NVLF



---

24 november 2011
Algemeen

Oud-studenten Hogeschool Utrecht winnen Bachelor Logopedieprijs 2011

Eervolle vermelding voor Hogeschool Zuyd en Hogeschool Windesheim.

Vier voormalig logopediestudenten van de Hogeschool Utrecht hebben de Bachelor Logopedieprijs 2011 in de wacht gesleept. Anne-Marie van den Berg, Janneke Verbeek, Mieke de Wit en Rianne van der Reijden schreven de winnende scriptie Constraint induced aphasia therapy (CIAT) in de revalidatiefase. Juryvoorzitter dr. B. van den Bogaerde roemde hun casestudy om zijn originaliteit en heldere onderzoeksopzet. De bekendmaking vond plaats bij de NVLF na afloop van de presentaties van de zes genomineerde scripties.

De Constraint Induced Aphasia Therapy (CIAT) is een intensieve groepstherapie voor patiënten met afasie. Ze worden gedwongen om verbaal te communiceren zonder gebruik te maken van compensatiestrategieën. De vier inmiddels afgestudeerde logopedisten onderzochten de uitvoerbaarheid en effectiviteit van CIAT binnen Revalidatiecentrum de Trappenberg.
Gedurende twee weken kregen twee patiënten dagelijks drie uur therapie tijdens de revalidatiefase. Ze ondergingen op drie momenten een taaltests. CIAT blijkt in de praktijk uit te voeren en de taal van de patiënten te verbeteren.

Verder kregen twee scripties een eervolle vermelding vanwege de bruikbare producten voor het werkveld. `De luisterkubus' van Sanne van Kessel en Kim Peters (Hogeschool Zuyd) en `De vragenlijst communicatievaardigheden gesprekspartner ' van Nina Blom en Renate Lindner (Hogeschool Windesheim) werden apart in het zonnetje gezet. De genomineerde scripties waren ingezonden door de logopedieopleidingen van de Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Utrecht, Hogeschool Rotterdam, Fontys Hogeschool Eindhoven, Hogeschool Zuyd Heerlen en Hogeschool Windesheim Zwolle.

De Bachelor Logopedieprijs werd voor de zesde keer uitgereikt. De beroepsvereniging van logopedisten NVLF en het landelijk Studierichtingsoverleg Logopedie (SRO-Logopedie) hebben de prijs in 2006 in het leven geroepen voor een bijzonder verdienstelijk afstudeerproject, dat door studenten logopedie in het kader van hun bacheloropleiding is geschreven. Deze prijs vormt een extra stimulans voor pas afgestudeerde logopedisten en geeft een zetje aan het werkveld om onderzoeksresultaten naar de praktijk te vertalen.