Belgische Federale Overheid


Nog een reden om Bob te zijn

Datum: 24 november 2011

De eindejaarsperiode staat voor de deur en dus gaat traditiegetrouw een nieuwe Bob-campagne van start. Dit jaar wordt het accent gelegd op de voordelen die Bob met zich meebrengt: geen sluipwegen moeten kiezen, geen paniek als u blauwe zwaailichten ziet ... Parallel met de lancering van de nieuwe campagne maakte het BIVV ook de resultaten van een enquête over de gewoonten van Belgen inzake alcoholgebruik bekend.

De nieuwe campagne legt de nadruk op de voordelen van het Bob-zijn. Vandaar de slogan: 'Nog een reden om Bob te zijn'. De campagne wordt bekendgemaakt via TV-spotjes, een mailing naar Belgische bedrijven en vrijwilligers van het BIVV die aanwezig zullen zijn op kerstmarkten of in de buurt van cafés of restaurants.

Tijdens de vorige eindejaarscampagne testte slechts 3,6 % van de gecontroleerde bestuurders positief, het laagste percentage ooit. Toch blijft alcohol de tweede grootste doodsoorzaak op onze wegen. Om de Bob-campagne te versterken, plant de politie dit jaar 200 000 gerichte alcoholcontroles tegenover 180 000 vorig jaar.

Uit de enquête van het BIVV over de gewoonten van Belgen inzake alcoholgebruik, rijden bij het uitgaan, het Bob-concept... kwamen volgende resultaten naar voor:

* 35 % van de ondervraagden drinkt helemaal geen alcohol als ze moeten rijden, 30 % beperkt zijn consumptie zonder daarmee rekening te houden met de wettelijke limiet.

* Voor 60 % van de bestuurders is het risico op een controle een motivatie om hun gedrag aan te passen.

* Bob heeft het meeste succes bij een restaurantbezoek (74 %) en het minst bij een cafébezoek (18 %).

* 17 % van de ondervraagden ondergingen het afgelopen jaar een alcoholcontrole.

Meer info over de Bob-campagne Externe link