EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

24 november 2011

EVO en TLN: 'GOED DAT WEGWERKZAAMHEDEN VOORAL IN DE NACHT BLIJVEN'

Verladers en vervoerders prijzen minister en coalitiepartijen voor het ontzien van drukste wegen

Verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) juichen het besluit van minister Schultz van Haegen toe om toch af te zien van het verplaatsen van de onderhoudswerkzaamheden aan Rijkswegen van de nacht naar overdag. De minister heeft gisteren tijdens de Begrotingsbehadeling van Infrastructuur en Milieu voor 2012 deze herziening bekendgemaakt nadat VVD, CDA en PVV gehoor gaven aan de oproep van EVO en TLN. Wegwerkzaamheden zullen alleen overdag plaatsvinden als de intensiviteit van het wegvlak dat toelaat. Op intensief gebruikte wegen zal onderhoud dus ook in 2012 in de nachtelijke uren worden gepleegd. De organisaties zijn opgelucht dat de minister en coalitie inzien dat de filedruk toeneemt als wegwerkzaamheden op drukke trajecten overdag plaatsvinden.

EVO en TLN hebben al in een vroeg stadium aan de bel getrokken bij de minister en de Tweede Kamer om af te zien van de verplaatsing van wegwerkzaamheden. De organisaties zijn van mening dat de maatregel zou zorgen voor langere files en daardoor economische schade voor het bedrijfsleven zou veroorzaken. De bezuiniging van de minister zou in strijd zijn geweest met haar voornemen om de files drastisch te verminderen. TLN en EVO zijn verheugd dat de minister dit bij nader inzien erkent.

De organisaties blijven benadrukken dat onderhoud op intensief gebruikte wegen noodzakelijk is voor een goede bereikbaarheid en doorstroming in Nederland. EVO en TLN brengen jaarlijks - in samenwerking met TNO - de Economische Wegwijzer uit waarin een top-20 van duurste files aangegeven wordt. De organisaties becijferden dat alleen de vertragingsschade in 2010 bijna 400 miljoen euro bedroeg. De jaarlijkse totale filekosten schatten EVO en TLN op 900 miljoen tot 1,2 miljard euro per jaar.