Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Haarlem, 22 november 2011

Magazine en expositie stellen hoofddoek in nieuw daglicht Nieuw magazine 'Hoofdboek' ontsluiert wereld achter hoofddoeken

Vanaf woensdag 23 november ligt het magazine Hoofdboek in de winkelschappen. Het magazine stelt de veelbesproken hoofddoek in een nieuw daglicht. Om zo de beeldvorming rondom hoofddoeken te verrijken en de wereld achter de hoofddoeken te ontsluieren. Hoofdboek doet dit aan de hand van prachtige foto's en anekdotes rond de 100 hoofddoeken van 1 vrouw, Boutaïna Azzabi. Maar het magazine kent ook diepte-interviews over de hoofddoek met bekende en onbekende Nederlanders, en staat stil bij de doek als fashion statement. Gedrukt en gebundeld, met twee bijzondere covers, van één bijzondere vrouw.

Moslima's hebben veel meer hoofddoeken dan Nederlanders vaak denken. Uit het Nationaal Hoofddoek Onderzoek dat vorige week gepubliceerd werd zijn dit er gemiddeld 34. Maar ook uitschieters naar 50, 100 of zelfs nog meer doeken zijn geen uitzondering. Honderd van de tweehonderd hoofddoeken van de Nederlands-Marokkaanse Boutaïna Azzabi, gefotografeerd door fotograaf Sander Stoepker, staan centraal in het magazine. De persoonlijke anekdotes bij de doeken onthullen aan de lezers de wereld achter de hoofddoek.

Boutaïna: "Op de dag dat ik besloot een hoofddoek te dragen, had mijn oudste zus juist besloten om dit niet meer te doen. Zonder dat we dit van elkaar wisten. Bizar." Azzabi werd in Nederland op slag bekend door haar ontwapenende optreden in het actualiteitenprogramma Pauw & Witteman, over haar toenmalige stage bij nieuwszender Al Jazeera ten tijde van de Arabische Lente. Ze is daar inmiddels in vaste dienst als media-analist en volgt nu de Egyptische verkiezingen voor deze zender op de voet.

Hoofddoek wordt Hoofdboek
Maar het magazine Hoofdboek is meer. Zo besteedt het magazine uitgebreid aandacht aan de onderzoeksresultaten van het Nationaal Hoofddoek Onderzoek. Moslima's met en zonder hoofddoek geven hun kijk op deze resultaten. Het Hoofdboek staat ook stil bij de grootste mode-iconen van de afgelopen paar decennia: van Grace Kelly en Brigitte Bardot tot Lady GaGa. Gouden Kalf winnaar (beste acteur 2011) Nasrdin Dchar laat in Hoofdboek ook zijn gevoel spreken: "Vrouwen met een hoofdboek vind ik vaak zo mooi".

Project Hoofdboek
Het magazine is onderdeel van het bredere project 'Hoofdboek', een initiatief van Jan Knaap, reclameman en oprichter van Cup of Culture, in samenwerking met fotograaf Sander Stoepker en Olivier Wegloop van Boomerang Content. Knaap: "In de beeldvorming staat de hoofddoek primair voor onderdrukking. Met Hoofdboek willen wij de beeldvorming verrijken. Er zijn meer waarheden en verhalen te vertellen. Vooral als je de draagster zelf aan het woord laat. Met ons onderzoek laten wij vooroordelen en misverstanden plaats maken voor feiten."

Naast een magazine bevat het project een aparte website (www.hoofdboek.com), een social media platform (www.facebook.com/hethoofdboek) en komt er een rondreizende foto-expositie langs musea, bedrijven en scholen. De expositie is voor het eerst te zien van 23 november 2011 tot en met 24 februari 2012 in het Centraal Museum Utrecht. De officiële opening van de fototentoonstelling vindt op 26 november, om 15:00 uur plaats door de acteur Nasrdin Dchar.

Hoofdboek, het boek met de looks van een magazine, kost E 8,95 en is vanaf 23 november verkrijgbaar in alle boekhandels en verkooppunten van tijdschriften in Nederland en België en online te bestelen via bol.com en Magvilla.nl. Hoofdboek is een initiatief van Cup of Culture, in samenwerking met fotograaf Sander Stoepker en Olivier Wegloop van Boomerang Content.

(Einde bericht)

Fotobijschrift
"Backcover en frontcover. De Nederlands-Marokkaanse Boutaïna - woonachtig in Qatar en werkzaam bij Al Jazeera- staat centraal in het Hoofdboek. In dit onthullende magazine vertelt ze haar levensverhaal aan de hand van haar 100 hoofddoeken. Door het perspectief van de draagster centraal te stellen, willen fotograaf Sander Stoepker en Jan Knaap de hoofddoek op een totaal andere manier te belichten. Het resultaat: 100 prachtige foto's met elk een eigen verhaal."

Hyperlinks

Homepage Cup of Culture: www.cupofculture.nl
Homepage Hoofdboek: www.hoofdboek.com
Facebook: www.facebook.com/hethoofdboek

Trefwoorden

Cup of Culture, Jan Knaap, Hoofdboek, cultuur, maatschappij, reclame, cultureel-maatschappelijke projecten, stichting, lancering, samenwerkingsverbanden, ondernemen.

Noot aan de redactie -