Landelijk Aktie Komitee Scholieren

Laks en scholieren.com organiseren online debat over sociale media

In de Week van de Mediawijsheid starten LAKS en Scholieren.com een online debat over sociale media in het onderwijs. Zes op de tien scholieren vindt dat er regels moeten komen over wat docenten wel en niet via sociale media mogen zeggen tegen hun leerlingen. Daarnaast zijn de meeste scholen zijn nog altijd niet thuis op Twitter, Hyves en Facebook.

Doel van het debat? Een door scholieren geschreven richtlijn sociale media voor middelbare
scholen.

Deelnemers? Danny Mekic (ICT-deskundige, jonge ondernemer), Remco Pijpers (directeur stichting Mijn Kind Online), Lisette van Vliet (redacteur EenVandaag jongerenpanel), Chanine Drijver (voorzitter LAKS) en enkele honderden scholieren en studenten. Stichting Discussiëren Kun Je Leren volgt het debat en wijst de winnende debaters aan.

LAKS en Scholieren.com begrijpen de zorgen van scholen als het gaat om sociale media, maar zien ook de fantastische mogelijkheden hiervan voor het onderwijs.

Ruim één op de vier scholieren heeft via sociale media contact met docenten, blijkt uit recent onderzoek onder 1600 scholieren door EenVandaag en Scholieren.com. Verschillende dreigtweets en als grap bedoelde bommeldingen haalden dit jaar de media. Ook gebruiken veel scholieren en masse Twitter om even lekker hun frustraties bot te vieren, over bijvoorbeeld hun leraar.

Zowel de informatielijn van het LAKS, als het forum van Scholieren.com ontvangen steeds vaker vragen over hoe om te gaan met sociale media.

"Bij ons op school is er veel commotie over de nieuwe rectrix die allemaal nieuwe, strengere regels bedenkt. Nu is ze vandaag een aantal klassen binnengestormd om (specifieke) leerlingen te vertellen dat ze niet meer over de school mogen twitteren. De schoolleiding checkt dus gewoon onze tweets. Mag dat zomaar?" schrijft een lid op het Scholieren.com
forum.

Chanine Drijver, voorzitter van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren vindt dat scholieren met een publieke twitteraccount het verkeerde platform kiezen om hun kwetsende
opmerkingen te ventileren. "Als jij in normale taal zegt wat jij vindt van jouw school, dan mag dat. Het is je goed recht om een eigen mening te hebben over jouw school en je
onderwijs."

"Maar de school moet niet bang zijn voor sociale media," vervolgt Drijver. "Ze kunnen kritiek van scholieren juist op een positieve manier inzetten: het is gratis advies van de leerlingen onderwijsgebruikers. Zie het als user feedback. De school zou in gesprek moeten gaan met leerlingen over het gebruik van sociale media en eventueel samen regels opstellen."

Om dat proces aan te moedigen is er vanaf nu tot 7 december een online debat op het forum van Scholieren.com. De hoofdredacteur van Scholieren.com, Simon Steenhuis:
"Omdat Scholieren.com zo druk bezocht wordt, zijn we in de positie om zo'n debat op gang te brengen. Dat doen we graag."

"We merken aan alles dat het onderwerp speelt, ook scholen benaderen ons voor advies," aldus Steenhuis. "De nadruk in het debat ligt nu op de problemen die sociale media creëren,
ik zie het als een uitdaging om in het debat ook aandacht te geven aan de fantastische nieuwe mogelijkheden die het biedt."

Er worden bijdragen van enkele honderden scholieren en studenten verwacht de komende twee weken. Op basis van de input zal het LAKS een richtlijn sociale media voor scholen
schrijven, die wordt in januari aangeboden aan de minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt.


------------------

Mee debatteren kan op het forum van scholieren.com

Deel |