Ingezonden persbericht


Persbericht

Zoetermeer, 24 november 2011

Nederlandse vrachtauto's mogen Duitse bloemenveiling niet bevoorraden

TLN en EVO verbijsterd over besluit Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen

Lange vrachtauto's (LZV's of ecocombi's genoemd) uit Nederland mogen geen bloemen en planten vervoeren naar de bloemenveiling in Herongen, vlak over de Duitse grens bij Venlo. Dat heeft de Duitse verkeersminister Voigtsberger van de deelstaat Nordrhein Westfalen bekend gemaakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO zijn verbijsterd. Het stukje transport in Duitsland is hemelsbreed 'slechts 900 meter'. Door dit besluit moeten vervoerders het hele traject in Nederland en Duitsland met kleinere vrachtauto's doen. Zowel het milieu als het verkeer in Nederland worden hierdoor onnodig extra belast. 'Juist deze 'groene' regering die veel belang hecht aan het milieu, mist hier een schot voor open doel', aldus TLN en EVO.

Bloemen- en plantenvervoerders in Nederland maken steeds meer gebruik van milieuvriendelijke ecocombi's, waarmee men tot 50% meer lading kan meenemen. Negenhonderd meter over de Duitse grens nabij Venlo staat een nieuwe Nederlands-Duitse bloemenveiling die veelal door Nederlandse vervoerders van bloemen en planten wordt voorzien. In de deelstaat Nordrhein-Westfalen is de ecocombi echter verboden, waardoor Nederlandse vervoerders met ecocombi's niet verder mogen dan de grens. TLN en EVO dringen daarom al lange tijd bij Voigstberger aan op een ontheffingsregeling voor de bloemenveiling.

Inefficiënt en schadelijk voor het milieu
Door de weigering van Voigstberger kunnen vervoerders en verladers voor het transport naar de veiling geen ecocombi's inzetten en moet het vervoer met kleinere vrachtauto's worden gedaan. 'Inefficiënt en bovendien milieuonvriendelijk', aldus TLN en EVO omdat men meer vrachtauto's moet inzetten dan noodzakelijk. Volgens de organisaties worden vervoerders hierdoor opgezadeld met extra lasten en wordt het verkeer in Nederland belast met meer vrachtverkeer op de weg. Volgens berekeningen van TLN en EVO kan de inzet van ecocombi's op dit traject leiden tot een jaarlijkse vermindering van 300.000 kilogram CO2-uitstoot en tot ruim 100.000 liter brandstofbesparing. TLN en EVO vinden het besluit van deze regering daarom onbegrijpelijk.

Verkeersveiligheid
Volgens Voigtsberger leidt inzet van ecocombi's tot verkeersonveiligheid en concurrentie met het spoorvervoer. TLN en EVO verwerpen deze argumenten. De ecocombi's rijden de 900 meter naar de bloemenveiling via een brede snelweg en een aparte afrit. Ecocombi's komen hierdoor niet op het onderliggend wegennet en in dorpskernen. Ook levert de ecocombi geen concurrentie met het spoorvervoer, omdat er helemaal geen directe spoorverbinding naar de bloemenveilig is.

Landelijke proef met ecocombi's
Duitsland start binnenkort een meerjaren proef met ecocombi's. Een aantal deelstaten, waaronder Nordrhein-Westfalen, doet hier helaas niet aan mee. TLN en EVO spreken de hoop uit dat de resultaten van de proef zullen leiden tot een wijziging van het beleid en ecocombi's alsnog worden toegestaan.


---