Verhofstadt doet oproep op CED Symposium aan de Erasmus Universiteit:

Persbericht van CED

"Een Europese obligatie geeft de unie de stabiliteit die nodig is" "Ik geef Europa onder deze omstandigheden nog een maand en de euro nog een week. Vandaag blokkeerde de obligatiemarkt. De lidstaten hebben de grootste problemen om hun tekorten te financieren. Er moet in Europa een nieuwe stabiele factor komen."

Een dag eerder sprak hij al publiekelijk zijn zorg uit over de toekomst van Europa in het Limburgs Dagblad en tijdens het jubileumsymposium van CED op de Rotterdamse Erasmus Universiteit deed de Europarlementariër en oud-premier van België Guy Verhofstadt het nog eens dunnetjes over. "De huidige crisis lossen we op als we er in slagen om van de EU een echte economische en fiscale unie te maken."

Die kan er volgens Verhofstadt komen met de invoering van de Europese obligatie. "Laat dit het resultaat zijn van de aanstaande Europese top op 9 december. Daar zijn geen verdragswijzigingen voor nodig. Laat de landen die niet aan het Europese monetaire infuus liggen, twee derde van hun obligaties op eigen titel uitschrijven en een derde in de vorm van Europese - samengebrachte - obligaties. Dat levert een zinvolle financiële bijdrage aan de verbetering van die zo nodige Europese stabiliteit."

Verhofstadt sprak tijdens het symposium dat CED samen met de Rotterdam School of Management hield ter ere van haar veertigjarig bestaan. De opinie van de bekende voorvechter van de Verenigde Staten van Europa paste goed in het draaiboek dat 'European Claim Expert' CED had opgesteld om haar verjaardag te vieren. Een middag lang werd stilgestaan bij een belangrijke uitdaging waarvoor de financiële sector zich ziet geplaatst: hoe wordt het vertrouwen van de consument teruggewonnen.

Na de Europese aftrap van Verhofstadt verlegde een aantal sprekers de aandacht naar de financiële sector in Nederland, de verzekeringssector in het bijzonder. Tijdens de plenaire discussie die directies van verzekeraars, belangenverenigingen, consultants, experts en studenten daarna plenair voerden, stond de roep om transparantie en passende interactie centraal. Transparantie bleek aan een grondige herdefinitie toe. De klant bepaalt zelf de mate van transparantie in de financiële sector, was de snel groeiende overtuiging. Stemming over een aantal stellingen wees uit dat de balans tussen online en persoonlijk klantcontact cruciaal is voor een efficiënte en klantgerichte dienstverlening. De beste interactie ligt genuanceerd. Online kan veel en wordt veel geaccepteerd, maar menselijke aandacht blijft, zeker bij complexe zaken, onmisbaar. Deze uitkomst kwam ook duidelijk naar voren tijdens de presentatie van het klantonderzoek dat CED van januari tot september 2011 liet uitvoeren onder 4.500 consumenten.

*

Links:
http://www.ced-europe.com



Razende Robot Reporter