Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Busbaan E313 moet blijven
woensdag, 23 november 2011 17:10

TreinTramBus reageert op plannen Vlaamse overheid

Enkele kranten maken vandaag bekend dat de Vlaamse overheid de busbaan op de E313 richting Antwerpen wil opdoeken ten voordele van bijkomende rijstroken voor de auto. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert: dit is immers één van de meest succesvolle busbanen in Vlaanderen.

Via de pers raakte bekend dat de Vlaamse overheid de busbaan tussen Ranst en Wommelgem wil opofferen om een vierde of zelfs een vijfde rijstrook aan te leggen. TreinTramBus reageert verbaasd. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De busbaan op de E313/E34 is één van de meest succesvolle in Vlaanderen. in de ochtendspits tussen 7u30 en 8u30 rijden er stadinwaarts maar liefst 20 bussen over de busbaan met gemiddeld 46 reizigers per bus, terwijl in een auto gemiddeld amper 1,3 mensen zitten. Wie de bus neemt, boekt afhankelijk van het tijdstip 10 tot 20 minuten tijdwinst in vergelijking met de auto, wat dus een stevige stimulans is om het openbaar vervoer te nemen."

Het voorstel staat haaks op het voornemen van de overheid om het autogebruik te ontmoedigen. Meer rijstroken voor de auto zullen bovendien het probleem niet oplossen, maar verschuiven de file alleen naar verder gelegen bottlenecks, met name de R11 en de Turnhoutsepoort. Bovendien leert de ervaring dat meer rijstroken op vrij korte termijn zullen leiden tot meer verkeer. Dit veroorzaakt nog meer fijn stof en is nefast voor de leefbaarheid van de omliggende gemeenten.

TreinTramBus vraagt juist een uitbreiding van de busbaan op de E34: de filevorming begint er vaak al van voor Zoersel . De busbaan mag er al beginnen aan het parkeerterrein in Wechelderzande.

Op lange termijn plant De Lijn een lightrail richting Malle. "TreinTramBus ondersteunt die plannen, maar we vrezen dat die light rail de eerste tien jaar nog niet zal rijden. In afwachting blijft de busbaan dus essentieel", stelt Vanseveren.