Reed Business Events


Zorg2.0: Levens en geld (be)sparen dankzij gebruik Social Media

Cliënten treffen elkaar dagelijks op sociale netwerken. Ze gebruiken massaal nieuwe communicatievormen zoals Skype, Facebook en Twitter. Maar waar blijven hun artsen, verplegers en begeleiders? Het congres Zorg2.0 toont aan wat het gebruik van Social Media in de zorg concreet oplevert. Zorginstellingen, waaronder het Flevoziekenhuis, VUmc en GGZ Pameijer, presenteren hun ervaringen met Social Media. Zij bewijzen dat het gebruik van Social Media bijdraagt aan een betere kwaliteit van leven en een efficiëntere zorg. Zorg2.0 is een congres voor alle zorgprofessionals én voor hun cliënten. Omdat het essentieel is dat cliënten en zorgprofessionals elkaar goed begrijpen vertellen zij zelf (van clïent tot arts) over hun behoefte aan en ervaringen met Social Media en nieuwe communicatievormen.

"Fysiek contact is nog veel te heilig in de zorgsector. Terwijl de digitale ingang een heel goed startpunt kan zijn" Tineke van Uden, coach en opleider hulpverleners

"A Tweet per day, keeps the doctor away" Heleen Riper, senior onderzoeker e-mental health VU

Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen
09.00 Ontvangst


09.30 Welkom door dagvoorzitter
Lucien Engelen, directeur REshape & Innovatie Centrum UMC St. Radboud Ziekenhuis


09.40 De noodzaak van Social Media in de zorg Jankees Cappon, lid Raad van Bestuur Rijnstate zet uiteen hoe belangrijk het is dat alle stakeholders van zorg organisaties doordrongen raken van de toegevoegde waarde van Social Media. Bovendien geeft hij aan hoe cruciaal het is dat alle stakeholders een bijdrage leveren aan Social Media en dat het zich niet beperkt tot de afdeling communicatie.


9.55 Flevoziekenhuis: Levens besparen dankzij preventieve online zorg
Aukje van der Spank, cardioloog, Flevoziekenhuis, Almere In Flevoland wonen veel Hindoestanen. Hindoestanen hebben een genetische aanleg voor hart- en vaatziekte, met vaak diabetes tot gevolg. De Twitterkliniek startte samen met het Flevoziekenhuis een onderzoek in naar de online activiteiten van de doelgroep om Hindoestanen beter te kunnen bereiken en preventief te kunnen informeren over het gevolg van hun leefstijl en eetcultuur. Deze case bewijst eens te meer dat het cruciaal is om te weten waar uw cliënten zich online bevinden om ze te kunnen bereiken.


10.20 VUmc: 1 miljoen euro besparen op personeelswerving mede dankzij Social Media
Laura Baselaar, Strategie & Innovatie Arbeidsmarkt en Arbeidsmarktmanagement VUmc, Amsterdam
Dankzij herinrichten van recruitment, doelgroepgerichte segmentatie en inzet van Social Media bespaarde VUmc vorig jaar 1 miljoen euro aan personeelswerving. De recruiters zijn Social Media experts en weten precies waar hun doelgroep zit.


10.35 Cliënten aan het woord: "Wij zijn online maar onze begeleiders niet"
Veel begeleiders en teamleiders vinden internet eng en zijn bang de controle kwijt te raken. Dat weerhoudt hen er van om online te gaan terwijl hun cliënten wel van hen verlangen. Cliënten geven aan waarom Zorg2.0 voor hen belangrijk is en waarom ze willen dat hun begeleiders online benaderbaar zijn.


10.50 Pauze


11.15 Praktijkcases: Noodzaak van Social Media in de zorg


12.30 Pauze


13.30 Interactieve workshops: Aan de slag met Social Media en nieuwe communicatievormen


15.00 Pauze


15.30 Nieuwe communicatievormen die Zorg2.0 verder helpen Lucien Engelen toont enkele nieuwe communicatievormen die in andere landen succesvol worden ingezet in Zorg2.0. Hij presenteert daarnaast enkele businesscases uit de Verenigde Staten en trekt daar lering uit voor de Nederlandse markt.


16.15 Afsluiting en borrel

U kunt deelnemen aan één van de vijf praktijkcases en aan één van de vijf interactieve workshops.

Praktijkcases: Noodzaak van Social Media in de zorg

A. Ouderenzorg: Dankzij beeldschermzorg neemt de zorgbehoefte van de cliënten af
Janet de Visser, verpleegkundige, De Vierstroom, Gouda Positieve prikkels via e-inclusie (zoals beeldschermzorg) zorgen ervoor dat eenzame ouderen uit hun isolement raken en de zorgbehoefte afneemt. Via een beeldscherm kunnen zorgprofessionals en de cliënt met elkaar praten en elkaar zien. Beeldschermzorg is te gebruiken voor veel typen zorg zoals wondcontroles, het injecteren van insuline etc. Dankzij het wegvallen van de reistijd kunnen verpleegkundigen meer cliënten zien en neemt de zelfstandigheid van de patiënt toe.

B. Ziekenhuizen: Social Media Policy, ja en dan? Lucien Engelen, directeur Radboud REshape & Innovatie Centrum, UMC St. Radboud, Nijmegen.
Lucien Engelen geeft een overzicht van instellingen die een Social Media Policy hebben ingevoerd. Sommigen zorginstellingen kiezen voor een open omgeving en anderen voor een beveiligde omgeving. De voor- en nadelen van beide omgevingen worden nader toegelicht.

C. GGZ: Hoe bouw je een succesvolle community?
Liesbeth Meijnckens, adviseur E-Health Redmax, Miriam Hopmans, adviseur ontwikkeling empowerment GGz Pameijer, Clarissa Silva, ervaringsdeskundige, blogger en lid van PEP-team Pameijer Social Media bieden mogelijkheden voor empowerment en herstel van cliënten met langdurige psychische problemen. Het Empowerment team van Pameijer experimenteert volop. In communities met honderden deelnemers delen medewerkers en cliënten wat hen dagelijks bezighoudt. Dit betekent: uitwisselen van informatie, zorg voor elkaar, beleidsbeïnvloeding vanuit cliënten en niet te vergeten leuke gesprekken met elkaar. Hoe bouw je een succesvolle community op? Wat zijn de do's en dont's? Waar begin je en hoe zorg je ervoor dat mensen zich aansluiten? Kortom, wat komt er kijken bij community management?

D. VGZ: Wat levert online conversatie met cliënten op? Karin Luidens, manager recruitment, Amerpoort
Amerpoort heeft veel volgers en gaat de conversatie met de volgers aan. Wat levert de conversatie met cliënten concreet op? Informatie over de cliënt? Informatie over de diensten van de instelling? Is de zorg hierdoor verbeterd? Heeft de dialoog bijgedragen aan een tevreden cliënt die hierdoor minder gebruik maakt van de zorg? En dragen Social Media bij aan een efficiëntere en goedkopere zorg?

E. Jeugdgezondheidszorg: De noodzaak van Social Media moet nog verder doordringen.
Laurent de Vries, directeur, GGD
Volgens de Social Media monitor blijft de GGD achter op andere zorginstellingen met betrekking tot de dialoog met de cliënt. Waarom is dat zo? Dient de jeugd niet bij uitstek via nieuwe media te worden bereikt? Zijn er voorbeelden van GGD's die de dialoog met de jeugd zijn aangegaan? Heeft het hen en de cliënt iets concreets opgeleverd?

Interactieve workshops: Aan de slag met Social Media en nieuwe communicatievormen

F. Ouderenzorg: Skypen voor ouderen.
Joost Schrage, eigenaar en oprichter Twitterkliniek Nederland telt 200.00 extreem eenzame ouderen. Ze zijn vaak slecht ter been en familie en buren leiden hun eigen leven. Depressieve klachten of vereenzaming kunnen hiervan het gevolg zijn. Skypen kan bijdragen aan de participatie van ouderen aan hun omgeving. Tijdens deze workshop leren teamleiders te Skypen en hoe ze dit moeten overbrengen op de werkvloer en aan de cliënt. (Bij deelname eigen laptop of smartphone vereist.)

G. Verpleegkundigen: To Tweet or not to Tweet?
Trudie Gerritsen, manager HR Tergooiziekenhuizen, Hester de Beijer recruiterTergooiziekenhuizen en een verpleegkundige, Tergooiziekenhuizen
Twitteren verpleegkundigen? Waarover gaat dat dan? Wat willen ze er mee bereiken en wat hebben ze bereikt voor de beroepsgroep, voor hun patiënten en voor henzelf? Mag je als verpleegkundige alles Twitteren? Wat kan wel en wat kan niet?

H. GGZ en Jeugdzorg: Aan de slag met Twitter
Renate Wijma, eigenaar en oprichter Twitterkliniek Als teamleider moet je medewerkers instrueren hoe je de psychiatrische patiënt kan leren Twitteren. Bewezen is immers dat herstel wordt bespoedigd als de patiënt actief is op Twitter (of andere Social Media). Maar hoe Twitter je? Zo maakt u van uw Twitter campagne/strategie/plan een succes. (Bij deelname eigen laptop of smartphone vereist.)

I.VGZ: Aan de slag met Hyves
Annet van Betuw, trainer workshops sociale media, VanBetuwAdvies Tijdens deze workshop is er aandacht voor het thema E-inclusie. Waarom zouden mensen met een verstandelijke beperking toegang tot Social Media moeten hebben? Daarna kunnen alle deelnemers aan de slag met Hyves. Dit is de dienst waar mensen met een verstandelijke gehandicap het meest gebruik van maken. Vragen als: Wat is de meerwaarde van contact met je cliënt via Hyves? Wat kun je beter niet doen, wat moet je juist wel doen. Er zullen tijdens de workshop twee ervaringsdeskundigen aanwezig zijn: een begeleider die met zijn patiënt ter ondersteuning contact heeft via Hyves. (Bij deelname eigen laptop of smartphone vereist.)

J. To Tweet or not to Tweet? Wat kan wel en wat kan niet? Bertho Nieboer, gynaecoloog, Rijnstate (m.i.v. 1 september UMC St. Radboud, Nijmegen) Bertho Nieboer is actief op Twitter en heeft een Twitterspreekuur. Hij deelt zijn ervaringen, laat zien waar artsen over twitteren en wat ze er mee willen bereiken voor de beroepsgroep, voor hun cliënten en voor henzelf. Welke informatie moet je juist delen en welke absoluut niet?

Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen

Data en locatie

Donderdag 24 november 2011
Meeting Plaza te Maarssen

De toegangsprijs bedraagt voor:

EUR 240,- per persoon (excl.btw) | Verpleegkundigen/verzorgenden/ activiteitenbegeleiders/teamleiders of een soortgelijke functie EUR 340,- per persoon (incl.btw) | Managers/leden directie of raad van bestuur/ artsen/specialisten of een soortgelijke functie

Abonnees van Zorgvisie/Nursing/TvV/TvZ/AS ontvangen een korting van EUR
50,- op de toegangsprijs. Deze korting geldt alleen voor particuliere abonnees, niet voor instellingsabonnementen. Instellingen kunnen gebruik maken van een groepsprijs (vanaf 10 personen).

Accreditatie
Het congres Zorg2.0 Levens en geld (be)sparen dankzij gebruik Social Media is geaccrediteerd door de Accreditatiecommissie van het kwaliteitsregister Verpleegkundigen en Verzorgenden, Accreditatie voor artsen en specialisten wordt aangevraagd bij het Accreditatie Bureau Algemene Nascholing (ABAN) voor 5 punten.

Aanmelden
U kunt zich aanmelden tot 17 november. Bij annulering wordt respectievelijk 50 en 25 euro excl btw in rekening gebracht. Annuleren kan alleen schriftelijk. Op en na 17 november is annuleren niet meer mogelijk, wel kunt u uw toegangsbewijs overdragen aan een ander. De toewijzing van toegangsbewijzen en de praktijkcases/workshops geschiedt op volgorde van binnenkomst. Meld u aan via
www.reedbusinessevents.nl/gezondheidszorg. U ontvangt direct een bevestiging van uw aanmelding in uw mailbox.

Informatie
Reed Business, Events Gezondheidszorg, tel. 020-5159608 of events-gezondheidszorg@reedbusiness.nl.

Aanmelden 30e Oncologiedagen voor verpleegkundigen

Voor vragen over de inschrijving kunt u zich wenden tot: Reed Business Events
Gezondheidszorg
Postbus 152

1000 AD Amsterdam
Telefoon 020 - 515 96 08
Fax 020 - 515 96 88
E-mail events-gezondheidszorg@reedbusiness.nl