ATENSUS Meppel aan wieg herinrichting Gasthuispoort Steenwijk


Edwin de Wekker: `Iedereen is hier trots op’

MEPPEL, 20111123 -- Hoe ontwikkel je een modern parkeerdek in een monumentale binnenstad? Die vraag werd twee jaar geleden voorgelegd aan Edwin de Wekker van adviesbureau ATENSUS in Meppel. Het betrof de herinrichting van het gebied rond Rams Woerthe in Steenwijk. Een moeilijke vraag met veel haken en ogen.

Maar De Wekker zag de uitdaging en ging met het project aan de slag. Onderdeel van de metamorfose is de realisatie van een verdiept parkeerdek . Op 19 november j.l. is het dek feestelijk in gebruik genomen en in het voorjaar van 2012 zal de herinrichting van het gehele gebied een feit zijn. Op 1 december, tijdens de officiële opening van ATENSUS in de Gasfabriek te Meppel, staan de herontwikkeling van de Gasthuispoort en het gebruik van AT-lectus centraal tijdens een kennissessie. Alle partners in dit traject zijn dan aanwezig om hun ervaringen te delen.


Ervaring en kennis

De gemeente Steenwijkerland is opdrachtgever van het grootschalige project. Gert Ekkelenkamp, regisseur cluster wegen en verkeer van de gemeente Steenwijkerland, weet nog precies waarom indertijd voor De Wekker als projectmanager werd gekozen. De capaciteit binnen de gemeente was op dat moment te beperkt om een dergelijk project te begeleiden. "De Wekker wist  hoe wij het als gemeente graag wilden hebben en wist hoe besluitvormingsprocessen bij gemeenten tot stand komen. Daarnaast had hij het totale bouwproces goed in zijn hoofd", vertelt hij. "Daarom hebben we hem gevraagd om een schets te maken en de mogelijkheden in beeld te brengen".


Stadsplan 2000 Steenwijk

Belangrijkste reden voor het project is het zichtbaarder maken van de monumentale stadswallen. De Gasthuispoort is de laatste poort die in het kader van het Stadsplan 2000 wordt heringericht. De Vendelweg wordt een 30km-weg en de aansluiting op Rams Woerthe wordt verbeterd. Om aan de toenemende parkeervraag te voldoen is een parkeervoorziening voor 220 personenauto’s ingepast. "Door deze integrale benadering hebben we ook de provincie Overijssel enthousiast weten te maken, wat heeft geleid tot een aanzienlijke financiële bijdrage", aldus Ekkelenkamp.

De Wekker: "De gemeente wenste een verdubbeling van de parkeercapaciteit naar 220 plaatsen. Belangrijke voorwaarde hierbij was dat het parkeerdek op zou gaan in de monumentale omgeving en dat het parkeerdek zeker geen jaren ‘70 concept moest worden."


Draagvlak creëren

Bijzonder is, dat het plan in razend tempo bedacht, ontwikkeld en uitgevoerd is. ATENSUS ontwikkelde in nauwe samenwerking met de gemeente, de klankbordgroep bestaande uit omwonenden en belangenverenigingen het ambitiedocument dat de basis vormde voor de herinrichting en de noodzakelijke bestemmingsplanwijziging.  

"Door alle belanghebbenden gedurende de voorbereiding en de daaropvolgende realisatie betrokken te houden, is veel draagvlak gecreëerd en zijn grote risico’s beheerst", aldus De Wekker. "Eenieder heeft zich in dit project maximaal ingezet en de opdrachtgever is tevreden over het resultaat: een uniek verdiept parkeerdek in een ruimtelijk gevoelige omgeving".


Marktconsultatie

De Wekker: "De vraag was of  het ontwerpen, bouwen en uiteindelijk onderhouden van het parkeerdek in de vorm van een innovatief contract aanbesteed kon worden. Om een duidelijk antwoord op deze vraag te krijgen werd adviesbureau Empaction uit Eindhoven ingeschakeld, een specialist op gebied van het ontwikkelen van parkeerlocaties. Rob Werkhoven van Empaction voerde hiervoor een marktconsultatie uit. "Wanneer kosten en kwaliteit een belangrijk gegeven is, is het van belang de deskundigheid van de markt vroeg in te schakelen. Dat is uiteindelijk goedkoper dan een uitgewerkt ontwerp door een architect te laten maken waarbij het maar de vraag is of de bouwaannemer gebruik kan maken van een gestandaardiseerd concept".


Gemotiveerd gekozen

Rob Werkhoven licht toe: "Op basis van de markconsultatie kon uiteindelijk goed gemotiveerd gekozen worden voor een design-  construct- en maintain contract als middel om het parkeerdek te bouwen. Hierdoor wordt de expertise van de aannemer in zowel het ontwerp als de bouwfase maximaal ingezet".

Empaction zorgde er voor dat de input van alle partijen, gemeente, adviseurs en klankbordgroep op een goede manier in de aanbestedingsdocumenten en contractdocumenten werd verwerkt. Tot slot is een kostenraming gemaakt, waarmee werd aangetoond dat de wensen binnen de door de gemeenteraad beschikbare middelen gerealiseerd konden worden. Werkhoven: "We probeerden zo goed mogelijk in te schatten wat het parkeerdek zou mogen kosten. Op die manier konden de offertes van de inschrijvende aannemers goed worden beoordeeld. En we wilden absoluut geen verrassingen achteraf".


Aanbesteding

De Wekker voegt toe: "We wilden voor de beste prijs/kwaliteitverhouding, de beste oplossing, passend binnen de strakke planning van het project. In december 2010 is de aanbesteding uitgezet waarbij vier aannemers zijn benaderd. Uiteindelijk had Aan de Stegge uit Twello de aanbieding met de beste prijs-kwaliteit verhouding. Bijzonder aan het door Aan de Stegge ontwikkelde concept is het uitgangspunt om het verdiepte parkeerdek in een open ontgraving te realiseren. Hierdoor behoefde geen stalen damwanden geslagen  te worden, maar werd een natuurlijk talud gecreëerd".


Grote voordelen

Jeroen Drenth van Aan de Stegge: "Dat was niet alleen economisch heel voordelig, maar kende ook een aantal andere voordelen. Zo is er sprake van natuurlijke ventilatie en komt er volop daglicht naar binnen, zodat mensen een veilig gevoel hebben. In dit parkeerdek zullen ook vrouwen en ouderen zich veilig voelen". Opmerkelijk aan de constructie van het parkeerdek  Gasthuispoort is, dat deze nog niet eerder in Nederland in deze vorm werd gebouwd. Gert Ekkelenkamp: "Steenwijk loopt hier echt mee voorop en we zijn ook erg trots op het nieuwe parkeerdek. We kunnen de komende jaren weer vooruit. We hebben keihard gewerkt om er voor te zorgen dat de het winkelgebied optimaal bereikbaar is tijdens de Sinterklaas- en kerstinkopen".


Samenwerkingplatform AT-lectus

De Wekker ziet het project Gasthuispoort als voorbeeld voor het resultaat van een integrale benadering van complexe projecten. "Doordat de juiste expertise is samengebracht en projectinformatie in ons  samenwerkingsplatform AT-lectus is samengebracht, hebben we het proces voor de gemeente inzichtelijk gehouden. Via dit platform is het mogelijk projectdocumenten zoals onder andere tekeningen, besprekingsverslagen, contractwijzigingen etc. met elkaar te delen, waarbij versiebeheer geautomatiseerd is. Ook de gemeentelijke toezichthouder, die in het kader van de omgevingsvergunning de uitvoeringstekeningen moest controleren, maakte gebruik van  dit platform.’ Meer informatie staat op www.atensus.nl.