Verdonck, Klooster & Associates

Overheidsprijs voor directeur Iederz gemeente Groningen, Peter Teesink

donderdag, 24 november, 2011 - 12:39

Peter Teesink is gisteravond in de Ridderzaal in Den Haag uitgeroepen tot Overheidsmanager van het Jaar 2011. Hij ontving, in aanwezigheid van kopstukken uit de overheid, politiek en het bedrijfsleven, de award uit handen van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Piet Hein Donner. Juryvoorzitter Johan Remkes prees Teesink om het maatschappelijk rendement van zijn aanpak in de sociale werkvoorziening.

De heer Peter Teesink is in 2004 benoemd tot algemeen directeur van Iederz, het arbeidsontwikkelbedrijf (voorheen sociale werkvoorziening) van de gemeente Groningen. Een sector waar het gaat om mensen, producten en politiek en waar grote bezuinigingen moeten worden doorgevoerd. Teesink heeft de organisatie omgebouwd tot een eigentijds sw-bedrijf. Voor de manier waarop hij de medewerkers bij deze koerswijziging heeft betrokken, heeft Iederz onlangs een innovatieprijs HRM ontvangen. Peter Teesink is per 1 november 2011 benoemd tot concerndirecteur gemeente Groningen met de maatschappelijke sector als domein.

De jury heeft respect voor het feit dat het hem is gelukt essentiële veranderingen door te voeren met oog voor de mensen om wie het gaat. De heer Teesink is een koersvaste leider die zijn mensen ruimte geeft om vanuit de eigen kracht te werken.

De andere genomineerden voor deze prestigieuze prijs waren:


- Paul Huijts werkt vanaf 2004 bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, eerst als plaatsvervangend secretaris-generaal en later als directeur-generaal Volksgezondheid. In deze functie heeft hij een centrale rol in het beheersen van de veelvuldige crises met gevolgen voor de volksgezondheid, zoals de recente Mexicaanse griep en de Q-koorts. Daarbij is van belang niet alleen draagvlak te bereiken binnen het eigen departement en bij andere departementen, maar ook bij de vele kritische professionele organisaties en bij de bevolking.

Hij wordt door de jury geroemd vanwege zijn ambtelijke professionaliteit en talenten en prestaties als crisismanager in een verdeeld maatschappelijk veld. De heer Huijts is een dynamisch en proactief leider met de nadruk op het vermogen tot verbinding.


- Barend Rombout heeft in 2006 -vanuit de Keten Handhaving van de gemeente Rotterdam- Bureau Frontlijn opgericht. Het bureau is werkzaam in de frontlijn van de stad, de oude wijken en de probleemgebieden als het gaat om veiligheid, criminaliteit, sociale achterstanden, vreemdelingenproblematiek en fysieke woonomgeving. Samen met een team van medewerkers en tientallen studenten per jaar wordt maatwerk geleverd en staat de mens centraal. Onder zijn leiding zijn verschillende methodieken ontworpen en zijn innovatieve programma's tot stand gebracht.

De jury is onder de indruk van de wijze waarop resultaten zijn geboekt in de aanpak van probleemgezinnen in achterstandswijken. De heer Rombout is een authentiek leider met lef, die tegen de stroom in -dus soms ook weerstanden oproept- zaken voor elkaar krijgt.

Jonge Ambtenaar van het Jaar
Pieter van Hofwegen deed een oproep aan de overheid om vooral in te zetten op kwaliteit. Hij gaf aan dat ambtenaren meer over de grenzen van de eigen afdelingen en departementen moeten kijken.

De Overheidslezing 2011
Tijdens de uitreiking in de Ridderzaal hield de minister van Veiligheid en Justitie, Ivo Opstelten de Overheidslezing 2011. Hij sprak over de overheidsmanager van het toekomst en de emancipatie van de professional.

Jury
De jury van de verkiezing 2011 bestond uit:
Johan Remkes, voorzitter, Jet Bussemaker, Erik Heijdelberg, Judith Meulenbrug, Mirko Noordegraaf, Albertine van Vliet-Kuiper, Bernard Wientjes en Peter Zevenbergen.

Dit jaar werd de prijs voor de 14e keer toegekend. Een prijs die zich uitstrekt over de hele publieke sector.

De stichting Verkiezing Overheidsmanager van het Jaar, onder leiding van bestuursvoorzitter Thom de Graaf, brengt bijzondere topambtenaren onder de aandacht met als doel een positieve bijdrage te leveren aan het imago van de overheidsmanager. De kwaliteit van de overheid wordt bepaald door deskundigheid en competenties van de medewerkers. De manager speelt hierbij een cruciale rol. Naast maatschappelijke betrokkenheid, noodzakelijke talenten en passie, moet de overheidsmanager signalen uit de samenleving kunnen vertalen naar de politiek en de dienstverlening organiseren richting de burger.