Ingezonden persbericht


Grand Tour: de Italiaanse voedingsindustrie reist ter ere van de 150e verjaardag van de Italiaanse eenmaking door Europa!

Autogrill promoot de Italiaanse enogastronomie in meer dan 600 vestigingen van haar Europese netwerk, in samenwerking met de Italiaanse Kamers van Koophandel van Marseille (Frankrijk), München (Duitsland), Zürich (Zwitserland), Brussel (België), Amsterdam (Nederland) en Luxemburg, en in partnerschap met Unioncamere en Assocamerestero. o Met naar schatting 14 miljoen contacten, geeft het internationale netwerk van Autogrill zichtbaarheid aan de kleine kwaliteitsindustrieën. De promotie omvat 180 vestigingen langs autosnelwegen, luchthavens en treinstations. In 2010 vertegenwoordigde de voedingssector circa 4% van het bruto binnenlands product van Italië, een totaal van circa 50 miljard Euro. Ondanks de financiële crisis is de export van Italiaanse voedingsmiddelen in de eerste zes maanden van 2011 gestegen met +10,5%

o

o

Het initiatief "Grand Tour: De smaak van Italië in Europa" wordt gerealiseerd door Autogrill en de Kamers van Koophandel van Frankrijk-Duitsland-Zwitserland-België-Nederland-Luxemburg. De opzet van "Grand Tour: De smaak van Italië in Europa" is de echte Italiaanse kwaliteitsproducten naar de Europese consument te brengen. Het project "Good Food for Europe" wil de verspreiding van "Italian-sounding" producten tegengaan (Italiaanse namaakvoeding vertegenwoordigt ongeveer 52 miljard Euro van de totale internationale omzet van namaakvoeding) en is erkend door de instelling die de feestelijkheden omtrent van de 150e verjaardag van de Italiaanse eenmaking voorzit ; Europees Commissaris John Dali is tevens peter van het project. Tot 11 december zullen bij 600 Autogrill-verkooppunten in zes Europese landen- Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk ­ diverse menu's beschikbaar zijn, bestaande uit recepten met typische kwaliteitsproducten uit drie Italiaanse regio's (Campanië, Emilia-Romagna en Piemonte), die verkozen zijn tot ambassadeurs van de Italiaanse voedingsindustrie. Verscheidene producten uit die recepten zullen verkocht worden in de verkooppunten. Er zal tevens gratis informatie beschikbaar zijn over de eigenschappen en herkomst van deze producten. De andere Italiaanse regio's zullen geleidelijk bij het project worden betrokken: de manier om, 150- jaar na de eenmaking, het beste van Italië naar het hart van Europa te brengen. "De Grand Tour" reist langs meer dan 600 Autogrill-verkooppunten verspreid over meer dan 180 vestigingen: 130 langs de autosnelwegen, 6 in luchthavens, 19 in treinstrations en 16 in steden en winkelcentra. Dit initiatief zal naar schatting ongeveer 14 miljoen Europese reizigers bereiken.



"GRAND TOUR: DE SMAAK VAN ITALIE" IN NEDERLAND

Het project wordt in Nederland beheerd door "Autogrill The Netherlands" en de Italiaanse Kamer Van Koophandel voor Nederland en gaat door in 18 verkooppunten van AC Restaurants & Hotels. Het Grand Tour Menu en belegde broodjes met geselecteerde kaassoorten en fijne vleeswaren zullen beschikbaar zijn in restaurants met bediening en met self-service, snackbars en cafetaria's. De geselecteerde streekproducten zijn onder andere: Piemonte : Toma Piemontese AOP, Salami Piemontese, Grissini, « Cuneesi » et « Gianduiotti ». Emigla-Romagna : « Parmigiano Reggiano AOP », « Coppa di Parma », Parmaham AOP, Gekookte ham, Piadina, Mortadelle, Aceto Balsamico di Modena. Campanië : « Caciocavallo »-kaas, Torroncini, Taralli, extra vergine Olijfolie.

Klanten kunnen deze producten zowel proeven in de menu's ter plaatse als zelf aankopen uit het assortiment in de markets. "De Europese consument" ­ verklaart Roberto Colombo, Operations & Marketing Director Europa ­ "is steeds nieuwsgieriger naar de gastronomische tradities uit het buitenland en stelt zich niet tevreden met namaakproducten, maar vereist authenticiteit en producten van een hoge kwaliteit. Om aan deze eisen te voldoen, stelt Autogrill haar knowhow en eigen netwerk van verkooppunten ter beschikking, waardoor Autogrill zowaar de vertegenwoordiger wordt van de beste nationale voedingsmiddelen. De ervaring van Autogrill is over de afgelopen jaren een succesvol concept gebleken: zowel voor de reizigers die, zelfs ver buiten de eigenlijke productiegebieden, de echte Europese smaken kunnen proeven, als voor de producenten die hun eigen afzetmarkten kunnen uitbreiden." De voorzitter van de Italiaanse Kamer van Koophandel voor Nederland, Roberto Payer, benadrukt het belang om de Italiaanse verfijnde regionale producten in het buitenland te leren kennen. De samenwerking van de Italiaanse bedrijven met het Autogrill netwerk is zeker een succesvolle formule die de mogelijkheid geeft direct de eindgebruiker te bereiken en de smaken ter plaatse te laten proeven. Ook de Italiaanse Ambassadeur voor Nederland, Z.E. Franco Giordano, heeft zijn belangstelling getoond en is verheugd over het initiatief dat deel uitmaakt van een breder programma omtrent de viering van het 150-jarig bestaan van de eenmaking van Italië".

Autogrill in België en Nederland In Nederland ontplooit Autogrill sinds 1998 haar restaurantactiviteiten op meer dan 60 locaties (34 in België en 19 in Nederland), verspreid langs snelwegen, treinstations en vliegvelden. In 2010 heeft het bedrijf meer dan 12 miljoen klanten bediend en een winst gerealiseerd van meer dan 143 miljoen Euro. De portefeuille van Autogrill omvat in de twee landen onder meer de merken AC en Carestel. Op de luchthaven van Schiphol Amsterdam exploiteert de groep bovendien, dankzij de Amerikaanse divisie van HMSHost, 70 verkooppunten die in 2010 86 miljoen Euro winst hebben gegenereerd.



De Autogrill-vestigingen die deelnemen aan het project in Nederland: Autosnelwegen AC Restaurant & Hotel Holten (A1-E30) AC Restaurant Stroe (A1-E30) AC Restaurant Nederweert Noord (A2-E25) AC Restaurant Nederweert Zuid (A2-E25) AC Restaurant & Tulip Inn Leiderdorp (A4-E19) AC Restaurant & Tulip Inn Amsterdam Riverside (A9) AC Restaurant & Tulip Inn Bodegraven (A12-E30) AC Restaurant de Meern (A12-E30) AC Restaurant Veenendaal (A12-E35) AC Restaurant Zevenaar (A12-E35) AC Restaurant Hendrik Ido Ambacht (A16-E19) AC Restaurant & Hotel Meerkerk (A27-E311) AC Restaurant & Tulip Inn Oosterhout (A27-E311) AC Restaurant Nieuwegein (A27-E311) AC Restaurant't Harde (A28-E232) AC Restaurant Apeldorn (A50) AC Restaurant & Tulip Inn Sevenum (A67-E34) AC Restaurant Venray (A73-E31)

Perscontact Cedric Pauwels Peak Communications Consultant +32 2 454 55 55 cedric.pauwels@peakcom.eu






---- --