Stadsdeel Amsterdam Centrum
---
Meer geld naar fietsparkeren
"De fiets moet niet ten onder gaat aan het eigen succes"
24 november 2011
"We hebben in Amsterdam veel te lang toegestaan dat een fietsenstalling
iets optioneels was. Als het aan mij ligt kan dat in de toekomst niet
meer" Dat zegt Jeanine van Pinxteren, stadsdeel voorzitter van
stadsdeel Centrum vandaag in het Parool. "Net als met auto's moeten het
normaal zijn dat bedrijven voor fietsen ook plekken reserveren en
creëren."
"Jarenlang is het beleid voornamelijk gericht geweest op de rijdende
fietser. Maar nu is het tijd dat we iets doen. Er moet en er zal een
mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden en dus gaat het de stad
energie en mankracht kosten." In de binnenstad is het aantal
fietsbewegingen in de ochtendspits sinds 1990 echter met 130 procent
toegenomen. In de top 10 van drukste routes staan zes straten in de
binnenstad; de Marnixstraat, Weteringschans, Weesperzijde ,
Spui,Weteringlaan en Jodenbreestraat. Van Pinxteren pleit daarom onder
meer voor fietsstraten, waarbij de fietser de hoofdgebruiker is en de
auto zich moet aanpassen, en meer parkeervoorzieningen voor fietsen.
"De afgelopen jaren hebben we veel tijd en energie gestoken in het
faciliteren van de autogebruiker. Het is tijd dat we onze aandacht
verschuiven naar de fietser."
Fietsparkeerprobleem
Het parkeren van fietsen wordt in de binnenstad een steeds groter
probleem. Door de explosieve stijging van het aantal fietsen, vormen
zich met name in de binnenstad steeds meer knelpunten. Onderzoek wijst
van O&S wijst uit dat niet alleen het gebied rondom Centraal Station
een fietsparkeerprobleem heeft. Uit het onderzoek blijkt dat maar
liefst 31 procent het station de meest vervelende plek vindt om de
fiets te parkeren. CS wordt gevolgd door het Leidseplein (5,2 procent),
de Dam (4,3), het Muntplein (1,9) en de Bijenkorf (1). "Fietsen is heel
goed, voor mensen en voor de stad. Mensen moeten vooral blijven
fietsen! Maar we hebben tegenwoordig zo enorm veel fietsen in de stad.
De fiets moet niet ten onder gaat aan het eigen succes".
Investeren in fietsparkeerplaatsen
Stadsdeel Centrum heeft de afgelopen tijd veel geld en energie gestoken
in de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen. De capaciteit
hiervan in de binnenstad is sinds 2007 toegenomen van bijna 34.000 naar
meer dan 43.000. Van Pinxteren pleit daarom ook voor meer geld voor
fietsenstallingen. Zij wil graag meer ondergrondse fietsenstallingen;
"Bijvoorbeeld onder het Beursplein en het Leidseplein". Zij is géén
voorstander van betaald parkeren voor fietsen: "Ik vind dat wij eerst
moet zorgen voor voldoende plekken om de fiets te parkeren.
Fietsstallingen meenemen in bouwprojecten
We hebben in Amsterdam veel te lang toegestaan dat een fietsenstalling
iets optioneels was .Bij verschillende bouwprojecten stonden
ondergrondse fietsenstallingen ingetekend. Door oplopende kosten
sneuvelden deze wel eens. Dat kan in de toekomst niet meer, daar gaan
we op toezien. Net als met auto's moeten bedrijven voor fietsen ook
plekken reserveren en creëren."
Mentaliteitsverandering
"Het is belangrijk dat wij als bestuurders er alles aan doen om meer
fietsparkeergelegenheden te creëren. Maar dat is niet alles. Er moet
een ook mentaliteitsomslag plaatsvinden. Mensen moeten eraan gaan
wennen dat je niet overal zomaar je fiets kan neerzetten" stelt van
Pinxteren. "Kijk rond in de stad, kijk eens bij het Leidseplein en bij
de Munt en je ziet dat het een chaos is. Wie op een uitgaansavond bij
de Stadschouwburg kijkt, die ziet een gebouw dat omsingeld is door
fietsen. Voor de nooduitgangen, dwars op de stoepen. Dat kan gewoon
niet."
Fietscoaches
In december gaat stadsdeel Centrum een proef doen met fietscoaches op
het Muntplein. "Centrum heeft heel bewust gekozen voor de Munt als
plaats om de fietscoach als eerst in te zetten. Voor Amsterdam CS zijn
de problemen van een andere omvang", zegt Van Pinxteren. "CS telt
zoveel aanvoerroutes, dat is bijna niet te behappen. "Het Muntplein is
een stuk overzichtelijker. Daar hebben wij onlangs ook nog twee
fietspontons neergelegd. Deze worden nog onvoldoende gebruikt. De
fietscoaches gaan mensen op deze plekken wijzen"
Op deze pagina
---