Provincie Utrecht

Toekomst AVP gebiedscommissie

Natuur is het trefwoord bij RGW

De commissie Ruimte, Groen en Water besprak het Decentralisatieakkoord van staatssecretaris Bleker en het nieuwe Kader voor Agenda Vitaal Platteland gezamenlijk. Beide voorstellen gaan over de inrichting van het landelijk gebied, de verantwoordelijkheden van de provincie daarbij en de financiële middelen die daarmee gemoeid zijn.

Voorafgaand aan de discussie waren er zes insprekers: LTO Noord, Utrechts Particulier Grondbezit, Agrarische Natuurvereniging De Utrechtse Venen, Het Utrechts Landschap namens de terreinbeherende organisaties, de Vrienden van de Joostenlaan en de Stichting Vernieuwing Gelderse Vallei. Zij gaven vanuit hun eigen optiek aan waar de knelpunten en soms ook kansen zitten in de nieuwe werkelijkheid, die beide statenvoorstellen creëren in het natuur- en landschapsbeleid.

Akkoord van Utrecht

Beide statenbesluiten bevatten een belangrijk deel van de concrete vertaling van het Akkoord van Utrecht. In dit Akkoord heeft de provincie Utrecht afspraken gemaakt met alle partners in het landelijk gebied over de wijze waarop de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en de ontwikkelingsmogelijkheden voor de landbouw gestalte moeten krijgen, na de bezuinigingen en de decentralisatie van het beleid door het Rijk. Gedeputeerde Krol lichtte toe dat er ook nog open einden zijn, die ingevuld worden als de onderhandelingen van het IPO met het Rijk voltooid worden. Het gaat dan met name over de verdeling van beheergelden over de provincies en over de verdeling van gronden. Wel gaf hij aan dat met de eigen structurele provinciale gelden het mogelijk moet zijn om het Akkoord van Utrecht (1500 ha nieuwe EHS in 2021) uit te voeren.

Steun

Een aantal fracties gaf aan het onderhandelingsakkoord met staatssecretaris Bleker te steunen, omdat het voorstel het beste is dat er gegeven de omstandigheden in zit. Met name waar het gaat om de regierol over het natuurbeleid van de provincie na de decentralisatie. Een aantal andere partijen gaf aan nog te twijfelen over hun steun; de meeste omdat het decentralisatiestreven gepaard gaat met een enorme bezuiniging op de beschikbare middelen voor het natuurbeleid, die volgens het Planbureau voor de Leefomgeving slecht uitpakken voor de natuurkwaliteit. Eén fractie twijfelt omdat men niet overtuigt is van het nut van decentralisering. Een enkele fractie gaf aan tegen het akkoord te zullen stemmen in de statenvergadering.

Positief

Over het statenvoorstel met het nieuwe kader voor Agenda Vitaal Platteland tot en met 2015 waren de meeste fracties positief. Veel partijen gaven aan, dat het na een jaar van onduidelijkheid, wenselijk is dat er snel een doorstart met de Agenda nieuwe stijl wordt gemaakt.

Discussie

Belangrijkste punten tijdens de discussie hierover waren: aandacht voor het thema minder provinciale bureaucratie, de verhouding en de samenwerking tussen de drie nieuwe gebiedscommissies in plaats van de huidige zeven, het feit dat de provincie een steviger regierol krijgt in het herijkte kader, de vraag hoe het nu verder gaat met de RodS (recreatie om de stad) opgave en de vraag hoe de Agenda Vitaal Platteland helpt bij de realisatie van de herijkte Ecologische Hoofdstructuur van staatssecretaris Bleker.

Met de commissiebehandeling zijn de statenvoorstellen voldoende voorbereid voor besluitvorming in de vergadering van Provinciale Staten.