Gemeente Apeldoorn

Cliënten Werkplein Activerium waarderen persoonlijke aandacht

De gemeenten Apeldoorn, Epe, Brummen, Heerde en Voorst hebben een klanttevredenheidsonderzoek laten uitvoeren onder klanten van het Werkplein Activerium. Ruim 1.000 klanten hebben actief deelgenomen aan het onderzoek. Zij waarderen de dienstverlening in het Werkplein Activerium gemiddeld met een 7,1. Klanten zijn met name te spreken over de persoonlijke aandacht van hun vaste contactpersoon.

Tussen eind april en medio juni 2011 zijn ruim 3.800 klanten benaderd voor deelname aan het onderzoek. Met een respons van 26,4% hebben uiteindelijk 1.007 klanten aan het onderzoek deelgenomen. Bijna 70 procent van de klanten is tevreden tot zeer tevreden over de ontvangen hulp. Tien procent van de respondenten is ontevreden tot zeer ontevreden. De groep inburgeraars onder de respondenten beoordeelt de dienstverlening in het Werkplein Activerium met een rapportcijfer van 8,2 het hoogst.

De samenwerkende partijen in het Werkplein Activerium zijn tevreden met de uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek. Met de herinrichting van het Werkplein Activerium is geïnvesteerd in meer aandacht en service voor de verschillende klantgroepen. Ook zijn de procedures rondom verstrekking van inkomensondersteuning en andere voorzieningen vereenvoudigd. De onderzoeksresultaten laten zien dat dit wordt gewaardeerd.

Donderdag 24 november wordt overigens bekendgemaakt of Apeldoorn de beste Sociale Dienst van Nederland heeft. Apeldoorn is één van de vijf genomineerden.

Kwaliteit onder druk
"We verwachten dat de kwaliteit van de dienstverlening in het Werkplein Activerium de komende maanden wel onder druk komt te staan", aldus wethouder Fokko Spoelstra van Werk & Inkomen. "De bezuinigingen op de gemeentelijke organisatie hebben in 2012 ook gevolgen voor het aantal arbeidsplaatsen in het Werkplein. Met minder personeel moeten we komend jaar de diverse klantgroepen bedienen. Gelijktijdig komen er vanuit Den Haag diverse ingrijpende bezuinigingsmaatregelen op de klantgroepen af, die door het Werkplein Activerium ten uitvoer moeten worden gebracht. Voor klanten die meer zelfredzaam zijn, zetten we in de dienstverlening dan ook meer in op andere kanalen, zoals internet", aldus de wethouder.

Einde persbericht


---- --