Landelijk Aktie Komitee Scholieren
Laks en scholieren.com organiseren online debat over sociale media
In de Week van de Mediawijsheid starten LAKS en Scholieren.com een
online debat over sociale media in het onderwijs. Zes op de tien
scholieren vindt dat er regels moeten komen over wat docenten wel en
niet via sociale media mogen zeggen tegen hun leerlingen. Daarnaast
zijn de meeste scholen zijn nog altijd niet thuis op Twitter, Hyves en
Facebook.
Doel van het debat? Een door scholieren geschreven richtlijn sociale
media voor middelbare
scholen.
Deelnemers? Danny Mekic (ICT-deskundige, jonge ondernemer), Remco
Pijpers (directeur stichting Mijn Kind Online), Lisette van Vliet
(redacteur EenVandaag jongerenpanel), Chanine Drijver (voorzitter LAKS)
en enkele honderden scholieren en studenten. Stichting Discussiëren Kun
Je Leren volgt het debat en wijst de winnende debaters aan.
LAKS en Scholieren.com begrijpen de zorgen van scholen als het gaat om
sociale media, maar zien ook de fantastische mogelijkheden hiervan voor
het onderwijs.
Ruim één op de vier scholieren heeft via sociale media contact met
docenten, blijkt uit recent onderzoek onder 1600 scholieren door
EenVandaag en Scholieren.com. Verschillende dreigtweets en als grap
bedoelde bommeldingen haalden dit jaar de media. Ook gebruiken veel
scholieren en masse Twitter om even lekker hun frustraties bot te
vieren, over bijvoorbeeld hun leraar.
Zowel de informatielijn van het LAKS, als het forum van Scholieren.com
ontvangen steeds vaker vragen over hoe om te gaan met sociale media.
"Bij ons op school is er veel commotie over de nieuwe rectrix die
allemaal nieuwe, strengere regels bedenkt. Nu is ze vandaag een aantal
klassen binnengestormd om (specifieke) leerlingen te vertellen dat ze
niet meer over de school mogen twitteren. De schoolleiding checkt dus
gewoon onze tweets. Mag dat zomaar?" schrijft een lid op het
Scholieren.com
forum.
Chanine Drijver, voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren
vindt dat scholieren met een publieke twitteraccount het verkeerde
platform kiezen om hun kwetsende
opmerkingen te ventileren. "Als jij in normale taal zegt wat jij vindt
van jouw school, dan mag dat. Het is je goed recht om een eigen mening
te hebben over jouw school en je
onderwijs."
"Maar de school moet niet bang zijn voor sociale media," vervolgt
Drijver. "Ze kunnen kritiek van scholieren juist op een positieve
manier inzetten: het is gratis advies van de leerlingen
onderwijsgebruikers. Zie het als user feedback. De school zou in
gesprek moeten gaan met leerlingen over het gebruik van sociale media
en eventueel samen regels opstellen."
Om dat proces aan te moedigen is er vanaf nu tot 7 december een online
debat op het forum van Scholieren.com. De hoofdredacteur van
Scholieren.com, Simon Steenhuis:
"Omdat Scholieren.com zo druk bezocht wordt, zijn we in de positie om
zo'n debat op gang te brengen. Dat doen we graag."
"We merken aan alles dat het onderwerp speelt, ook scholen benaderen
ons voor advies," aldus Steenhuis. "De nadruk in het debat ligt nu op
de problemen die sociale media creëren,
ik zie het als een uitdaging om in het debat ook aandacht te geven aan
de fantastische nieuwe mogelijkheden die het biedt."
Er worden bijdragen van enkele honderden scholieren en studenten
verwacht de komende twee weken. Op basis van de input zal het LAKS een
richtlijn sociale media voor scholen
schrijven, die wordt in januari aangeboden aan de minister van
Onderwijs Marja van Bijsterveldt.
------------------
Mee debatteren kan op het forum van scholieren.com
Deel |