Gemeente Leidschendam-Voorburg



* Nieuws 2011

Geluidhinder RandstadRail in Voorburg

24 november 2011 - Het geluidniveau van RandstadRail hangt nauw samen met het onderhoud van het spoor. Bij te weinig onderhoud voldoet RandstadRail niet aan de Wet geluidhinder. Dat blijkt uit recente onderzoeken. Burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg willen dat het stadsgewest Haaglanden, als beheerder van de spoorweg, de geluidproductie van het spoor permanent blijft volgen en daar een onderhoudsprogramma aan koppelt. Omdat zo'n `eeuwigdurend' intensief akoestisch onderhoudsprogramma een kostbare aangelegenheid is, willen zij dat Haaglanden onderzoekt of een geluidsscherm op den duur wellicht voordeliger is.

Structureel onderhoud
Sinds de lightrailvoertuigen van RandstadRail het treinvervoer op de Sprinter- en de Hofpleinlijn hebben overgenomen, ervaren aanwonenden in Voorburg meer geluidhinder dan voor die tijd. Uit recente geluidmetingen blijkt dat RandstadRail meer geluid veroorzaakt dan vooraf was berekend. De onderhoudssituatie van het spoor heeft daar veel invloed op. Na slijpen van het spoor daalt de geluidproductie met 4 tot 5 decibel, maar die is dan nog 1,3 decibel hoger dan vooraf was berekend.
Om aan de wet te voldoen is structureel onderhoud aan het spoor noodzakelijk. De gemeente pleit dan ook voor een permanent akoestisch volgsysteem met onderhoudsprogramma om binnen de normen van de Wet geluidhinder te blijven. Burgemeester en wethouders dringen bij Haaglanden aan op nader onderzoek naar de kosten van een fysieke afscherming in verhouding tot de kosten van een doorlopend intensief akoestisch onderhoudsprogramma.