Kamer van Koophandel

Veldhoven start pilot Het Nieuwe Winkelen

woensdag 23 november 2011

Inzet nieuwe media geeft impuls aan winkelgebieden

Het koop- en winkelgedrag verandert ingrijpend. De consument gebruikt tijdens het koopproces steeds vaker andere kanalen zoals web en mobiel. Het aantal webshops en hun omzet groeit nog steeds. En via de smartphone heeft de consument alle informatie bij de hand op elk moment van de dag. En bij twijfel kan, via sociale media, nog even met vrienden worden overlegd. Een bedreiging voor winkelgebieden? Of een nieuwe kans?

De winkel en het internet waren tot voor kort nog gescheiden kanalen. Webwinkels raadpleegde je thuis. En in het winkelcentrum moest je het doen met het aanbod en de informatie van de verkoper. Met de (op)komst van mobiel internet en het gebruik van smartphones is deze scheiding verdwenen. De consument oriënteert zich op internet, stapt vervolgens een fysieke winkel binnen om te kijken en te voelen. En binnenkort gebruikt hij het mobiele kanaal voor de aankoop. Detaillisten moeten zich realiseren, dat zij hun klanten niet meer via één kanaal kunnen bedienen. De moderne consument kiest zelf voor elke transactie de gewenste kanalen.

Volgens het HBD heeft het weinig zin om deze ontwikkeling te negeren of te bevechten. Het biedt ondernemers zelfs geweldige kansen. Zo brengt mobiel internet de webinformatie die voorheen enkel thuis werd gebruikt naar het winkelgebied. Koppel dat aan de voordelen die de winkelstraat biedt zoals sfeer, direct kopen en meenemen, product uitproberen, voelen, ruiken, proeven en passen, rondstruinen, iets unieks ontdekken en persoonlijke service. En er ontstaat volgens het HBD een gouden formule: Het Nieuwe Winkelen waarmee de service en beleving in de winkels toeneemt. Denk bijvoorbeeld aan het plannen van een route door het winkelcentrum via het boodschappenlijstje, digitale spaarsystemen of het scannen van productinformatie na sluitingstijd. Oftewel het gemak van internet en beleving van winkelen in één.

Veldhoven-Dorp krijgt als een van de eerste kleinere winkelcentra in Nederland gedurende een periode van minimaal een half jaar de kans om met Het Nieuwe Winkelen aan de slag te gaan. Stichting Centrummanagement Veldhoven-Dorp heeft samen met projectleider Rob Weiss op dinsdagavond 22 november een informatieavond gehouden voor alle ondernemers in Veldhoven-Dorp, ongeacht kennis van en affiniteit met nieuwe technologieën, met en zonder website/ webshop. De ondernemers reageerden enthousiast op het concept. Ad Liebregts van Liebregts & Liebregts Bloemsierkunst ziet de inzet van nieuwe media wel zitten: 'Bij ons is de omzet 20 procent gestegen sinds we een webshop hebben laten maken, waarop de klant kan bestellen en direct betalen. Ik heb er zelf geen verstand van en laat mijn zoon alles regelen. Maar ik weet wel dat het werkt!'

Ook John van de Luijtgaarden, retailmanager bij Van Doormalen Supermarkten (6 AH winkels in de regio) heeft al goede ervaringen: 'Bij een van onze acties boden we klanten die ons volgden op Twitter drie kratten bier aan voor de prijs van twee. De tweet werd door onze eigen medewerkers en hun vrienden doorgestuurd. Het liep storm. De politie moest eraan te pas komen om het verkeer te regelen. Binnen twee uur verkochten we 3.000 kratten bier en waren we door onze voorraad heen. We gaan Twitter nu vaker inzetten, elk van onze zes winkels krijgt een eigen account.'

Met een koplopersgroep van ongeveer tien ondernemers uit het winkelgebied gaat het project op 19 januari 2012 officieel van start. Geïnteresseerde ondernemers kunnen zich hiervoor aanmelden via centrummanager Rudy Snel. Gezamenlijk gaan zij werken aan een "menukaart" voor de ondernemers in Veldhoven-Dorp, bestaande uit nieuwe technieken en toepassingen, met name op het gebied van Social Media.

Naast het HBD en Centrummanagement Veldhoven-Dorp is ook de Kamer van Koophandel Brabant actief betrokken bij het project. Doelstelling is om de kennis die opgedaan wordt in Veldhoven-Dorp op termijn actief te verspreiden onder de andere Veldhovense ondernemers, maar ook onder andere centrummanagementinitiatieven in de regio. Meer informatie over Het Nieuwe Winkelen is te vinden op www.hetnieuwewinkelen.org.

Bron: kvk