Kamer van Koophandel

Koopstromenonderzoek Randstad bevestigt trend: consument besteedt steeds minder in winkels

woensdag 23 november 2011

KvK's: meer regie op winkelplanning nodig

De consument koopt steeds meer via internet en steeds minder in winkels. Een belangrijke reden waarom de winkelleegstand in de Randstad sterk toeneemt. Het functioneren van veel binnensteden en dorpscentra staat sterk onder druk. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van het Koopstromenonderzoek Randstad 2011. De cijfers bevestigen de zorg van de Kamers van Koophandel over de ontwikkeling van de detailhandel. Zij roepen betrokken overheden op tot meer regie op de winkelplanning.

Het koopstromenonderzoek Randstad wordt eens in de vier jaar uitgevoerd, mede in opdracht van de Kamers van Koophandel in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en een gedeelte van Flevoland. Een kleine 70.000 consumenten is ondervraagd over hun koopgedrag. De uitkomsten van de editie van 2011 die vandaag is verschenen, geven geen rooskleurig beeld. De leegstand neemt toe en het functioneren van veel winkelgebieden staat sterk onder druk.

Het totale winkeloppervlak in de Randstad is in de afgelopen 7 jaar met
1,2 miljoen m² gegroeid tot ruim 11,9 miljoen m². Een groei van 12%. In het totale onderzoeksgebied is, verdeeld over 4.930 winkels, ongeveer 870.000 m² aan leegstaand winkelvloeroppervlak te vinden. Dat is zon 9% meer dan in 2004. De vloerproductiviteit is in de dagelijkse sector gestegen en in de niet-dagelijkse sector gedaald. Overaanbod en internet zijn de belangrijkste verklaring voor de laatste daling. Internet is als aankoopkanaal spectaculair gegroeid, zeker in de niet-dagelijkse sector (met een factor 14 in vergelijking met 2004). Het beeld kan overigens per regio verschillen.

De cijfers bevestigen de signalen die de Kamers van Koophandel uit hun dagelijkse contacten met individuele winkeliers en winkeliersverenigingen krijgen. Het onderzoek maakt duidelijk dat er iets moet gebeuren. De Kamers zijn van mening dat de oplossing ligt in het verbeteren van de kwaliteit van winkelgebieden door:


1. Meer regie te voeren op de winkelplanning


2. Het beleid te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit (minder, maar wel betere winkels)


3. Nauwere samenwerking tussen alle betrokken partijen: overheden, ondernemers,

brancheorganisaties en vastgoedeigenaren


4. Ondernemers bewust te maken van kansen die er zijn (inspelen op de veranderde

consumentenvoorkeuren)

Over de sterkere nadruk op kwaliteit in plaats van kwantiteit en de nauwere samenwerking gaan de gezamenlijke Kamers van Koophandel in de Randstad in gesprek met alle betrokken partijen. Daarnaast gaan de Kamers zelf in 2012 een voorlichtingsprogramma aanbieden over innovatie in de detailhandel. Dit is een voorlichtingstraject voor individuele ondernemers en bestuurders van winkeliersverenigingen die niet willen toekijken hoe hun sector verandert, maar het als een kans zien en ermee aan de slag gaan.


---

---

------------------