Ingezonden persbericht


Informatierubriek Gemeente Hattem

COMMISSIEVERGADERING

Op maandag 28 november komt de brede raadscommissie in een openbare vergadering bijeen in de raadzaal van het stadhuis. De vergadering begint om 20.00 uur. De agenda is als volgt: 1. Opening: - Vaststellen van de agenda. - Mededelingen. 2. Vaststellen besluiten- en toezeggingenlijst van de commissievergadering van 31 oktober. 3. Spreekrecht voor de burgers. 4. Gelegenheid tot het stellen van vragen door commissieleden. 5. Raadsbesluit tijdelijke regels aanscherping Wet werk en bijstand. 6. Kulturhus. 7. Vaststellen belastingverordeningen 2012. 8. Sluiting. De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage in het stadhuis en de bibliotheek. U kunt ze ook vinden op de gemeentelijke website. en de brede raadscommissie zijn maandagavond live te volgen via Radio Hattem. De uitzending begint om 20.00 uur en duurt tot aan het einde van de vergaderingen. Radio Hattem is te ontvangen via de kabel op 98.5 FM en via de ether op 106.1 FM. Herhaling op donderdag vanaf 10.00 uur. parkeerplaat s De Bleek kan wel doorgang vinden. De wegen zijn in beheer bij de gemeente Hattem. Bezwaarschrift indienen Desbetreffend verkeersbesluit ligt ter inzage bij de balie Publiek en Service. Tegen dit besluit kan een belanghebbende ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na datum verzending besluit een bezwaarschrift bij ons indienen. Indien tegen het besluit bezwaar wordt gemaakt, kan gedurende de bezwaartermijn een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden gedaan. Het verzoek tot een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE Zutphen. Indien het een reguliere aanvraag betreft kunnen belanghebbenden binnen twee weken na publicatie hun zienswijzen schriftelijk of mondeling naar voren te brengen. Wilt u weten of het een reguliere aanvraag betreft en of u belanghebbende bent dan kunt u contact opnemen met cluster Vergunningverlening en Handhaving. AANGEVRAA GDE VERGUNNINGEN (bijzondere procedure) Geldersedijk 27: het tijdelijk bewonen van een schuur en het oprichten/bewonen van een portocabin met een tijdelijke instandhouding voor twee jaar (ingekomen 26 oktober 2011).

Gemeente Hattem
DIGITALE AFVALKALENDER 2012
De gemeente en ROVA zetten zich in voor verduurzaming van de leefomgeving. Dit doen we samen met u. Bijvoorbeeld door zo goed mogelijk het huishoudelijk afval te scheiden. Daarnaast willen we bewust omgaan met grondstoffen. Papier ten behoeve van de afvalkalender is zo'n grondstof. Daarom is besloten om u de afvalkalender voor 2012 niet meer ongevraagd toe te sturen. In plaats daarvan kunt u zelf kiezen hoe u geïnformeerd wilt worden over de inzameldagen; hiervoor zijn diverse digitale mogelijkhede. Wilt u toch liever als vanouds de papieren afvalkalender ontvangen dan kunt u dit aangeven op de antwoordkaart die u krijgt toegestuurd. Hoe komt u in december aan een afvalkalender? 1. Op www.rova.nl/afvalkalender voert u uw postcode en huisnummer in en de kalender verschijnt in beeld. Deze kunt u dan ook uitprinten. 2. Als u een smartphone heeft, kunt u de mobiele website van de afvalkalender bezoeken, na het invoeren van uw postcode en huisnummer ziet u gelijk

week 47, 22 november 2011

wanneer de eerstvolgende inzamelingen zijn. 3. Er komt een gratis app voor de Iphone en Ipad. Met deze app kunt u uw inzameldagen op elk gewenst moment inzien en een reminder daarvoor instellen.

4. U krijgt deze maand een antwoordkaart in de bus. Door deze kaart retour te sturen krijgt u de papieren kalender als vanouds thuisgestuurd in december.

APV-VERGUNNINGEN
Drank- en Horecawet Een Drank- en Horecavergunning op grond van artikel 3 van de drank- en Horecawet is afgegeven aan Café Restaurant Banka, de heren S. en E. Todic, voor het ' uitoefenen van het horecabedrijf in de inrichting Markt 5 (VZ 17 november 2011). Bezwaarschrift indienen Nadere informatie: eenheid Publiek en Service, cluster vergunningverlening en handhaving. Personen die door het besluit rechtstreeks in hun belang zijn getroffen, kunnen daartegen ingevolge de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na verzenddatum (VZ) van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college c.q. de burgemeester. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. In geval van onverwijlde spoed kan de Voorzieningenrechter van de rechtbank te Zutphen, sector Bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE Zutphen, bij afzonderlijk schrijven verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen. Er dient dan wel een bezwaarschrift te zijn ingediend. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

BENT U VOORBEREID OP HET wINTERwEER?
Elk jaar laten veel mensen zich verrassen door het invallen van de winter. Gladheid, kou en mist kunnen bij u thuis of in het verkeer tot onaangename situaties leiden. Gelukkig kunt u zich vaak voorbereiden. Bij deze enkele tips. Uw huis winterklaar maken · Zorg voor voldoende houdbaar eten en drinken voor een paar dagen · Bescherm de waterleiding (door tocht te voorkomen of isolatie aan te brengen) · Zorg voor het aftappen van uw buitenkraan (draai uw tussenkraan dicht en laat de buitenkraan leeglopen) · Maak bij sneeuw uw stoep schoon, of zorg voor een looppad langs de gevel/tuin. Schuif de sneeuw niet op de weg, maar naar de rand van de stoep, in de berm of in de tuin · Schaf strooizout en eventueel wat zand aan Let ook op uw buren, zeker als deze wat minder zelfredzaam zijn. Wellicht kunt u boodschappen voor ze doen of op een andere manier behulpzaam zijn. Veilig de weg op Maak uw auto winterklaar: zorg voor winterbanden en controleer uw accu, ruitenwisservloeistof en koelvloe istof. Ga niet onnodig de weg op als sneeuw of ijzel zijn voorspeld. Werk indien mogelijk thuis. Dit kunt u doen als u toch met de auto de weg op moet: · Maak uw voertuig ijs- en sneeuwvrij voor u vertrekt. Zorg er altijd voor dat uw koplampen schoon zijn. · Rij voorzichtig en houd afstand, door gladheid is uw remweg langer dan normaal. · Rij in een zo hoog mogelijke versnelling als de wegen glad zijn. Hierdoor verliest u minder snel de macht over het stuur. · Rem voorzichtig af vóórdat u een bocht ingaat. · Zorg dat u uw mobiele telefoon bij u heeft en dat in uw voertuig een noodpakket ligt met een ijskrabber, zaklamp en deken. Neem eten en iets te drinken mee. Er is namelijk een risico dat u door de sneeuw vast komt te zitten. Reist u te voet of met de fiets? Kijk dan goed uit, want gladheid is niet altijd zichtbaar. Zorg in ieder geval voor stevige schoenen met stevige zolen. Reist u met het openbaar vervoer? Informeer dan vooraf of er een aangepaste dienstregeling geldt. Dit d oet de overheid De overheid informeert u via de media over de actuele en verwachte weersomstandigheden en geeft adviezen. Overheden houden wegen zo veel mogelijk begaanbaar door gladheid te bestrijden. Meer informatie over hoe u zich kunt voorbereiden vindt u op www.vnog.nl/risicocommunicatie Er zijn voor mobiele telefoons verschillende apps beschikbaar die u kunnen helpen om voorbereid te zijn. Bijvoorbeeld apps die informatie geven over het openbaar vervoer, de situatie op de weg of over het voorspelde weer.

OMGEVINGSVERGUNNING
-

AANGEVRAAGDE VERGUNNINGEN Prinses Irenelaan 1: het kappen van 3 bomen (ingekomen 14 november 2011). Veldweg 20-1: het kappen van 3 bomen (ingekomen 15 november 2011). Uitvliet 1: het plaatsen van een overkapping (handelen in strijd met regels ruimtelijke ordening) (ingekomen 15 november 2011).

AANSLUITENDE RAADSVERGADERING

Op maandag 28 november komt de raad in een openbare vergadering bijeen in de raadzaal van het stadhuis. De vergadering begint aansluitend op de commissievergadering. Deze raadsvergadering betreft een zgn. `hamerraad'. Dat houdt in dat enkel raadsvoorstellen worden behandeld waarover de commissie in de voorafgaande vergadering unaniem heeft besloten dat deze als hamerstuk in de aansluitende raadsvergadering kunnen worden afgehandeld. Spreekrecht burgers Tijdens de vergadering van de brede raadscommissie en de raad kunt u inspreken. De spelregels zijn als volgt: de totaal beschikbare spreektijd bedraagt maximaal dertig minuten; iedere spreker mag maximaal vijf minuten spreken; in de brede commissie mag gesproken worden over onderwerpen die al dan niet op de agenda staan; in de raadsvergadering is het spreekrecht beperkt tot onderwerpen die op de agenda staan. U kunt niet inspreken over onderwerpen waarover u tijdens de commissievergadering al heeft ingesproken, tenzij er na de commi ssievergadering nieuwe feiten of gewijzigde omstandigheden aan het licht zijn gekomen.

De aanvraag en de ontwerpbeschikking liggen van 23 november 2011 tot 4 januari 2012 ter inzage bij de balie Vergunningverlening en Handhaving. Eenieder die bedenkingen heeft tegen het verlenen van de vergunning wordt in de gelegenheid gesteld zijn/haar zienswijze omtrent het voornemen naar keuze schriftelijk of mondeling naar voren te brengen, gedurende de voornoemde termijn van terinzagelegging. Schriftelijk kan dit bij het college van burgemeester en wethouders. Mondelinge zienswijzen kunnen persoonlijk tijdens openstelling van de balie worden doorgegeven aan één van de medewerkers.

De nieuwe woningwet maakt het mogelijk dat naast deskundigen (o.a. architecten en stedenbouwkundigen) ook `burgerleden' deel uit maken van de welstandscommissie (Commissie Ruimtelijke Kwaliteit). De gemeente Hattem is voor haar welstandscommissie op zoek naar een:

BURGERLID (M/V)
De gemeente Hattem heeft de welstandsadvisering opgedragen aan de vereniging het Gelders Genootschap. Naast het burgerlid bestaat de welstandscommissie uit een voorzitter, de rayonarchitect van het Gelders Genootschap en twee externe architect-deskundigen. Functie-inhoud: Deelnemen aan de vergaderingen van de welstandscommissie, in de regel om de twee weken. Het burgerlid is alleen betrokken bij de beoordeling van plannen uit de gemeente Hattem. In overleg met de overige leden van de welstandscommissie tot een gezamenlijk advies komen. Bouwplannen beoordelen vanuit een andere dan architectonische of stedenbouwkundige deskundigheid.

NIEUwEwEG VIJF DAGEN AFGESLOTEN
De Nieuweweg wordt van dinsdag 6 december tot en met donderdag 8 december en op maandag 12 en dinsdag 13 december afgesloten voor alle verkeer. Op 12 en 13 december is ook de Stationslaan afgesloten. Dit is nodig voor de aanleg van nieuwe riolering en nieuw asfalt. Van 9 tot en met 11 december is de Nieuweweg beperkt begaanbaar: er is net als in de afgelopen periode één rijbaan beschikbaar. Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer ter plekke met borden omgeleid. In eerste instantie zou de Nieuweweg alleen 's nachts afgesloten worden voor het aanbrengen van nieuw asfalt. Doordat rioleringsmaterialen op zich lieten wachten, moet het plaatsen hiervan nu in korte tijd gebeuren. Om overlast zo veel mogelijk te beperken wordt het plaatsen van de riolering nu gecombineerd met het aanbrengen van het asfalt. Hierdoor is de Nieuweweg ook overdag afgesloten, maar is de totale overlast zo beperkt mogelijk. Uitstel tot na Sinterklaas Er is voor gekozen om de afsluiting iets uit te stellen. D it om te voorkomen dat inwoners en bezoekers tijdens het doen van hun Sinterklaasinkopen last hebben van de werkzaamheden. Om ook de bezoekers van de Wintermarkt op 9 december niet tot last te zijn, is de afsluiting opgeknipt in twee delen. Hattem aan de IJssel fase 2 half december afgerond Vanaf 14 december vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats, zoals het opruimen van materialen en het terugplaatsen van straatmeubilair. De verwachting is dat het verkeer vanaf 14 december geen last meer heeft van de werkzaamheden. Fase 2 van Hattem aan de IJssel is dan klaar.


· · · · · · · · · · · · ·

COLLECTE

21 t/m 26 november: Nationaal MS Fonds. 28 november t/m 3 december: Vereniging Bartiméus Sonneheerdt ("de Nationale Oogcollecte")

TIJDELIJK VERKEERSBESLUIT
Het college maakt bekend dat: in verband met rioolwerkzaamheden in opdracht van gemeente Hattem, de Nieuweweg (tussen Stationslaan en Grote Gracht) voor alle verkeer is afgesloten van dinsdag 6 december 2011, 07.00 uur tot donderdag 8 december 2011, circa 18.00 uur (tot het einde van de werkzaamheden). in verband met asfalteringswerkzaamheden in opdracht van gemeente Hattem, de Nieuweweg (tussen rotonde Hoopjesweg en Grote Gracht) en de Stationslaan voor alle verkeer zijn afgesloten van maandag 12 december 2011, 07.00 uur tot dinsdag 13 december 2011 tot circa 18.00 uur (tot het einde van de werkzaamheden).

-

Functie-eisen: Affiniteit met de plaatselijke welstands- en/of monumentenzorg. In staat om bouwkundige tekeningen te lezen en een in de tijd passend oordeel te geven over voorliggende bouwplannen. Gevoel voor bestuurlijke en maatschappelijke verhoudingen. Oog voor het algemeen belang. Goede communicatieve vaardigheden, zowel naar burgers en het gemeentebestuur als naar architecten en opdrachtgevers. Oplossingsgerichte houding. Niet beroepsmatig werkzaam zijn op dit terrein. Onafhankelijk van het gemeentebestuur of ambtelijk apparaat. Woonachtig in de gemeente Hattem. Bereid en in staat zijn om overdag te vergaderen. Als burgerlid ontvangt u een vergoeding van 50,- per uur. De benoemingsperiode geldt in principe voor drie jaar. Daarna is eenmalig herbenoeming mogelijk voor ten hoogste drie jaar. Inlichtingen kunnen worden ingewonnen bij P. Jetzes of M. ter Braak, van de gemeente Hattem, tel 038-4431616. Brieven binnen 2 weken na het verschijnen van deze advertentie richten aan het college va B&W van de gemeente Hattem. Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

-

Wilt u gebruik maken van uw spreekrecht, dan dient u dit voor aanvang te melden bij de griffier. Dit kan via e-mail (griffie@hattem. nl) of telefonisch (038-443 16 16). Bij de aanmelding moet u uw naam, adres, telefoonnummer en het te bespreken onderwerp vermelden. Graag aanmelden op de dag van de vergadering voor 16.00 uur, maar uiterlijk vijf minuten voor aanvang van de vergadering persoonlijk bij de griffier. Indien u gebruik maakt van het spreekrecht kunt u een kopie van uw betoog bij de griffie inleveren. Uw betoog zal dan bij het verslag van de vergadering worden gevoegd. Radio Hattem De vergaderingen van de raad

UITNODIGING: INFORMATIEBIJEENKOMST In beide situaties is het noodzake- VERKEERSCIRCULATIE BINNENSTAD lijk dat er geen verkeer tijdens de uitvoering aanwezig is of geparkeerd staat. Afsluiting vindt plaats middels het plaatsen van borden C1. Er wordt voorzien in een omleidingsroute. De Bevrijdingsweg en Geldersedijk (richting centrum, vanaf de rotonde met de Burgemeester Bijleveldsingel) kunnen niet meer gebruikt worden door het doorgaand verkeer. Bestemmingsverkeer voor Achterstraat, Hoenwaardseweg en In de afgelopen jaren is er al veel gesproken over de ontwikkelingen in de binnenstad van Hattem, bijvoorbeeld over de verkeerscirculatie en de inrichting van de binnenstad. Binnenkort wil de gemeente een besluit nemen over de verkeerscirculatie in de binnenstad. Om tot een goed en breed gedragen verkeerscirculatieplan te komen wil de gemeente graag, voordat er een besluit wordt genomen,

om uw bijdrage vragen. Op woensdag 30 november organiseert de gemeente Hattem daarom een informatiebijeenkomst. Tijdens deze avond kunt u kennisnemen van het plan van de gemeente en hierover in discussie te gaan. Datum : woensdag 30 november Tijd : 19.30 uur Locatie : Raadzaal stadhuis

Heeft Neem dan contact op met de gemeente Hattem, telefoon 038 - 443 16 16 of kom langs langs op het stadhuis, Markt 1. Het stadhuis is open op Heeft u vragen?u vragen? Neem dan contact op met de gemeente Hattem, telefoon 038 - 443 16 16 of komin het stadhuis, Markt 1. Het stadhuis is open op maandag t/m vrijdag van 08.00 maandag uur.vijdag van 08.00 tot 12.30 uur. Op woensdag is het13.30 tot 17.00 uur en op vrijdagavond is het loket Burgerzaken geopend van 18.00 uur tot 20.00 uur. tot 12.30 t/m Op woensdag is het stadhuis ook geopend van stadhuis ook geopend van 13.30 tot 17.00 uur en loket Burgerzaken tot 19.00 uur..

Volg het nieuws ook via Twitter (gem_hattem)

---- --