DUTCH STATE TREASURY AGENCY

De Nederlandse Staat stelt risicoraamwerk vast

Persbericht | 23-11-2011

Vandaag heeft de minister van Financiën het rapport "Risicomanagement van de staatsschuld" aangeboden aan de Tweede Kamer. Dit rapport bevat zowel een evaluatie van het beleid in de periode 2008-2011, als een beschrijving van het beleid voor de periode 2012-2015.

De Nederlandse Staat hanteert voor de financiering van het begrotingstekort en de (her) financiering van de bestaande schuld een risicokader. Het Agentschap van het ministerie van Financiën evalueert eens in de vier à vijf jaar het kader voor risicomanagement. Het kader is een invulling van de algemene doelstelling: "schuldfinanciering tegen zo laag mogelijke kosten onder een acceptabel risico voor de begroting".

Binnen het risicokader staat de afruil tussen kosten en risico centraal. In de periode 2008-2011 is het risicokader geoperationaliseerd met een 7-jaars gecentreerde portefeuille als benchmark. Uit evaluatie van het huidige kader blijkt dat de introductie van een benchmark heeft bijgedragen aan transparantie over de kosten en het risico van de schuld- en swapportefeuille ten opzichte van een beoogde schuldportefeuille met een optimale afruil tussen kosten en risico (de benchmarkportefeuille). Tevens is de benchmark werkbaar gebleken in tijden van crisis. Nieuwe analyses bevestigen de conclusie uit 2007 dat gecentreerde portefeuilles gekenmerkt worden door een optimale kosten-risico-afruil. De keuze voor een gecentreerde portefeuille als benchmark wordt daarom gecontinueerd.

Om te kunnen beoordelen welke keuze, gegeven de marktomstandigheden, het best aansluit bij het begrotingsbeleid en de risicopreferentie van de overheid is een analyse gemaakt uitgaande van de samenstelling van de portefeuille per ultimo 2010. De analyse laat zien dat een 7-jaars gecentreerde portefeuille voldoende bescherming biedt om tijdelijke en kleine schokken in de rente op te vangen. De keuze voor een 7-jaars gecentreerde portefeuille als benchmark zal daarom ook in de periode 2012-2015 worden gehanteerd.

Voor de komende periode is de mogelijkheid om af te wijken van het risicoprofiel van de benchmark onderdeel van het risicokader. Om te kunnen afwijken, gelden er twee randvoorwaarden. Ten eerste mogen afwijkingen niet leiden tot meer risico voor de begroting; hiermee zijn alleen verlengingen van de portefeuille mogelijk. Ten tweede moeten afwijkingen inpasbaar zijn binnen de begroting, zodat de rentelasten op de staatsschuld binnen het vastgestelde uitgavenkader blijft.

Uit de jaarlijkse verantwoording zal blijken wat de resultaten ten opzichte van de benchmark zijn geweest. In de verantwoording zal niet alleen de omvang van de afwijking voor wat betreft het risico zichtbaar worden, maar ook voor wat betreft de kosten.

Het kader voor risicomanagement staat los van het financieringsbeleid van het Agentschap. Het financieringsplan voor 2012 wordt op 9 december 2011 bekend gemaakt. Het rapport "Risicomanagement van de staatsschuld" vindt u hier.