Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC)
sein!
Nieuwe tentoonstelling: Es muss sein!
Share |
Publicatiedatum: 7 november 2011 | PERSBERICHT
Aandachtsgebieden: Patiënt en zorg
Hans de Bruijn
24 november t/m 15 januari 2012
Leiden - Vanaf 24 november is in de Galerie van het Leids Universitair
Medisch Centrum (LUMC) de tentoonstelling Es muss sein! te zien. De
tentoonstelling geeft een overzicht van schilderijen die de Leidse
schilder Hans de Bruijn (1959) vanaf 2006 heeft gemaakt. De titel van
de tentoonstelling verwijst naar de tentoonstelling Muss es sein? nu te
zien in de nieuwe tentoonstellingsruimte van Achmea in Leiden. Terwijl
de tentoonstelling in Achmea de nadruk legt op schilderijen die Hans de
Bruijn onder meer maakte van ruïnes van het geboortehuis van Rembrandt
in Leiden, toont Galerie LUMC met name portretten van schilders waarmee
Hans de Bruijn de schilderkunst het woord wil geven.
Rode draad in het oeuvre van Hans de Bruijn is zijn belangstelling voor
de schilderkunst met thema's uit de 18^de eeuwse Romantiek. Hij
schildert historische gebouwen of overblijfselen daarvan, waarbij de
nadruk ligt op een nostalgisch verlangen naar iets wat niet meer is:
het landschap als spiegel van het gemoed. De tentoonstellingen in
Achmea en Galerie LUMC zijn een ode van Hans de Bruijn aan de traditie
van de schilderkunst
Portretten
Hans de Bruijn, Waterlelievijver, olieverf/doek, 210 x 400cm., 2008 In
Galerie LUMC zijn onder meer portretten te zien van bekende schilders,
voorgangers die De Bruijn bewondert en die zich, net als de 18^de
eeuwse Romantici, lieten inspireren door de overweldigende natuur. De
Bruijn's portretten zijn levensgrote werken waarin de kunstenaars in
hun eigen omgeving zijn geschilderd. We zien de impressionistische
schilder Claude Monet (1840-1926) temidden van zijn begroeide tuin, aan
de oever van zijn vijver. Hij heeft een schilderspalet in de hand en
tuurt in het water op zoek naar dat wat hij op doek zal vastleggen.
Mark Rothko (1903-1970) staat in `zijn' schilderij met zijn rug naar de
toeschouwer gekeerd. Hij kijkt naar het grote, witte niets, de leegte
die hij in zijn schilderijen met kleur betekenis zal geven.
William Mallord Turner
Naast portretten, toont De Bruijn een serie kleine schilderijen,
geïnspireerd door de aquarellen en schetsen van zeegezichten van de
Engelse schilder William Mallord Turner (1775-1851). Hij maakte een
serie van honderd kleine schilderijen als een hommage aan Turner, die
een meester was in het verbeelden van de invloed van de
weersgesteldheid op het landschap. Laaghangende mist, een zware,
donkere onweerslucht vertaalt De Bruijn in kleine witte monochrome
doekjes met hier en daar zwarte accenten. Het gaat Hans de Bruijn
hierbij niet om het schilderen van details ontleend aan de natuur, het
gaat hem om de weergave van het landschap van de schilderkunst.