Stadsdeel Amsterdam Centrum


---

Meer geld naar fietsparkeren

"De fiets moet niet ten onder gaat aan het eigen succes"

24 november 2011

"We hebben in Amsterdam veel te lang toegestaan dat een fietsenstalling iets optioneels was. Als het aan mij ligt kan dat in de toekomst niet meer" Dat zegt Jeanine van Pinxteren, stadsdeel voorzitter van stadsdeel Centrum vandaag in het Parool. "Net als met auto's moeten het normaal zijn dat bedrijven voor fietsen ook plekken reserveren en creëren."

"Jarenlang is het beleid voornamelijk gericht geweest op de rijdende fietser. Maar nu is het tijd dat we iets doen. Er moet en er zal een mentaliteitsverandering moeten plaatsvinden en dus gaat het de stad energie en mankracht kosten." In de binnenstad is het aantal fietsbewegingen in de ochtendspits sinds 1990 echter met 130 procent toegenomen. In de top 10 van drukste routes staan zes straten in de binnenstad; de Marnixstraat, Weteringschans, Weesperzijde , Spui,Weteringlaan en Jodenbreestraat. Van Pinxteren pleit daarom onder meer voor fietsstraten, waarbij de fietser de hoofdgebruiker is en de auto zich moet aanpassen, en meer parkeervoorzieningen voor fietsen. "De afgelopen jaren hebben we veel tijd en energie gestoken in het faciliteren van de autogebruiker. Het is tijd dat we onze aandacht verschuiven naar de fietser."

Fietsparkeerprobleem

Het parkeren van fietsen wordt in de binnenstad een steeds groter probleem. Door de explosieve stijging van het aantal fietsen, vormen zich met name in de binnenstad steeds meer knelpunten. Onderzoek wijst van O&S wijst uit dat niet alleen het gebied rondom Centraal Station een fietsparkeerprobleem heeft. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 31 procent het station de meest vervelende plek vindt om de fiets te parkeren. CS wordt gevolgd door het Leidseplein (5,2 procent), de Dam (4,3), het Muntplein (1,9) en de Bijenkorf (1). "Fietsen is heel goed, voor mensen en voor de stad. Mensen moeten vooral blijven fietsen! Maar we hebben tegenwoordig zo enorm veel fietsen in de stad. De fiets moet niet ten onder gaat aan het eigen succes".

Investeren in fietsparkeerplaatsen

Stadsdeel Centrum heeft de afgelopen tijd veel geld en energie gestoken in de uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen. De capaciteit hiervan in de binnenstad is sinds 2007 toegenomen van bijna 34.000 naar meer dan 43.000. Van Pinxteren pleit daarom ook voor meer geld voor fietsenstallingen. Zij wil graag meer ondergrondse fietsenstallingen; "Bijvoorbeeld onder het Beursplein en het Leidseplein". Zij is géén voorstander van betaald parkeren voor fietsen: "Ik vind dat wij eerst moet zorgen voor voldoende plekken om de fiets te parkeren.

Fietsstallingen meenemen in bouwprojecten

We hebben in Amsterdam veel te lang toegestaan dat een fietsenstalling iets optioneels was .Bij verschillende bouwprojecten stonden ondergrondse fietsenstallingen ingetekend. Door oplopende kosten sneuvelden deze wel eens. Dat kan in de toekomst niet meer, daar gaan we op toezien. Net als met auto's moeten bedrijven voor fietsen ook plekken reserveren en creëren."

Mentaliteitsverandering

"Het is belangrijk dat wij als bestuurders er alles aan doen om meer fietsparkeergelegenheden te creëren. Maar dat is niet alles. Er moet een ook mentaliteitsomslag plaatsvinden. Mensen moeten eraan gaan wennen dat je niet overal zomaar je fiets kan neerzetten" stelt van Pinxteren. "Kijk rond in de stad, kijk eens bij het Leidseplein en bij de Munt en je ziet dat het een chaos is. Wie op een uitgaansavond bij de Stadschouwburg kijkt, die ziet een gebouw dat omsingeld is door fietsen. Voor de nooduitgangen, dwars op de stoepen. Dat kan gewoon niet."

Fietscoaches

In december gaat stadsdeel Centrum een proef doen met fietscoaches op het Muntplein. "Centrum heeft heel bewust gekozen voor de Munt als plaats om de fietscoach als eerst in te zetten. Voor Amsterdam CS zijn de problemen van een andere omvang", zegt Van Pinxteren. "CS telt zoveel aanvoerroutes, dat is bijna niet te behappen. "Het Muntplein is een stuk overzichtelijker. Daar hebben wij onlangs ook nog twee fietspontons neergelegd. Deze worden nog onvoldoende gebruikt. De fietscoaches gaan mensen op deze plekken wijzen"

Op deze pagina

---