GroenLinks Rotterdam

P E R S B E R I C H T

'Tunnelplan minister Schultz is vals dilemma'

Rotterdam, 23 november 2011

GroenLinks-fractievoorzitter Arno Bonte vindt dat verkeersminister Melanie Schultz Rotterdam met een vals dilemma opzadelt door de stad te laten kiezen tussen de aanleg van de Blankenburgtunnel of de Oranjetunnel. Beide tunnelvarianten hebben volgens GroenLinks grote nadelen.

Minster Schultz wil naast de Beneluxtunnel een extra tunnel onder de Nieuwe Waterweg aanleggen om de A15 en A20 met elkaar te verbinden. Volgens Bonte presenteert de minister echter eenzijdig de voordelen van zo'n verbinding en niet de nadelen. "Het tunnelplan van de minister heeft veel weg van een tunnelvisie", zegt Bonte. "In de kosten-baten analyse zijn alleen de te verwachten opbrengsten van de weg meegenomen en bijvoorbeeld niet het waardeverlies van natuur- en recreatiegebieden als gevolg van de aanleg van de weg."

Ook heeft de aanleg van de tunnel volgens Bonte een negatief effect op de doorstroming op de A20 en A15. "Ter hoogte van de tunnel kan het verkeer straks even wat sneller doorrijden, maar iets verderop komt het gewoon weer vast te staan. De tunnel zorgt bovendien voor meer verkeer, waardoor de files op de Rotterdamse ring niet afnemen, maar juist verergeren."

Morgen debatteert de Rotterdamse gemeenteraad over het voorstel van minister Schultz. Bonte zal het stadsbestuur voorstellen om beide varianten af te wijzen. "De 1,5 miljard die de aanleg kost, kunnen we beter aan andere dingen besteden. Bijvoorbeeld aan het terugdraaien van de miljoenenbezuiniging op het Rotterdamse openbaar vervoer." Andere gemeenten, zoals Schiedam, Vlaardingen en Maasluis hebben zich ook al kritisch uitgelaten over het tunnelplan van de minister.


---