Ingezonden persbericht


24 november 2011

FNLI onderzoekt naleving reclameregels gericht op kinderen voor voedingsmiddelen

Merendeel levensmiddelenfabrikanten houdt zich aan afspraken over kinderen en reclame

Rijswijk - Uit onderzoek van de Stichting Reclamecode (SRC) in opdracht van de FNLI, blijkt dat de gemaakte afspraken over reclame gericht op kinderen in het algemeen worden nageleefd. Verantwoord reclame maken is voor de FNLI van groot belang. Dit geldt in het bijzonder voor reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen.

Begin 2010 heeft het bestuur van de Stichting Reclame Code de aangepaste Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV) aangenomen. Daarbij spraken levensmiddelenfabrikanten af om geen reclame meer te richten op kinderen tot 7 jaar. Al eerder had de FNLI haar lidbedrijven opgeroepen om uiterst terughoudend te zijn in het richten van reclame op kinderen van 7-12 jaar. Bedrijven die dit wel doen, lichten hun reclamebeleid toe op www.zorgvuldigereclame.nl volgens het principe "comply or explain". In opdracht van de FNLI heeft de Stichting Reclamecode onderzocht in hoeverre levensmiddelenfabrikanten zich houden aan de gemaakte afspraken met betrekking tot reclame gericht op kinderen.

TV-reclame
Voor of na programma's gericht op kinderen tot 7 jaar worden géén reclame-uitingen voor voedingsmiddelen uitgezonden gericht op die leeftijdscategorie. Op de zenders Nederland 1 en 2, The Box, CNN, Discovery, Eurosport, MTV, Net 5, RTL-4, RTL-5, SBS-6, SkyNews, TMF en Veronica wordt ook geen reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen 6-12 jaar· uitgezonden. Op andere zenders is wel reclame gericht op kinderen in deze leeftijdscategorie te vinden. Hier is een aantal afwijkingen gevonden. Deze afwijkingen zijn niet ontstaan door het bewust inkopen van reclametijd gericht op de groep 6-12 jaar. In de meeste gevallen bleek achteraf dat een groter deel van het kijkerspubliek in deze gro ep viel dan door de TV stations was voorzien.

Bioscoop
In de bioscoop wordt bij de kindermatinees en familieprogrammeringen voor slechts twee aanbieders van voedingsmiddelen reclame gemaakt. Beide aanbieders hebben hun beleid op www.zorgvuldigereclame.nl geplaatst.

Websites
Er zijn 86 bedrijfswebsites doorgelicht. Deze richtten zich in het algemeen niet op kinderen in de jongere leeftijdsgroep. Er blijken 14 websites onderdelen te kennen die gericht waren op kinderen van 7-12 jaar. De meeste daarvan zijn bij www.zorgvuldigereclame.nl aangemeld.

Conclusie
Het merendeel van de levensmiddelenbedrijven houdt zich aan haar afgesproken regels. Waar afwijkingen zijn geconstateerd heeft de FNLI-lidbedrijven die betrokken zijn bij de gevonden afwijkingen hierop aangesproken. Deze hebben allemaal gereageerd en zullen waar nodig hun beleid bijstellen.

De FNLI gaat deze peiling in 2012 herhalen om de naleving van de eigen regels zo hoog mogelijk te houden.


- Einde bericht -