Ingezonden persbericht


Persbericht, 22 november 2011

Dichter bij de natuur

Arla ontvangt Aanmoedigingstrofee 'CO2 ambitie 2011'

Nijkerk - Arla Foods Nederland heeft de Aanmoedigingstrofee 'CO2 ambitie 2011' ontvangen van de gezamenlijke Nederlandse Natuur- en Milieufederaties. Bernard Wientjes (voorzitter VNO-NCW) en Bernard ter Haar (directeur-generaal Ministerie van Infrastructuur & Milieu) overhandigden de trofee op 21 november 2011 aan Arla Foods Nederland. De zuivelonderneming uit Nijkerk werkt aan een CO2-reductie van 48% in 2016 (ten opzichte van 2005). Zo wil het bedrijf warm water - dat vrijkomt bij de zuivelproductie - gaan herbenutten als 'hotfill' voor de warmtekrachtkoppeling. Ook werkt Arla met partners aan een plan voor het gebruik van biogas.

Bernard Wientjes (l) en Bernard ter Haar (r)

In totaal ontvingen tien bedrijven de Aanmoedigingstrofee 'CO2 ambitie 2011' vanwege hun voorbeeldfunctie voor het Nederlandse bedrijfsleven. "Arla is een van de bedrijven die aan kop gaan op het gebied van CO2-reductie. De trofee van de Natuur- en Milieufederaties bevestigt dat we goed bezig zijn", zegt Louis Rippen, Marketing Director & Innovation van Arla Foods Nederland. "Het project CO2 ambitie is bovendien een goed voorbeeld van innovatief samenwerken aan duurzaamheid."

Klimaatneutraal
De CO2-afspraken met de Natuur- en Milieufederaties zijn onderdeel van Arla's ambitie om in 2020 klimaatneutraal te zijn voor ten minste het deel van de zuivelketen dat het bedrijf direct kan beïnvloeden: voor productie, verpakkingen en transport naar klanten. Het beleid ten aanzien van energie heeft drie elementen: verminderen van energieverbruik, verduurzamen van de benodigde energie en - waar verduurzamen niet mogelijk is - compenseren. Sinds juli 2010 gebruikt Arla Foods Nederland uitsluitend groene stroom.

Dichter bij de natuur
Klimaatneutraal worden maakt deel uit van Arla's duurzaamheidsprogramma 'Dichter bij de natuur'. Dit programma heeft betekenis voor alle facetten van de bedrijfsvoering: melk, ingrediënten, verpakkingen, productie, distributie maar ook de interne organisatie en cultuur. Daarbij is de focus gericht op efficiënt gebruik van natuurlijke bronnen, op het tegengaan van verspilling, op klimaat en milieu, duurzame landbouw en op dierenwelzijn.

Over Arla Foods Nederland
Arla Foods Nederland (440 medewerkers) bestaat uit twee onderdelen: Arla Foods B.V. voor dagverse zuivel uit Nijkerk en Arla Foods amba voor de kaasspecialiteiten uit Scandinavië. De missie is: "Natuurlijke zuivelproducten voor iedereen bereikbaar maken". Arla Foods Nederland is nummer 2 in de Nederlandse markt voor dagverse zuivel. Het bedrijf voert sterke merken zoals Friesche Vlag, Arla, Milk & Fruit, Breaker, Arla Apetina, Castello en Lurpak. Naast merkproducten levert Arla Foods Nederland zuivel voor huismerken. De onderneming is onderdeel van Arla Foods, een zuivelcoöperatie van 8000 melkveehouders in Denemarken en Zweden en de grootste producent van biologische zuivel in de wereld.
- Einde persbericht -

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht