Provincie Overijssel

Mobiliteitsbeleid kan zonder WGR-plusregio

22 november 2011

Het verdwijnen van de Stadsregio's Arnhem-Nijmegen en Twente biedt de provincies de kans om efficiënter en effectiever te opereren op het gebied van verkeer en vervoer. Dat schrijven de gedeputeerden Jan Markink van de provincie Gelderland en Gerrit Jan Kok van de provincie Overijssel in een ingezonden artikel in Binnenlands Bestuur.

'Op een relatief klein grondgebied houden zich nu vier autoriteiten bezig met het openbaar vervoer en mobiliteit: twee provincies en de Stadsregio's Arnhem-Nijmegen en Twente. Door de bevoegdheid bij de provincies neer te leggen voorkom je bestuurlijke drukte en is integraal werken mogelijk. Provincies zijn namelijk verantwoordelijk voor het totale ruimtelijke domein. Mobiliteit is daarin een belangrijke voorwaarde voor een duurzame en economische krachtige ontwikkeling van het hele provinciale grondgebied', zo schrijven Markink en Kok.

Binnenlands Bestuur

Lees het volledige artikel 'Mobiliteitsbeleid kan zonder WGR-plusregio's' in de online-versie van Binnenlands Bestuur van 21 november.