Gemeente Lelystad

Onderzoek naar technische staat schoolgebouwen voortgezet onderwijs

Woensdag 23 november 2011

Het schoolgebouw van de Arcus

Er komt een onderzoek naar de technische staat van de onderwijsgebouwen van SGL, De Rietlanden en Arcus. Daarbij hoort het in beeld brengen van de kosten die nodig zijn om de kwaliteit van de gebouwen op peil te brengen. Deze informatie is nodig om te komen tot een weloverwogen besluit over vernieuwing van de huisvesting van de Lelystadse scholen voor voortgezet onderwijs.

Stappenplan

Het college heeft een stappenplan vastgesteld om tot zorgvuldige besluitvorming in deze kwestie te komen. Dit stappenplan is tot stand gekomen in goed overleg met de Stichting voor Voortgezet Onderwijs in Lelystad (SVOL). Deze stichting is het resultaat van de besturenfusie die in 2008 is gerealiseerd tussen de drie scholengemeenschappen. De fusie had tot doel het onderwijsaanbod te versterken en te verbreden.

Stappenplan

De belangrijkste componenten van het stappenplan zijn:
1. de uitvoering van een technische schouw naar de kwaliteit van de bestaande gebouwen;
2. de locatieanalyse;
3. de opstelling van de visie op het toekomstig onderwijs door de SVOL ;
4. de opstelling van de gemeentelijke visie op de plaats en positie van het Voortgezet Onderwijs in Lelystad.

Twee scholenmodel

De SVOL is van mening dat de bestaande onderwijslocaties en gebouwen een belemmering vormen voor de vernieuwing van haar onderwijs. Bij een gelijkblijvend of dalend leerlingenaantal kan vernieuwing alleen plaatsvinden wanneer het onderwijs efficiënter wordt georganiseerd in minder maar betere locaties: het twee-scholenmodel, aldus SVOL.

Noodzaak

De vernieuwing van de huisvesting ziet SVOL enerzijds als een noodzaak om de gewenste onderwijskundige en organisatorische vernieuwing te realiseren, anderzijds als een noodzaak, gezien de staat van onderhoud van de gebouwen. De gebouwen zijn volgens SVOL technisch en functioneel gedateerd.

Integraal Huisvestingsplan 2014

Het door het college gewenste onderzoek moet uitwijzen wat de beste oplossing voor het doorvoeren van de onderwijsvernieuwing is. De eventuele huisvestingsgevolgen van de onderwijskundige vernieuwing worden betrokken in het integraal huisvestingsplan (IHP) 2014 en in de Kadernota 2014 wat betreft de financiële vertaling van het IHP. Het stappenplan zal verder worden uitgewerkt in een projectorganisatie waarin zowel de gemeente als SVOL vertegenwoordigd zijn. Ja