Hogeschool van Utrecht


22 november 2011

HU wordt Founding Father van de leerstoel Strategische Communicatie van Logeion

De Faculteit Communicatie en Journalistiek van Hogeschool Utrecht (HU) is toegetreden tot de Founding Fathers van de bijzondere leerstoel Strategische Communicatie van Logeion. Met deze stap geeft Hogeschool Utrecht invulling aan de wens nauw samen te werken met het wetenschappelijk veld. De HU zal de leerstoel zowel financieel ondersteunen, als er inhoudelijk mee samenwerken.

De bijzondere leerstoel is een initiatief van Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, en is gevestigd aan de Universiteit van Amsterdam (afdeling Communicatiewetenschap van de Faculteit Maatschappij- en Gedragswetenschappen). Doel van de leerstoel is een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk, zodat het vakgebied communicatie zich inhoudelijk verder kan professionaliseren.

Sinds 1 september 2008 wordt de leerstoel bezet door prof. dr. Noëlle Aarts. Zij houdt zich onder meer bezig met de rol van gesprekken in strategische communicatie. Aarts is geen onbekende bij Hogeschool Utrecht. Zij is actief betrokken bij de 'Inspiratieopleidingen voor ervaren communicatieprofessionals' van het Centrum Communicatie & Journalistiek van de HU.

'Met deze stap als Founding Father krijgt Hogeschool Utrecht de kans om de samenwerking tussen beroepenveld, onderwijs en onderzoek verder te versterken. Hiermee spelen wij nog verder in op de theoretische en state of the art ontwikkelingen binnen het vak voor de communicatieprofessional', aldus faculteitsdirecteur Desiree Majoor.

Ron van der Jagt, voorzitter van Logeion: 'Wij zijn bijzonder verheugd met het toetreden van Hogeschool Utrecht tot de kring van Founding Fathers. Als Nederlandse beroepsorganisatie van communicatieprofessionals willen wij de komende jaren meer aandacht besteden aan de uitwisseling tussen wetenschap en praktijk. Onze leerstoel Strategische Communicatie kan daarin een centrale en inspirerende rol spelen. De uitstekende relatie met de Hogeschool Utrecht is ook in dit verband zeer welkom. De HU is een prominente speler in het HBO Communicatie onderwijs alsook in de opleiding en professionalisering van vakgenoten. We zien dan ook op tal van fronten mogelijkheden voor actieve samenwerking.'

Over Hogeschool Utrecht
Hogeschool Utrecht (HU) is een ondernemende kennisorganisatie waar meer dan 38.000 bachelor- en masterstudenten en ruim 3.400 medewerkers werken aan professionalisering van de beroepspraktijk. Hoogwaardig onderwijs en toegepast onderzoek vormen de kernactiviteiten van de organisatie. De HU is sterk verankerd in de regio én heeft landelijke en internationale samenwerkingspartners. www.hu.nl