 2012 in plaats van een tarief per standplaats per dagdeel een tarief per dagdeel per vierkante meter ingenomen grond. Met ingang van 2012 wordt voor het eerst forensenbelasting geheven in de gemeente Oldebroek. Deze belasting moet betaald worden door mensen die geen hoofdverblijf in de gemeente Oldebroek hebben en die er voor zich of hun gezin op meer dan 90 dagen van het belastingjaar een gemeubileerde woning beschikbaar houden. De vastgestelde verordeningen zijn voor een periode van 12 weken (van 22 november 2011 tot en met 14 februari 2012) op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur voor iedereen kosteloos in te zien. Dat kan bij de informatiebalie in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Oldebroek en bij het dorpskantoor, Zuiderzeestraatweg 498A in Wezep. Op verzoek en tegen betaling kunt u er een kopie van krijgen. Daarnaast staan de verordeningen, ook na de termijn van 12 weken, op de website van de gemeente: www.oldebroek.nl, bij 'bestuur en organisatie', gem. regelgeving' onder 'financiën en economie'.

BELASTINGSOORT20112012
Onroerende-zaakbelastingen:
eigenarenbelasting woningen0,0975%0,1029%
eigenarenbelasting niet-woningen0,1822%0,1868%
gebruikersbelasting niet-woningen0,1442%0,1476%
Hondenbelasting: per hond68,0469,60
Marktgeld:
per strekkende meter, exclusief reclamegeld:
vaste standplaats op de weekmarkt, per kwartaal16,4219,87 standplaats op de jaarmarkt8,859,00
Toeristenbelasting: per overnachting0,791,00
Precariobelasting:
per standplaats, per dagdeel:
in de kernen Wezep en Oldebroek16,00
in de overige kernen7,94
per dagdeel, per vierkante meter ingenomen grond 1,00 maximumbedrag per dagdeel, per kwartaal 350,00
Forensenbelasting:
percentage van de WOZ-waarde 0,365%
maximumbedrag 1.000,00
Grafrecht (voor het recht op een particuliere grafruimte of urnennis): periode van 20 jaar556,27568,79
onbepaalde tijd648,57663,16
verlengen periode van 20 jaar met 10 jaar64,8666,32 Begraafrecht (voor het begraven):
kind tot één jaar175,58175,58
kind van één tot twaalf jaar351,16351,16
persoon van twaalf jaar of ouder702,32702,32
Onderhoudsrecht begraafplaatsen:
jaarbedrag particuliere grafruimte of urnennis voor 20 jaar49,0850,16 jaarbedrag algemene grafruimte voor 10 jaar49,0850,16 afkoopbedrag particuliere grafruimte of urnennis voor 20 jaar883,44903,32 afkoopbedrag algemene grafruimte 441,72451,66
afkoopbedrag particuliere grafruimte of urnennis voor onbepaalde tijd2.208,602.258,29 verlenging particuliere grafruimte of urnennis voor 20 jaar met 10 jaar490,80501,84 Vergunningen begraafplaatsen:
grafbedekking59,3260,65
stichten grafkelder593,20606,55
opgraven36,6837,50

SUBSIDIEPLAFONDS 2012
Op 8 november is de begroting van de gemeente Oldebroek voor 2012 vastgesteld. Hierbij zijn ook de subsidieplafonds vastgesteld. Bij de plafonds is aangegeven hoe de verdeling plaatsvindt. Voor de volgende begrotingsposten is een subsidieplafond met een verdeling naar rato vastgesteld: InstellingSubsidieplafond

-Muziek en majorettekorpsen¤ 27.342,-

-Volksfeesten¤ 6.807,-

-Leerlingzorg¤ 78.937,-

-Speeltuinverenigingen¤ 6.427,-

-Subsidie binnensport¤ 22.677,-

-Subsidie buitensport¤ 87.670,-

-Slachtofferhulp¤ 5.331,-

Voor de volgende begrotingsposten is een subsidieplafond op basis van wie het eerst komt, wie het eerst maalt vastgesteld: InstellingSubsidieplafond

-Overige amateuristische kunstbeoefening¤ 2.525,-
-Verbetering leefomgeving(dorpsgericht werken)¤ 5.050,-
-Subsidie overige samenlevingsopbouw¤ 2.929,-

Heeft u vragen over subsidieplafonds, dan kunt u contact opnemen met de afdeling samenleving van de gemeente Oldebroek.