Universiteit Leiden

Een vliegtuig leasen, hoe doe je dat?

Een derde van alle vliegtuigen die gebruikt worden in de commerciële luchtvaart is niet in het bezit van de luchtvaartmaatschappij, maar wordt geleased. Internationaal-luchtrechtdeskundige Donal Hanley onderzocht de ingewikkelde juridische aspecten van zoân leaseovereenkomst. Promotie op 24 november.

Huis kopen

Passagiers zitten vaker dan ze weten in een geleased toestel.

Passagiers zitten vaker dan ze weten in een geleased toestel.

Veel vliegmaatschappijen kiezen ervoor om toestellen te leasen in plaats van ze te kopen. Dat is te vergelijken met de keuze om een huis te kopen of te huren. âAls je geen geld hebt of niet te lang aan een huis vast wilt zitten, kies je vaak voor huren. Luchtvaartmaatschappijen maken diezelfde afwegingâ, legt Hanley uit. âHet is eenvoudig te achterhalen of de Boeing waarmee je naar Spanje vliegt, geleased of gekocht is. Boven de deur hangt een plakkaat waarop staat door wie het toestel gemaakt is, gevolgd door een serienummer. Als het vliegtuig geleased is, hangt er een ander plaatje naast met de naam van het leasebedrijf en de naam van de bank die de hypotheek verstrekt.â

Internationaal luchtrecht

Donal Lanley: 'Veel juridische en commerciële uitdagingen....'

Donal Lanley: 'Veel juridische en commerciële uitdagingen....'

Aanvankelijk had de promovendus vooral ervaring met de praktische kant van het leasen van vliegtuigen. Hij werkte als jurist voor de Aviation Capital Group die zoân 250 toestellen over de hele wereld heeft. âHet verbaasde me dat weinig advocaten die te maken hebben met het leasen van vliegtuigen bekend zijn met internationaal luchtrecht. De meeste van hen hebben een financiële achtergrond. Ik kwam erachter dat het belangrijk is om die kloof te dichten. Vliegtuigleaserecht en financieel recht zijn namelijk niet los te zien van internationaal luchtrecht.â

Kostbaar

Het sluiten van een leaseovereenkomst is een heel technisch verhaal, waar veel juridische en contractuele haken en ogen aan zitten. Het onderhandelen over een duur gevaarte als een vliegtuig is een kostbare aangelegenheid, omdat er heel wat juristen bij komen kijken. Hanley somt op: âAdvocaten van de leasemaatschappij moeten onderhandelen met advocaten van het bedrijf dat het toestel verkoopt, met advocaten van de bank die het geld lenen om het toestel te kunnen kopen en met advocaten van de vliegmaatschappij die het toestel willen leasen. Ook moeten ze rekening houden met internationale verdragen en nationale wetgeving. Veel juridische en commerciële uitdagingen dus.â

Failliet

Een complex voorbeeld waarbij internationaal luchtrecht een rol speelt, is het terugnemen van een toestel als een vliegmaatschappij failliet gaat of niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Dat kan goedschiks of kwaadschiks. âHet kan voorkomen dat je aan de hand van een rechterlijk bevel het vliegtuig in hechtenis moet nemen. Het is afhankelijk van de wetgeving in het betreffende land, of dat mogelijk is of niet. Als het niet mogelijk is, moet er iemand naar het vliegveld om te kijken waarheen het vertrekt. Als je weet waar het toestel aankomt, kun je daar met een gerechtelijk bevel het toestel opwachten. Van te voren mag de vliegmaatschappij natuurlijk van niets weten, anders kan de piloot een andere route nemen.â

Promotie

Donal Hanley LL.M
Aircraft Operating Leasing: A Practical and Legal Analysis in the Context of Public and Private International Air Law Donderdag 24 november 2011, 17:15 uur
Academiegebouw
Faculteit: Rechtsgeleerdheid
Promotoren: prof.dr. P.M.J. Mendes de Leon en prof.dr. D.H. Bunker (McGill University)